Avatar billede emil_ger Nybegynder
25. december 2010 - 20:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

RAID10 - makser ved 2 TB under Win 7 install

Hej,

Jeg har et AsRock 880gm-le bundkort, 4 x WD 20EARS i RAID10 og en mindre IDE harddisk til systeminstallation.

Jeg forsøger, at installere Win 7 på IDE harddisken og vil i installationen partitionere mit array på 4TB (2x2TB i RAID10). På trods af, at den giver mig mulighed for at vælge at udnytte kapaciteten fuldt ud, bliver partitionen kun på 2TB. Den resterende kapacitet kan jeg iøvrigt ikke tildele en ny partition.

Målet er, at jeg har én partition på 4TB.

Hvad kan problemet skyldes?
Avatar billede coderdk Praktikant
25. december 2010 - 21:23 #1
Du bruger NTFS, ikke?
Må man spørge hvad grunden er til at du vælger RAID 10 i stedet for RAID 5?
Avatar billede coderdk Praktikant
25. december 2010 - 21:30 #2
Hvis du skal boote fra drevet, skal du vistnok have en UEFI-BIOS og Win7 64bit
Avatar billede chalde Seniormester
25. december 2010 - 21:54 #3
Du skal ikke partitionere dit array under boot, da du kun får mulighed for MBR som maxer ved 2tb.
Efter installationen går du gennem diskhåndtering (højreklik denne computer -> administrer) og opretter din partition. Her vælger GPT istedet for MBR.

For mere info om GPT se: http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/gpt_faq.mspx

For at kunne boote fra GPT partitioner kræver det, som #2 er inde på, EFI. Men da du har en anden disk til system (og boot) er det ikke så vigtigt (men rart at vide).
Avatar billede emil_ger Nybegynder
25. december 2010 - 23:42 #4
Mit motherboard har onboard RAID, som desværre ikke understøtter RAID 5 (mærkeligt nok ...).

Jo, jeg bruger NTFS.
Avatar billede emil_ger Nybegynder
25. december 2010 - 23:43 #5
@chalde: Tak, smid svar :)
Avatar billede chalde Seniormester
26. december 2010 - 00:16 #6
#5 NP :)
Bare smid et svar selv. Benytter mig ikke af point.
Avatar billede emil_ger Nybegynder
09. januar 2011 - 12:12 #7
Tak for det =)