Avatar billede Svanek11 Nybegynder
24. december 2010 - 11:53 Der er 4 kommentarer

Hjælp til uddannelse i fremtiden.

Hej, Jeg er en dreng på 14 og jeg elsker at sidde og rode med computere, elektronik osv.. så derfor regner jeg med at arbejde med sådan noget når jeg bliver ældre. Men problemet er at jeg ved ikke hvilke slags uddannelser der er inde for den slags, Hvad de kræver, Om der mangler folk inde for faget, og om der er penge i det. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres ideer og forslag.

Tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. december 2010 - 11:58 #1
1) Få en studentereksamen (stx, htx, hhx - eller hvad de nu hedder) med matematik, fysik og sådan noget på passende højt niveau.

2) Når du kommer hen til 2.-3. G har de videregående uddannelser sikkert ændret sig lidt, og så kan du jo spørge igen ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. december 2010 - 15:05 #2
Idet jeg er meget enig med Erik. Når man ikke helt ved hvad man vil, er det vigtigt ikke at begrændse sig på forhånd.

Mit råd er en helt almindelig studenter eksamen med matematik og fysik, og gør noget ud af det så dit gennemsnyt giver dig så mange muligheder som muligt.

Brug den sparsomme fritid til at finde ud af hvad du synes er sjovt at lave og arbejdt så med det. Som Erik også skriver så har du tiden til at blive mere præcis senere og har du ikke begrændset dig, så er alt jo muligt
Avatar billede simon_staal Nybegynder
24. december 2010 - 16:00 #3
Er det over i computerafdelingen og teknik du har dine interesser så kan jeg klart anbefale htx som gymnasiel uddannelse. Man får masser af muligheder for at lave gode projekter om (næsten) lige hvad man vil, og via valgfagene er der ligeledes god mulighed for at få nogle inputs omkring dine interesser.
Avatar billede japping Nybegynder
25. december 2010 - 13:26 #4
Der er flere uddannelser hvor du kan arbejde med både pc'er/programmering og elektronik. Derfor skal du, som ovenstående indlæg anbefaler, bruge de kommende år på at finde ud af hvad der interesserer dig mest.

Er du til den boglige retning, hvor du skal på skolebænken og lære matematik og fysik, så er gymnasiet og HTX at anbefale. Hvis du ikke er så god til det boglige, kan du tage en elektriker uddannelse eller lignende.

Jeg vil anbefale dig gymnasiet med matematisk/fysisk retning, da det giver en bred uddannelse med mange muligheder. Efter gymnasiet kan du f.eks. læse til ingeniør på www.dtu.dk. Der kan du lære om både elektronik og edb og det er efterfælgende let at få arbejde og tjene gode penge hvis du er dygtig. Men husk at det er vigtigt at kunne omgåes andre mennesker og kommunikere med andre faggrupper. Derfor anbefaler jeg gymnasiet.

Alle uddannelsesinstitutioner (gymnasier,håndværker uddannelser, universiteter) har åbent-hus arrangementer, hvor du kan møde op og få inspiration. Snak med din studievejleder på skolen hvor du går, så SKAL han/hun vejlede og hjælpe dig.

Se denne side fra DTU med mere information: http://www.dtu.dk/Moed_DTU/Aabent_Hus.aspx

samt

http://ksi.pro.dir.dk/aabenthus/default.asp?search=true&region=4&EducationType=0

Jeg anbefaler ovenstående, da jeg selv er gået samme retning. Jeg håber andre kan inspirere dig til andre uddannelser.