Avatar billede kxrider Nybegynder
22. december 2010 - 20:55 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Spejlrefleks kamera?

Skal bruge et godt spejlrefleks kamera. Skal ikke bruge det til andet end ferier/oplevelser så har ikke brug for et super indviklet proffesionelt kamera.

Mine kriterier er :

- Nemt at bruge
- Helst mulighed for HD video optagelse
- Max 4-5000kr

Nogle der kan anbefale nogle fremfor andre?

På forhånd tak
Avatar billede nemlig Professor
22. december 2010 - 21:42 #1
Efter min mening får du rigtigt meget kamera for 5.000 kr. hvis du køber Canon 550d. Jeg har læst mange test, og til prisen er det noget af det bedste, der findes.
Jeg selv har Canon 450d (2 generationer ældre), som jeg er meget glad for.
Der findes rigtig mange test på nettet. Prøv at google Canon 550d review.

Her kan du finde fornuftige priser på Canon 550d.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780216
Avatar billede nemlig Professor
22. december 2010 - 21:45 #2
Canon 550d kan i øvrigt optage video i FullHD og i alm. HD med 60 fps.
På Youtube kan du se masser af eksempler, men husk på, at på Youtube er videoerne komprimeret, hvilket er gået ud over billedkvaliteten.
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2010 - 19:03 #3
Hvorfor skal det være spejlrefleks, når du kun vil bruge det til  ferier/oplevelser, og det ikke må være et "super indviklet proffesionelt kamera"?

Til 4-5000 får du kun SLR-kameraer på starterniveau :-)
Avatar billede nemlig Professor
27. december 2010 - 13:26 #4
milter: Hvad er din pointe???
kxrider: Er du der?
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2010 - 14:59 #5
@nemlig, #4.

Min pointe er, at med den prisramme og de forudsætninger, kxrider beskriver, vil han måske være bedre tjent med et mindre kamera med fast objektiv.
Avatar billede nemlig Professor
27. december 2010 - 16:42 #6
#5 OK - så vil jeg i hvert fald drage denne konklusion:

Et spejlrefleks i prisklassen 4-5.000 kr. kan tage meget bedre billeder end et "lommekamera" i samme prisklasse.
Om billederne, taget med spejlrefleks, så bliver bedre, afhænger af fotografens evner til at betjene spejlreflekskameraet.

Jeg selv har et Canon 450D SLR, og konen har et Canon Powershot SX220 is. Konen tager klart bedste fotos med "lommekameraet", mens jeg selv tager bedste fotos med SLR.
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2010 - 17:34 #7
@nemlig, #6.

Enig. Men kxrider skriver netop "Skal ikke bruge det til andet end ferier/oplevelser så har ikke brug for et super indviklet proffesionelt kamera." Han/hun har derfor sikkert ikke det store kendskab til begreber som ISO, dybdeskarphed, blænde, lukkerhastigheder, osv.

Han/hun skriver ikke noget om krav til f.eks. muligheden for at anskaffe ekstra objektiver, ekstern flash eller lignende. Og hvis billederne kun skal ses på TV eller computer og ikke efterbehandles og beskæres i et billedredigeringsprogram, er der ikke ret megen brug for den ekstra kvalitet, SLR'ens større chip giver.

Jeg har fotograferet i mange, mange år, og min erfaring er, at man i mange situationer lader SLR'en blive derhjemme alene pga. dens størrelse. Et mindre kamera glider meget lettere i lommen eller tasken. Desuden vil den samlede pris på 550D'eren snige sig tæt på 6000 kr., når prisen for taske og hukommelseskort skal føjes til.

Desuden vil man efter et stykke tid ofte bande over kun 3x zoom som 550D'erens 18-55. Man vil gerne kunne komme lidt tættere på, især med video, og man ser ofte 20-30x zoom på videokameraer.

Men den slags kan vi jo desværre ikke finde ud af, hvis ikke kxrider kommer på banen :-)
Avatar billede kxrider Nybegynder
09. januar 2011 - 21:11 #8
Tak for svar, har som nævnt ikke brug for det dyreste og mest indviklede kamera. Men har nu tilladt mig at købe et Canon EOS 500D alligvel, så må jeg jo gøre en indsats for at få det maksimale ud af kameraet som jeg selv føler er et godt begynder kamera.

Endnu engang tak for jeres svar, smid et svar jer der synes i skal have lidt point :)

KXRIDER
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2011 - 21:19 #9
Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede nemlig Professor
09. januar 2011 - 21:41 #10
Det skal du nok blive glad for.