Avatar billede pemo123456 Novice
22. december 2010 - 20:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

2 routere i kæde?!?!

Hej

Jeg forsøger mig pt. med at sætte 2 routere i kæde. Den første router, er levet af min internet udbyder og sidder som første led. Fra den har jeg trukket en lang ledning til et kontor, hvor jeg så lige har sat en D-Link DI 604 op. Formålet er at kunne slutte flere computere til i kontoret via kabel frem for at køre trådløst, hvilket også virker, uden dog at imponerer.

Jeg kan godt få det til at køre, men jeg synes ikke det kører fantastisk. Er det en dødssejler eller er der nogle triks til at få det til at køre godt?

:-)
Avatar billede a62681 Nybegynder
22. december 2010 - 20:32 #1
Gerne lidt flere detaljer om hvordan det er sat op.. Og med to routere skal du være opmærksom på om de begge er dhcp servere og det er noget rod hvis de har samme scoope af ip-adresser.
Avatar billede Techwork Praktikant
22. december 2010 - 20:37 #2
Hvorfor bruger du ikke bare en switch i stedet for router nr2? Det tror jeg vil køre meget bedre og helt sikkert også være mere simpelt.
Avatar billede pemo123456 Novice
22. december 2010 - 21:11 #3
@ no. 1: Hvordan sætter jeg det op? Det vil vel være godt, hvis routeren i kontoret har en speciel ip adresse frem for standard 192.168.0.1/ - derudover har jeg lige prøvet at ændre dhcp setup på routeren i kontoret, således at den bruger adresse i den "høje" ende.

@ no. 2: Var også meningen, men har ikke gjort mit forarbejde godt nok. Købte gennem dba.dk med søgning på switch. Sur r..! Men så kan jeg vel lære at læse til næste gang. :-)
Avatar billede a62681 Nybegynder
22. december 2010 - 21:42 #4
Du kan f.eks slå dhcp fra i router 2, forbinde kablet fra router 1 til en lan port i router 2 og altså ikke bruge wan porten. Så fungerer router 2 som en ren switch
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
22. december 2010 - 23:07 #5
Hej Pemo,

Jeg har selv kørt med lignende setup i flere år. Det fungerer fint. Første router kører med standard 192.168.1.1, mens næste står til 192.168.2.1 og har den første som default gateway.
Min anden router "2.1" kører med både faste og dhcp tildelte IP'ere - faktisk har jeg yderligere en switch efter ud til de faste. Men som a62681 skriver "gerne lidt flere detaljer".

;o) RD
Avatar billede pemo123456 Novice
24. december 2010 - 13:37 #6
@ a62681 - din løsning med at deaktivere dhcp mv. virker super - og dejlig nem at sætte op. Smider du et svar?

Tak for hjælp og god jul til alle. :-)
Avatar billede a62681 Nybegynder
24. december 2010 - 15:21 #7
Super når tingene lykkes. Til et lille netværk er det rigeligt med èn dhcp server. Og så er der også det at sige til det, at en switch flytter datapakker hurtigere end en router. En switch er ren hardware der bruger mac adresser, en router flytter pakker vha. software og ip adresser.