Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 23:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

"o" istedet for ø i domæne VS. søgemaskine ranking

Hej eksperter

Dette er nok mere et SEO spørgsmål end noget andet, men her kommer det:

Jeg kom pludselig til at tænke på hvad effekten af at vælge et domæne med "o" istedet for et "ø". Har det konsekvenser for ranking i f. eks en google søgning på dette ord?

Er Google smart nok til at finde ud af at domænet reelt set burde være med et "ø". Eller hvordan hænger det hele sammen.

Har nemlig fundet et super godt domæne til en kunde, så jeg ville gerne vide inden jeg råder kunde til at købe det om det er et smart træk.

Håber i kan give en teknisk svar som kan give en forklaring på mine tanker om dette.
Avatar billede keysersoze Guru
22. december 2010 - 00:10 #1
Den generelle holdning er at man skal holde sig langt væk fra æøå-domæner - tag en tur forbi amino.dk for mere info omkring det. Om det så skal være o eller oe i stedet for ø kan diskuteres, i bedste fald skal alle 3 købes men de to bare redirectes hen på dit hoveddomæne.
Avatar billede jimmydk Nybegynder
23. december 2010 - 10:46 #2
Jeg er ikke helt enige i at man skal holde sig langt væk fra dem, det skulle man tidligere.
Jeg har selv et domæne med ø i navnet, og siden rangere fint i f.eks. Google.

Men om du skal bruge det eller ej, kommer jo an på om det er en webside kun til danskerne eller ej.
Dog ville jeg som Keysersoze også skriver købe dem alle 3.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
25. december 2010 - 23:50 #3
Du vil opleve problemer med at linkbuilde til domainet, når det indeholder et Ø. (De fleste kataloger godkender ikke ÆØÅ domains)

Google analytics opsætningen er også irriterende med Ø

Men herudover har jeg oplevet fine resultater med ÆØÅ domains.