Avatar billede jenzahr Nybegynder
21. december 2010 - 21:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk til Mac og PC

Jeg har netop opbrugt det sidste plads på min harddisk, og vil derfor se mig om efter en harddisk. Det skal være en harddisk med meget plads - 1 eller 2 TB. Men derudover skal jeg kunne bruge den til min mest anvendte computer, Macbook, men også kunne tilslutte den til andre computere, altså eventuelle PC'er.

Jeg har dog forstået at man ikke bare lige kan tilslutte den fra en Macbook til en PC, så det jeg egentlig spørger om, er hvad skal man gøre for at muliggøre brugen af den eksterne harddisk på både en Macbook og en PC?

P.S. Forslag til gode eksterne harddiske er velkomne, da jeg ikke selv har forstand på dette.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. december 2010 - 21:06 #1
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2010 - 01:44 #2
Du må vel egentlig kunne lave 2 partitioner på samme disk. 1 formateret som NTFS til Windows, og 1 formateret som HFS til Mac.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2010 - 01:55 #3
Ps. Dette  program kan gøre det. Man skal registrere sig for at få nøglen gratis. http://www.paragon-software.com/free/pm.html
Avatar billede jenzahr Nybegynder
22. december 2010 - 14:23 #4
Jeg skal kunne benytte de samme filer på både Macbook og PC, så at lave to partitioner er vel ikke løsningen? Jeg går ud fra at man i så fald skal bruge den ene partition til windows filer, og den anden til mac filer?

Ud fra det førstnævnte link ser det ud til jeg skal skaffe en ekstern harddisk med NTFS format, for derefter at formatere det til FAT32. Mine filer fylder ikke over 4 GB per styk, og behøver ikke åbne filerne på harddisken. Men er det forholdsvis simpelt at formatere til FAT32?

P.S. Hvilken eksterne harddisk vil I anbefale med 2 TB og NTFS format?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. december 2010 - 14:42 #5
Du skal bare anskaffe en HD.
NTFS, FAT32, HFS osv..
Er "bare" forskellige filsystemer.
Og ja, det er forholdsvis simpelt at formattere frem og tilbage mellem de forskellige formatter.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
22. december 2010 - 15:00 #6
Okay, jeg har kigget lidt på edbpriser, og har fundet en mulighed. Jeg har dog valgt en på 1 TB, da den fysiske størrelse tiltaler mig. Kan det sagtens lade sig gøre med mine krav til harddisken?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639909&q=Western+Digital+My+Passport+Essential+SE+1TB+++500GB++&sp=
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. december 2010 - 15:06 #7
Ja, den kan sagtens bruges.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
07. januar 2011 - 23:12 #8
Undskyld det sene svar. Jeg har fundet mig en ekstern harddisk ved din hjælp, så hvordan giver man point, jakobdo?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2011 - 07:44 #9
Du får et svar her.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2011 - 20:30 #10
Takker for point.