Avatar billede grene Nybegynder
21. december 2010 - 20:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Albumcover/billede som mappeikon

Hej,

Jeg er rimelig ny mht. til brug af mac, hvorfor problemer desværre opstår.

Opbygning af mappe: Hovedmappe musik, undermappe eks. Aerosmith - big ones, her er så sangene samt albumcover

Alt min musik er kopieret over til mapper, hvor jeg også er diverse billeder at covers mv. liggende. På min gamle pc kunne jeg bruge disse billeder som mappe ikoner så ledes man kunne se cover mv.
Jeg kan simpelthen ikke få dette til at virke på min macbook.
Kan det lade sig gøre?

Desuden har jeg en samlet en mappe der hedder musik og i denne en masse undermapper med de enkelte cd'er. Så opstår problemet når jeg skal bruge cover-flow. Jeg vil gerne have mine billeder op i cover-flowet....lige nu kan jeg bare se an masse blå mapper.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. december 2010 - 21:38 #1
Hej Grene,
Det ultimativt nemmeste er at starte for iTunes og styre din musik indefra det program, så sørger den selv for covers (som man sagtens kan skifte) og kan vise dine albums på mange måder du aldrig forestillede dig det.

Bemærk at der er et par muligheder for om iTunes selv skal holde styr på hvor filerne skal ligge (kan i øvrigt anbefales, men det kan være at du helst selv fil gøre det tunge arbejde). De findes i Indstillinger (tryk cmd-, for at komme til indstillinger, det virker i alle programmer i øvrigt).

Man kan også blot finde billedet af coveret, se info for filen( cmd-i) og vælge ikonet og kopiere det (cmd-c), derefter finde musikfilen eller mappen og tage info på det (vælg den og tryk cmd-i), vælg ikonet for oven og klistr billedet du lige kopierede med cmd-v, så vil den have et ikon som du ønsker.

Men at bruge iTunes er meget nemmere :-)
Avatar billede grene Nybegynder
21. december 2010 - 21:56 #2
Jeg har prøvet dette, men mappen skifter blot fra den klassiske blå mappe til en mappe hvor der står mpeg. Jeg kan med andre ord ikke se billedet.

Jeg bruger ikke itunes, da jeg synes det er meget dårligt til forskellige lydfils typer eks. flac
Avatar billede egonspock Seniormester
21. december 2010 - 22:24 #3
Du kan prøve denne i Terminalen:

defaults write com.apple.finder QLEnableXRayFolders 1

den viser indholdet af mapperne, hvis der ellers er noget at vise.

Jeg tror at du måske skal have en rigtig billed-fil for at kunne få billedet frem og ikke blot selve filmen, for den genererer et nyt billede hver gang, og når der ikke bliver genereret et billede automatisk får du blot mpeg frem.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. december 2010 - 22:25 #4
Husk at Finder skal genstartes inden det slår igennem, evt. ved at holde cmd-alt-esc nede og gøre det der eller ved at logge ud-ind igen.
Avatar billede grene Nybegynder
22. december 2010 - 10:51 #5
Hej, det har ingen effekt. Der er stadig en mappe hvor der er et hvidt papir ikon med mpeg skrevet i midten. Mac'en har bådet været slukket og genstartet.
Avatar billede kpt Nybegynder
29. december 2010 - 10:22 #6
1) ctrl klik (højre klik) på den pågældende mappe.
2) Tryk på Vis info.
3) Tryk på den lille hængelås i nederste højre hjørne. Skriv din adgangskode.
4) Træk det pågældende billede op i øverste venstre hjørne over det eksisterende icon.
5) Det skulle være det.