Avatar billede hvidtsted Nybegynder
20. december 2010 - 14:51 Der er 14 kommentarer

Et sjældent problem som kræver et oplyst individ. (ram eller blæser issue måske?)

Jeg har en computer der er godt 4 år gammel. Den har altid virket efter hensigten, og jeg har været godt tilfreds. For nogle måneder siden ændrede det sig desværre. Den er købt hos mm-vision. Jeg har geninstalleret den nogle gange, og altid brugt XP.

Den har 4x1gb ram blokke på 4xx hertz, og et Biostar xforce t950 bundkort

I den senere tid er den begyndt at gå i sort og giver beepcodes. Jeg sender den, efter selv at have prøvet at klare problemet, genstart, simple tests af hardware osv. Det sidste jeg gør før jeg overlevere den i mm-visions hænder er at støvsuge den, og tester den ikke herefter.
MM-vision ringer nogle dage senere og siger de har startet den op 4-6 gange problemfrit og at den intet fejler.
Jeg får computeren hjem igen, men kort efter opstår problemet igen.
Jeg havde ikke selv testet den efter jeg havde støvsuget den, og da jeg nu fik den hjem, tænkte jeg, at problemet var lokaliseret fordi støvsugningen åbenbart havde fået den til at starte hos dem uden problemer.
Efter et par dage genopstår problemer. Jeg skiller den ad og rengøre igen blæserne, og opdager en blæser i fronten som hverken var blevet tjekket af mig, eller dem da den var til reparation, jeg rengøre den meget snavsede blæser og min computer kører nu i godt 14 dage. Derefter begynder problemet igen. Hver gang jeg rengører min computer kører den i intervaller på 3-5 dage.
Det er besværligt for mig at undvære den, så der går noget tid før mm-vision får den i hænderne igen(især fordi jeg også er blevet skeptisk mht. deres kompetencer og ikke har den store pengepung), for at prøve for anden gang at få den til at fungere. Jeg fortæller detaljeret hvad der er sket, og der går en uge.

I dag bliver jeg ringet op: Din computer er blevet testet; fejlen er blevet lokaliseret som en ram fejl. Vi har testet dine ram-blokke (som der er 4 af på 1 gb hver) og de fungerer ikke sammen. Den har kørt hele weekenden både med 2, 3 og 4 ram blokke tilsluttet i både dit og vores test bundkort(således at bundkortet ikke er problemet). Problemet opstår kun når de alle 4 er sammen og dermed kan udelukkelsesmetoden ikke anvendes til at finde ram-blokken med fejlen.

Jeg har dermed valgmulighederne køb nye ram til en 4 år gammel computer, som koster 7xx kr. for 2x2gb 800hertz ram(hos mm vision selv) Eller tag 1 af dine ram-blokke ud og kør med 3. Som en gamer der kører mange ting på en gang, har jeg ikke lyst til at downgrade. Det lyder som om en af ramblokkene ikke magter den spænding som bliver ledet igennem ram-blokkene når alle 4 er sat til(blot et gæt fra mig), og det virker mærkeligt på mig at problemet ikke kan lokaliseres på anden vis end med udelukkelse.

Kan problemet lokaliseres på en måde? Hvis ikke, hvad skal jeg så vælge, nye ram eller downgrading? Hvorfor har min rengøring af blæserne haft den store indflydelse, det virker ikke muligt at det gang på gang kan have spillet sammen og så være et ram problem.

Jeg er lidt paranoid og tror måske lidt at de gerne vil presse mig for lidt ekstra moneter, for hvilken gamer nørd ville ikke købe ramblokke og ikke downgrade. Jeg fik lov til at betale 550 kr., mener jeg det var, for første reparation, en repation der som sagt gik ud på at starte min computer 5 gange og da den kørte ikke spilde tiden med nogen grundigere undersøgelse.

Hvis du er kommet hertil i min stil må jeg sige tak, forhåbentlig kan du hjælpe. Dette er i lige så stor grad skrevet for min egen hukommelses skyld, og måske er nogle af de ligegyldige detaljer væsentligere end man skulle tro.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
20. december 2010 - 15:03 #1
Har selv været ude for det samme, og det giver som regel ingen mening.

Da XP (32-bit) kun kan "se" de 3.5 gigabyte ud af de 4 gigabyte, mister du reelt kun ½ gigabyte ved at fjerne et modul.

Jeg vil vove at påstå, afhængigt af hvad du bruger computeren til, at du ikke kan mærke forskellen.
Eller sagt på en anden måde. Hvis du kan mærke forskellen på 3,0 og 3,5 gigabyte ram, bør du nok købe dig en nyere computer med flere ram og et 64bit styresystem.

Jeg gætter dog på at din xp er 32bit da du ikke har skrevet noget om det.. Hvis det er 64bit er situationen en smule anderledes...
Men ville stadig spare pengene og så nedgradere til 3 gigabyte ram hvis det var mig.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 15:09 #2
lav ultimate boot cd og test dem med en klods i ad gangen
kommer der røde tal og de komme meget hurtigt er det klodsen der ere dårlig

http://www.ultimatebootcd.com/

brug også næste gang du køber ny pc

m.v.h
Avatar billede Comasys Praktikant
20. december 2010 - 15:13 #3
enig med treatmenice
.. Det virker dog bare ikke som om at det/de defekte moduler giver udslag med mindre der sidder mere end 3 i, hvilket kunne tyde på at det måske også har noget med varmen ved 4 tætpakkede moduler.

Tænker man kunne prøve at sætte en ekstra blæser i som sørger for at blæse luft ned mellem modulerne fra den ene ende, og dermed sørge for god luftcirkulation ..
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
20. december 2010 - 16:06 #4
Jeg tænker lige "højt", så kan i måske give mig endnu mere dejligt input.

Det med varmen omkring tætpakkede moduler giver vældig god mening eftersom jeg har haft gode erfaringer med at rense mine blæsere så de køler bedre.
Meldingen fra teknikeren var at problemet som regel opstod efter 3-4 timer, når alle ram-blokke var tilsluttede.

Jeg prøver at ringe til teknikeren og bede om hans mening om jeg måske skal udskifte mine blæsere. men måske pengene ville være bedre brugt på nye ram blokke for 700 kr der kan tåle en smule højere temperatur.

Jeg må også undersøge om jeg kan forbedre mine blæsere, med smørelse eller lign.

Tak for feedback, hvilket skønt forum.
Avatar billede Comasys Praktikant
20. december 2010 - 16:12 #5
Jeg ville nok starte med at prøve at smide den ekstra 50-100 kr's blæser på .. og se om lidt bedre luftcirkulation ikke kan klare opgaven ..
Avatar billede claes57 Ekspert
20. december 2010 - 16:36 #6
du kunne også fjerne evt klistermærker på ramblokke - de er heller ikke befordrende for optimal varmeafgivelse.
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
20. december 2010 - 16:42 #7
Jeg har lige ringet til teknikeren og spurgt om det kunne være et spørgsmål om overophedning, han sagde at deres "test-motherboard" står fuldstændigt åbent og ved en udsugning, så det næppe var en mulighed.
Dermed har jeg udelukket at bruge penge på en blæser.

Pt. har teknikeren smidt 2x2gb ram blokke i som nu har kørt i 3 timer uden problemer(Fordi vi har aftalt han skulle teste dem for mig hvis jeg skulle købe den, uden at jeg har forpligtet mig). Selvom xp kun tager 3,3gb ram af mine 4 så er det så vidt jeg ved en væsentlig opgradering at gå fra 4xx hertz til 8xx hertz. Har jeg ret i det?
Avatar billede 2nice Nybegynder
20. december 2010 - 17:15 #8
Du kunne evt. prøve at hæve spændingen til dine RAM med 0,05 eller 0.1 Volt.
Hvilke RAM er der tale om?

Vær dog opmærksom på at højere spænding = højere temperatur på RAM
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 07:33 #9
har du eventuelt tjekket om det ikke bare skyldes en nyere bios

hvis bios og hardware ikke spiller sammen laver den mange mystiske fejl

http://www.biostar-usa.com/app/en-us/mb/index.phphttp://www.biostar-usa.com/app/en-us/mb/index.php

m.v.h
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
21. december 2010 - 18:08 #10
Linket fungerer ikke^^. Jeg får fejlmeddelelsen "No input file specified". Kan du hjælpe med et nyt?

Jeg vil prøve at opdatere alle drivere mulige, når jeg får den hjem igen, men fortsætter problemet kører jeg bare med 3 ram-blokke.

Min tekniker har testet 2 nye ram-blokke i min computer, og de kørte fint i 46 timer i træk.

God jul :)
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
21. december 2010 - 18:11 #11
To clarity^^: Altså de føromtalte 2 ram-blokke på 800 hertz på hver 2gb. Men kun så jeg kunne se at de ville køre fint hvis jeg ville bruge 700kr på dem. Jeg tænker jeg sparer pengene:
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
21. december 2010 - 18:12 #12
Mht. hvilke ram der er tale om, så ved jeg det først når jeg får computeren hjem igen(kan ikke huske)

Og beklager at jeg ikke kan skrive en sammenhængende besked.
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
12. februar 2011 - 13:36 #13
Smid et svar så jeg kan give nogle point. tak.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2011 - 08:00 #14
kun hvis det kunne bruges