Avatar billede Schamaitat82 Nybegynder
18. december 2010 - 01:29 Der er 9 kommentarer

Min computer hakker og er langsom

Hej alle eksperter derude!!!

Jeg har en HP bærebar med en amd processer..

Min computer har en masse lort der fylder og der er ikke særligt meget plads i den mere..

Den kører som regl helt fint på nettet oki hurtigt osv.

Men den er begyndt og bromme når jeg starter den og det nyeste fejl den laver, er at den ikke vil afspille mine filer jeg har gemt på computeren, så som serie eller film. Den hakker i billedet.

Den har også kunne afspille DR`s udsendelser det vil den heller ikke mere, den hakker i dem og køre dem langsomt. Lyden er fin nok..

Jeg har CBB som udbyder til nettet og de har lige skruet op for hstigheden fra 2 til 4 nu. Så det er ikke det der er galt.

Hvad kan jeg gøre?

Er det en virus?

Mvh Cecilia
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
18. december 2010 - 03:02 #1
Hej Cecilia

Der er naturligvis en lang række mere eller mindre avancerede løsninger, metoder og programmer til dette ofte forekommende problem.

Den nemmeste løsning er, at genindstallere windows med de CD'er du fik med masklinen, da du i sin tid købte den.
Dette formatterer samtidig din HD og eventuelle dokumenter, billeder, film etc., som du gerne vil gemme skal du have lagt over på et eksternt drev (f.eks. en USB-nøgle) inden du går igang.

Vend dig i øvrigt til, at køre windows programmerne diskoprydning og diskdefragmentering jævnligt.

Vedr. dit internet er det en rigtig god idé at gå ind i Funktioner -> Slet browserdata... og her slette dine cookies og temporary internetfiles. Særligt når du bruger nettet meget.
Mit gæt vil være, at hvis du prøver det inden du genindstallerer windows, vil du opleve at dette er en god og effektiv øvelse.

Håber det lykkedes igen at komme op i fart.
o7
Avatar billede ole_hj Juniormester
18. december 2010 - 04:10 #2
Hej

Det med at den brommer lyder mere som om det er hardwaren der noget galt med, og så kan du ryde lige så meget op som du vil i computeren.

Det er dog altid en god ide at ryde op i windows.

Evt. programmer som kan bruges, hvis computeren er langsom.
Anti virus program
Ccleaner http://www.piriform.com/ccleaner (sletter også gemte adgangskoder i din browser.)
Defragmentering

Men en re installation er altid det bedste.
Avatar billede kimtheman Novice
18. december 2010 - 07:56 #3
Det lyder som om din harddisk arbejder helt vildt. Så vil gå ud fra, der er ikke meget plads tilbage eller du har virus, trojan osv.

Du skal huske med en geninstallation. At der er Rigtig mange opdateringer og diverse andre ting der skal installeres derefter. Og i sært hvis det er en Xp uden servicepack osv.
Det er nok en proces på 2-4 timer, og før det er der backup af de forskellige filer/ billeder, e-mail (Der også skal sættes op igen efter installation) osv.
Har man ikke prøvet dette før kan det være en stor udfordring og for nogen vil man få et resultat der ikke virker meget bedre da mange ting ikke virker ordentligt før de forskellige programmer osv også bliver installeret.

Men rens med Ccleaner:
http://www.piriform.com/ccleaner/download

Og derefter med Malwarebytes' Anti-Malware den free version:
http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Og måske også med SuperAntiSpyware Free:
http://www.superantispyware.com/

Måske prøv:
1. Kør en msconfig: Start --> Kør --> Skriv: msconfig Her dukker så en masse programmer op fanebladene Start og Tjenester. Her finder du så de programmer du kender, og som du godt kan undvære i opstarten (De starter når du starter program manuelt).
Jo flere programmer desto længere opstart ;) Hvis du er lidt frisk kan du også prøve dig lidt frem, hvis det går galt må du jo bare lade programmet starte op igen.

2. Hvis du har Xp så kør en diskfragmentering: Start --> Tilbehør --> Systemværktøjer.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. december 2010 - 09:33 #4
Du bør også tjekke for varme.
Tjek i bunden, om ikke der er en plade der kan fjernes, så du kan komme til blæser og køleprofil.
Det er meget vigtigt at blæseren bliver pillet helt af, der kan sagtens sidde en kage af skidt, som ikke kan ses ellers.

Hvis du kører de to nævnte scannere, så kopier logfilerne herind, så kigger vi på dem.

Du får lige hele vejledningen til Malwarebytes.
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).

Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.

Kopier indholdet herind og fortæl hvordan computeren kører nu ?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2010 - 10:50 #5
At den brummer lige under opstarten kan faktisk også være en blæser der har tørre lejer, og komme i vibrationer. Er dette tilfældet skal du passe på med overophedning. Prøv at lokalisere om det skulle være tilfældet.
Så jeg er enig i #2.(hardware problem)
Avatar billede Schamaitat82 Nybegynder
18. december 2010 - 12:02 #6
Mange tak du er da super god..

Men jeg bruger mozilla da min computer fryser hvergang jeg åbner internet explorer :S

Og jeg kan ikke finde de der temporary internetfiles?

Men mange mange tak for din hjæp
Avatar billede Schamaitat82 Nybegynder
18. december 2010 - 12:12 #7
Hej Fromsej
du kommenteret det med det link.. da jeg installeret det og skulle til at åbne programmet, fik jeg denne advarsel??

Den vil jeg da ikke åbne så?

Hvad siger i andre?

"mbam-setfromsej
up-1.50.0.0.exe" er en eksekverbar fil og kan indeholde vira eller anden ondsindet kode som kan skade din computer. Vær agtpågivende når du åbner denne fil. Er du sikker på du ønsker at åbne "mbam-setup-1.50.0.0.exe"?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2010 - 13:28 #8
Er du i tvivl om det downloadede fil fra fromsej skal du da ikke køre den.
Men jeg har hentet den samme fil og scannet den med AVG pro og Malwarebytes Pro, uden de bemærkede noget.
Er det Windows der advarer? Det gør det vel næsten altid, om filen er ondsindet eller ej.
Prøv at scanne filen med dit antivirusprogram, og se hvad den kommer op med.
Med hensyn til brummeriet, kan du lokalisere hvor det kommer fra?
Er det en lyd der gradvis aftager i løbet af 5 minutter?
Avatar billede Schamaitat82 Nybegynder
18. december 2010 - 14:20 #9
det kun i startern..