Avatar billede snowball Novice
05. januar 2000 - 12:46 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Program til markering af bad sectors

Hejsa!

Findes der et program til DOS som kan markere bad sectors så de ikke bliver brugt ? Altså når pc'en vil skrive et sted hvor der er en bad sector så springer den bare over den sector som er markeret bad og skriver først på den næste gode sector ! Ligesom NU kan gøre det i Windows !

Snowball
Avatar billede gnarf Nybegynder
05. januar 2000 - 13:03 #1
Format kan gøre det.....men det er sikkert ikke lige det du vil.

Når man formaterer bliver dårlige sectors markeret, og vil ikke blive brugt fremover.
Avatar billede maagen Nybegynder
05. januar 2000 - 13:03 #2
Jeg havde engang et fra NORTON (Symantec), så der findes et. Jeg har det desværre ikke mere men prøv at kigge efter dette.

Men fra en Windows bootdiskette kan man jo altid gå ind og markere dem med scandisk (forudsat at man kører fat16 eller fat32). For at man kan skal du have oprettet et filsystem på disken, da oplysninger om de dårlige sektorer ligger i FAT'en (fil allocations tabellen).

Det er desværre det bedste jeg kan gøre lige nu.
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. januar 2000 - 13:04 #3
I NU til dos findes der et program der kan gøre det samme !!

Og der findes andre programmer. DiskManager, DiskEd, o.s.v.

sjensen
Avatar billede snowball Novice
05. januar 2000 - 13:18 #4
gnarf: Det skal nok passe at format markerer dem, men den sprnger ikke bare videre !!!

maagen: Jeg ved godt at NU kan gøre det (det skrev jeg også i mit spørgsmål), men da de bad sectors som ligger på disken ligger først på disken, kan jeg ikke få installeret Win95/98 på den da den bare kommer med en fejl om at der er en alvorlig fejl på disken og at den ikke kan skrive på den !

Scandisk markerer dem rigtigt nok også, men kører man en surface test så skriver den bare "ScanDisk encountered a data eorror while reading root directory entry number 0. This error prevents ScanDisk from fixing this drive"

sjensen: Hvor kan man finde de andre programmer du snakker om ???

Snowball
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. januar 2000 - 13:23 #5
Jeg kan sende dig diskmanager senere i dag når jeg kommer hjem fra arbejde. jeg har det desværre kun derhjemme.
DiskEd har jeg vist nok ikke mere, men jeg har et andet program der hedder PartEd der bruges til at editere partitioner. Om det kan bruges til bad-sectores også kan jeg ikke huske.

Hvis du vil ha' dem så gi mig lige en mail-id ?

sjensen
Avatar billede maagen Nybegynder
05. januar 2000 - 13:25 #6
NU = Norton (fangede jeg først for sent)

Det lyder som om dine bad sectors ligger på den del af disken hvor FAT'en ligger - altså i det område hvor alle oplysningerne om bad sectors ligger. Jeg mener ikke at man kan afmarkere bad sectors i det område - desværre. Jeg er dog ikke 100 % sikker men 99 %.
Avatar billede snowball Novice
05. januar 2000 - 13:34 #7
sjensen: Min mail er j-cgeert@post1.tele.dk

Snowball
Avatar billede cldu Nybegynder
05. januar 2000 - 14:35 #8
... Det lyder som om dine bad sectors ligger på den del af disken hvor FAT'en ligger... OUCH!!!!!
Avatar billede michaelras Nybegynder
05. januar 2000 - 14:41 #9
Hvis der er fejl i sector 0 er disken ubrugelig... det er der alle informationer om disk-layoutet ligger (type (ex FAT, FAT32 osv), for harddisk: partitioner mm.) Der er ingen måde hvorpå du kan rette denne fejl ud over at fjerne bad sector markøren - hvilket ikke kan tilrådes...

Michael
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2000 - 15:21 #10
hehehe hvad med bare at bruge den almindelige Scandisk og tage en Surface scan?
Avatar billede snowball Novice
05. januar 2000 - 16:09 #11
Cyberesben: Læs lige hvad jeg har skrevet tidligere !!!

Jeg har prøvet at lave en surface test med Norton Disk Doctor (i DOS) og den kom som det første program gennem hele drevet og markerede alle bad sectors ! Det hjalp dog bare ikke en skid !

Når jeg prøver at installere Win98 skriver den bare "ATTENTION: A serious disk error has occurred while writing to drive C. Retry (r)?" når den er ved at indlæse guiden, og så kan man ellers trykke på r så mange gange man gider !!!

Snowball
Avatar billede runar Nybegynder
05. januar 2000 - 20:32 #12
Norton Utilities finnes også til dos
Hvis du kan få tak i Norton Commander 4.0 er det godt mulig det er med der
Avatar billede snowball Novice
05. januar 2000 - 21:13 #13
Runar: Læs lige den kommentar jeg har skrevet lige før dit svar !!!

Snowball
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. januar 2000 - 21:38 #14
Hej Snowball..

Programmerne er i din indbakke !!

sjensen
Avatar billede snowball Novice
06. januar 2000 - 09:31 #15
Tak, det har desværre bare ikke hjulpet mig videre. Der er nok ik' meget at gøre ;-(

Snowball
Avatar billede snowball Novice
08. januar 2000 - 00:46 #16
Det endte med at HD'en blev skrottet, men i skal alligevel ha' lidt som tak for hjælpen !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
08. januar 2000 - 00:48 #17
hhmmmm....glemte mig selv....nå skid hul idet *GG*

Snowball