Avatar billede ztq718 Nybegynder
14. december 2010 - 22:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

vand i bærbar - hjælpe til at redde harddisken

Der blev splidt vand udover min bærbare for en uge siden. Da jeg ikke vidste bedre prøvede jeg at tænde for den bærbare, inden den nåede at tørre helt. Den lyste til at starte med, men løb tør for strøm, da jeg senere prøvede at tænde igen, har den ikke villet starte, og der er gået en uge nu, så jeg har opgivet håbet om at kunne få den til at virke igen.

Jeg har så taget harddisken ud nogle dage senere og sat den i et harddisk-kabinet i håbet om at redde mine data, men når jeg sætter harddisk-kabinettet til en computer, kan den ikke læses i "min computer". Kabinettet lyser rødt og bipper med jævne mellemrum. Hvad betyder det? Er der noget håb om at mine data stadig kan reddes?

På forhånd tak!
Avatar billede chalde Seniormester
14. december 2010 - 22:31 #1
Inden du begiver dig ud i yderligere forsøg bør du vurdere hvor vigtige dine data er. Dvs. hvor mange penge er de værd for dig.
Hver gang du forsøger noget med disken, gør du det potentielt sværere og dermed dyere at genskabe data hvis du beslutter dig for at tage kontakt til f.eks www.ibas.dk eller andre virksomheder som kan genskabe data.

Hvis dine data ikke er synderligt mange penge værd (genskabelse af data hos ibas ligger som regel i +20.000kr klassen), så fortsæt med de forsøg der kan komme her.
Avatar billede ztq718 Nybegynder
14. december 2010 - 22:42 #2
Jeg er studerende, og det er alle mine noter fra universitetet samt billeder, som jeg vil være virkelig ked af at miste, men 20.000 kr. er heller ikke lige nogle penge jeg har liggende, så håber der findes andre måder de data kan reddes på
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2010 - 23:56 #3
Skriv til denne bruger, helgec. Han vil måske, mod betaling, forsøge at reparere den.  Henvis til denne tråd altså:
http://www.eksperten.dk/spm/926494

helgec@bbsyd.dk
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2010 - 00:02 #4
Ps. Du kan selvfølgelig også sende en intern besked til brugeren herfra.
http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
15. december 2010 - 01:07 #5
syntes du skulle prøve at skaffe et printkort magen til.. (med andre ord.. køb en hd magen til den der ikke duer) derefter tage printkortet fra den nye hd til den gamle.. det burde virke da det ikke er så sandsynligt at selve disken er beskediget..
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
15. december 2010 - 01:11 #6
ps. bare for en sikkerheds skyld.. så prøb lige at tage alt strøm fra.. og hold start knappen nede i 30 sec.. har faktisk tit oplevet at en bærbar kortsluttede (skole bærbar) hvor det virkede at holde start knappen inde i 30 sec..
Avatar billede alapalooza Nybegynder
15. december 2010 - 10:43 #7
Har du prøvet at tilslutte harddisken i en anden computer ?
(Direkte på SATA eller IDE controlleren.)

Ellers kan få sådan en SATA/IDE til USB adapter, så omkring 150.- hvor du kan tilslutte harddisken til en anden computer via USB.

Hvad sker der hvis du bare giver harddisken strøm ? Spinner den op ? Laver den mærkelige lyde ?
Avatar billede ztq718 Nybegynder
15. december 2010 - 11:11 #8
ohhelpme: er udskiftningen af printkortet noget man selv kan gøre?

alapalooza: ja, har prøvet at tilslutte harddisken direkte i en anden computer (3 forskellige computere faktisk) ved at sætte harddisken i et harddiskkabinet.
Avatar billede alapalooza Nybegynder
15. december 2010 - 11:19 #9
Når du siger harddiskkabinet, er det så en case du efterfølgende sætter til computeren via USB eller ? Eller mener du en stationær computers kabinet ?

Er harddisken IDE eller SATA ?
Avatar billede ztq718 Nybegynder
15. december 2010 - 11:27 #10
Det er en harddisk SATA (USB 2.0 HDD External Box - 2.5" SATA HDD enclosure)
Avatar billede alapalooza Nybegynder
15. december 2010 - 11:35 #11
Hvis du har en stationær computer, ville jeg prøve at sætte den til den. Altså direkte på SATA controlleren og ikke i det USB enclosure.

Jeg har oplevet flere gange at diske ikke virkede når de blev tilsluttet USB, men godt kunne når de sat direkte på motherboardet.

Kan du høre om harddisken spinner op når du sætter strøm på den ?
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2010 - 12:34 #12
Jo man kan da godt udskifte printet, hvis man ellers kan finde et magen til, når man bare husker, at 100 % magen til skal tages absolut bogstaveligt, inklusiv oprindelses land, ellers er pengene spildt. Det gøres sådan: http://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA&NR=1
Avatar billede alapalooza Nybegynder
15. december 2010 - 12:39 #13
Jeg prøvede på et tidspunkt at skiftet printet mellem 2 harddiske af sammen model, uden held.

Jeg ville nok vælge dette som last resort.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2010 - 13:22 #14
Skift af printet giver selvfølgelig kun mening, hvis man enten er sikker på, at fejlen ligger der, eller hvis man vil betale for at tage chancen.
Der er jo kalk i almindelig vand, så skaden kan udmærket ligge i det mekaniske.
Avatar billede ztq718 Nybegynder
16. december 2010 - 16:15 #15
Umiddelbart kan disken ikke ses i diskhåndtering eller i BIOS. Den spinner heller ikke når der sættes strøm til. Jeg prøvede, at sætte harddisken direkte på en stationærs SATA controller, men stikkene passede ikke, da min harddisk er 2,5. Derudover bruger harddiske til bærbar en anden strømstyrke end harddiskene til de stationære. Jeg læste på nettet, at det derfor kunne være lidt risikabelt, at begynde og skille det hele af for, at sætte SATA harddisken til motherboardet.
Avatar billede alapalooza Nybegynder
16. december 2010 - 16:31 #16
OK det lyder mystisk.
SATA strøm og data stikket skulle meget gerne være det samme, på både 2,5" og 3,5" harddiske.

Det er det på alle de diske jeg nogensinde har set.

Strømstyrken burde også være det samme. Og jeg har masser af gange tilsluttet 2,5" harddiske til stationære.

Hvis du kigger på SSD harddiske i dag, så er de næsten alle sammen 2,5" men passer da fint i alle computere.

Anyway, hvis den ikke spinner op når du sætter strøm på den, så kommer den aldrig til at virke. Måske med untagelse af udskiftning af printet.
Avatar billede fuglen1 Novice
17. december 2010 - 08:09 #17
#0 Hvor lang tid havde du den startet op efter det skete, for så kunne du måske have nået at redde alle datene fra harddisken.

Det bedste var nok at have pillet harddisken ud med det samme.
spørgsmålet er så om der så er kommet vand ind i selve disken, siden den ikke vil starte op.

Om du så kan få computeren til at virke igen ved jeg ikke, eller om du bare skal gå ud og købe en ny.