Avatar billede hyllested Nybegynder
27. juli 2001 - 09:55 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Master harddisk på ekstra ide-controller

Hej,

Jeg har købt en stor harddisk, der i flere måneder har fungeret som SLAVE på min Win2000 pc.

Da den er hurtigere vil jeg gerne køre systemet fra den, og dermed have den som MASTER. Da den nye, større harddisk kører udma100 (hvilket ikke understøttes af mit motherboard) har jeg sat den til en ekstra ide-controller i en PCI-port.

PROBLEM:

Jeg kan tilsyneladende sagtens \'boote\' fra CDrommen og installere win2000 på maskinen. Efter endt installation beder installationsguiden om, at man fjerner CDen og trykker \"Udfør\", så maskinen kan genstarte.

Men efter at have vist først den sorte skærm med en hvid pind, der bevæger sig mod højre; og derefter den hvide skærm med den blå pind på vej derhen går galt.

Jeg får følgende ubehagelige fejlmeddelelse: BOOT_DEVICE_INACCESSABLE (!!!) og kan ikke starte maskinen.

HVAD GØR JEG?
Med Venlig Hilsen A. Hyllested

Avatar billede thaufer Nybegynder
27. juli 2001 - 09:58 #1
du skal sørge for at c: (eller en anden partition) er den aktive, dvs den som har OS\'et liggende, det drev man skal boote fra. C: er normalt det mest oplagte
Avatar billede makse Nybegynder
27. juli 2001 - 09:59 #2
Du skal installere driverne til din IDE controller, når du installerer W2K.
Tryk F6 i starten af installationen, og hav en diskette klar med driverne.
Avatar billede msmows Nybegynder
27. juli 2001 - 09:59 #3
Du skal sørge for de nødvendige drivere(kopier dem ud på en diskette, det er lettest) bliver installeret under installationen (tryk F6 osv) derudover kan det være nødvendigt at indstille din bios til at boote fra scsi først. Kontrolleren opfattes som en scsikontroller, selv om det er en idekontroller.
Avatar billede thaufer Nybegynder
27. juli 2001 - 09:59 #4
Hov, nu læser jeg lige det sidste - betyder det at du faktisk når at starte noget af win2000 op???
Avatar billede makse Nybegynder
27. juli 2001 - 10:03 #5
Avatar billede makse Nybegynder
27. juli 2001 - 10:04 #6
Avatar billede sofficer Nybegynder
27. juli 2001 - 11:45 #7
du skal blot installere W2k imens din HD sidder til controlleren på dit board, installer så dit controllercard genstart, sluk og byt rundt så den kommer på kortet som master.

Det skulle løse problemet, du skal også være opmærksom på at før du har kørt service pack 2 på W2k så understøtter W2k ikke ata100, den understøtter som standard kun ata33.
Avatar billede palomino Nybegynder
28. juli 2001 - 18:41 #8
Nu er det sådan at du sagtens kan installere en ATA100 harddisk i en maskine som f.eks. kun under ATA33 på bundkortet.
Du SKAL altså ikke have en nyere ATA100 ide-controller i dit system...ikke nødvendigvis.

harddisken er bagudkompatibel, og de 100MB pr sek. er kun en ekstern hastighed, altså selve harddiskens interface. Den hurtigste harddisk jeg har hørt om, udnyttede knap nok ATA66 interfacet...

Palomino -/-
Avatar billede sofficer Nybegynder
29. juli 2001 - 00:02 #9
palomino>> klart klart, men man vil dog ikke kunne udnytte hastigheden fuldt ud, medmindre det er understøttet af soft/hardware.
Avatar billede hyllested Nybegynder
29. juli 2001 - 12:19 #10
>>> thaufer:
Hvordan kan jeg køre FDISK og gøre det nye drev aktivt, når jeg ikke kan får en kommandoprompt.

Ja og nej: Jeg får som beskrevet fejl efter at have set de to voksende pinde. Så lidt windows når jeg at se!

>>> makse & msmows
Der var ingen driverdisk med til kortet. og jeg har jo osse kunnet køre med drevet i laaang tid som slave. Det er vel Plug \'n\' Play...

>>>
Avatar billede makse Nybegynder
29. juli 2001 - 12:24 #11
Er det en løs controller? Driveren kan du evt. finde på producentens hjemmeside.
Avatar billede hyllested Nybegynder
29. juli 2001 - 12:25 #12
1)
Skal det kunne lade sig gøre, at have en starte systemet fra en harddisk, der ikke er tilkoblet SELVE mothherboardet, men istedet sidder på IDE-controloeren.

2) >>> thaufer!
Man må da gå udfra, at WIN2000-installationsguiden, der hjælper med oprettelse af partionener på mit helt tomme drev, samtidig kan finde ud af at sætte den rigtige partition til aktiv!
Avatar billede makse Nybegynder
29. juli 2001 - 12:29 #13
Windows kan ikke selv finde ud af det, når du har harddisken sidende på en ekstra SCSI/IDE controller. Du skal som sagt, bruge F6 i starten af installationsfasen.

Eller du kan flytte den over på en alm. controller, og så installere ATA100 driveren. Når det er gjort, flytter du bare harddisken tilbage igen.
Avatar billede hyllested Nybegynder
29. juli 2001 - 12:30 #14
den kan IKKE sidde på den alm controller stikkene passer ikke sammen (fysisk) !
Avatar billede makse Nybegynder
29. juli 2001 - 12:33 #15
???? Hvis det er IDE, så passer de sammen.
Avatar billede palomino Nybegynder
29. juli 2001 - 14:13 #16
A hva for en fisk?!! Kan du ikke montere din ATA100 harddisk på bundkortet?? Er du sikker på at du ikke har en ekstra scsi-controller istedet??

Som makse skriver, så vil stikkene altså passe hvis det er IDE...

Og som nævnt før kan du godt installere en ATA100 harddisk på bundkortet, uanset om det kun understøtter ata33/66...

Palomino -/-
Avatar billede hyllested Nybegynder
30. juli 2001 - 13:50 #17
Ok, beklager... stikkene passer selvfølgelig sammen!

Jeg har prøvet at, trykke F6 i starten af Win2000-installationen. Den spørger efter en fil der hedder setuptxt.oem - sådan ligger der slet ikke på disken.

Forhandleren kan IKKE skaffe mig en anden disk!

Avatar billede makse Nybegynder
30. juli 2001 - 15:23 #18
Hedder den ikke TXTsetup.oem?
Hvis det f.eks. er en Promise controller du har, så skal du bare hente driveren fra www.promise.com
Avatar billede hyllested Nybegynder
30. juli 2001 - 16:05 #19
Promise... er det et fabrikat eller en type
Avatar billede makse Nybegynder
30. juli 2001 - 16:08 #20
Promise er et frabrikat/Producent.
Avatar billede hyllested Nybegynder
30. juli 2001 - 16:34 #21
jeg har CMD
Avatar billede hyllested Nybegynder
30. juli 2001 - 16:55 #22
Inde på http://www.cmd.com/SupportInfo.cfm?ProdID=168 har jeg fundet tre driver filer som er identiske med de jeg har på min diskette fra købet.

Jeg har altså stadig ikke TXTsetup.oem hoget steder... hvad gør man ved det?

Jeg udloder 100 points mere!!!
Avatar billede makse Nybegynder
30. juli 2001 - 18:33 #23
Har du fulgt beskrivelsen i Readme.txt
De skriver at man IKKE må trykke F6, men at man skal trykke F1, (ved boot) for at sætte den til IDE mode!
Avatar billede sofficer Nybegynder
31. juli 2001 - 02:53 #24
Jeg kører også med en CMD ide controller og W2k, og har givet svaret længere oppe, men kan da godt repetere det igen.
sæt din HD på dit motherboard, installer W2k, installer driver til kortet, genstart, sluk pc og sæt HD til din CMD, boot op og værsgo
Avatar billede hyllested Nybegynder
31. juli 2001 - 09:38 #25
>>> sofficer: Din metode har jeg desværre ikke haft held med!

>>> makse: Jo, jeg havde læst README.TXT efterat have talt med forhandleren. Men \"hokus pokus-faktoren\" spillede vist den største rolle - DESVÆRRE!

Skidtet sidder sammen og kører, så jeg booter fra min nye harddisk. Jeg er bare ikke om det kører optimalt med fuld udnyttelse af den Ultra DMA.

Hvordan kan man sikrer man sig det !

Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 09:42 #26
Du kan jo køre en test på harddisken.
Hent HDTach på http://www.tweakfiles.com/drives/hdtach.html

Normalt bliver U/DMA sat automatisk af controlleren.
Avatar billede hyllested Nybegynder
31. juli 2001 - 10:00 #27
OK, det prøver jeg lige... Forhandleren sagde noget om, at der skulle stå UDMA5 udfor den pågældende harddisk under opstart!

Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 10:05 #28
Det er korrekt. UDMA5=ATA/IDE 100
Avatar billede hyllested Nybegynder
31. juli 2001 - 11:58 #29
Jeg har vist brug for hjælp til at tyde resultaterne

Random accesstime 12,9 mS
Read Burst Speed 8,5 mbps

Read Speed Average 8176.2 kbps

Ikke så imponerende hva\'?
Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 12:02 #30
Næ, det lyder ikke særligt vildt.
Hvilken harddisk er det? (Mærke og model)
Avatar billede hyllested Nybegynder
31. juli 2001 - 12:07 #31
Quantum Fireball 60GB 7200RPM ATA100
Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 12:10 #32
Bliver harddisken genkendt som en UDMA5 model?
Har du installeret driverne til controlleren i W2K?
Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 12:15 #33
http://www.maxtor.com/Quantum/support/csr/software/softmenu.htm ligger der software, til at sætte UltraDMA (66/100)
Avatar billede hyllested Nybegynder
31. juli 2001 - 12:28 #34
Hvilken type program er det?

Har det noget med BIOS-flashing at gøre?

Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 12:37 #35
Nej, det er et program der kan sætte hastigheden på harddisken. (ATA 33/66/100)
Men hvis harddisken bliver genkendt som UDMA5 ved opstart, er det ikke nødvendigt at bruge programmet.
Har du installeret chipsets driverne til dit bundkort?
Avatar billede hyllested Nybegynder
31. juli 2001 - 12:41 #36
jeg har ikke installeret noget fordi jeg ikke ved en s... om bundkortdrivere og fordi jeg har et latterligt MicroStar Aladdin bundkort.
Avatar billede makse Nybegynder
31. juli 2001 - 12:53 #37
Du skal havde installeret driveren fra http://www.cmd.com/SupportInfo.cfm?ProdID=168
Men de hjælper lige fedt, hvis ikke harddisken bliver genkendt som UDMA5 ved opstart??
Avatar billede hyllested Nybegynder
01. august 2001 - 10:06 #38
hmm... hvad er så konklusionen?
Avatar billede makse Nybegynder
01. august 2001 - 10:09 #39
Ser din controller harddisken som en UDMA5 model??
Avatar billede hyllested Nybegynder
01. august 2001 - 10:51 #40
Jeg har installeret driveren fra http://www.cmd.com/SupportInfo.cfm?ProdID=168 til mit controller-kort

Maskinen meddeler stadig intet ved opstart om udma5 eller noget andet der lyder derhed af. Men når jeg tester systemet med HDTach er der nu helt andre boller på suppen.

Inde under Enhedshåndtering IDE ATA/ATAPI-controllere. Ses det ved avancerede instillinger for den primær IDE-kanal, at der nu køres i Ultra DMA-mode...

Alting har sin åbenbart sin pris... For når jeg booter er den et minut ekstra om at komme forbi den blå pind, der helt glemmer at den skal vokse mod højre... ET MINUT !!! Altså lige inden man den skifter til selve Windows-miljøet.
Avatar billede makse Nybegynder
01. august 2001 - 10:53 #41
Hvis du også har et netkort installeret, kan du prøve at tildele det en fast IP adresse under TCP/IP. Det plejer at hjælpe på opstartshastigheden.
Avatar billede hyllested Nybegynder
01. august 2001 - 10:59 #42
men er det ikke nærmere en fejlkonfiguration af harddisken under 2000?
Avatar billede makse Nybegynder
01. august 2001 - 11:03 #43
Det kan sagtens være driveren til controlleren, som ikke er optimal.
Du kan prøve at installere Service Pack 2 som retter en del fejl i windows 2000.

SP2 (Engelsk)
www.conxion.com/download/win2000platform/sp/sp2/nt5/en-us/w2ksp2.exe" target="_blank">http://msvaus.www.conxion.com/download/win2000platform/sp/sp2/nt5/en-us/w2ksp2.exe

SP2 på dansk.
Fuld Version: http://download.microsoft.com/download/win2000platform/SP/SP2/NT5/DA/W2KSP2.exe

Kun Update: http://download.microsoft.com/download/win2000platform/SP2/SP2/NT5/DA/SP2express.exe
Avatar billede hyllested Nybegynder
01. august 2001 - 11:26 #44
jeg har SP2 dansk!
Avatar billede makse Nybegynder
01. august 2001 - 12:03 #45
Jeg har godt nok ikke nogle andre løsninger, på det ene minuts ventetid, end at afvente en nyere/bedre driver.
Du kan evt. prøve at fjerne nogle af de programmer/services der starter sammen med W2K. Læs mere om det på http://www.3dspotlight.com/tweaks/win2k_services/index.shtml
Avatar billede hyllested Nybegynder
01. august 2001 - 13:16 #46
300 points for godt samarbejde... Det kræver dog en meget god forståelse af de enkelte services effekt at junglere med ovenstående link.

Tak for hjælpen!