Avatar billede Malsen Nybegynder
11. december 2010 - 17:24 Der er 4 kommentarer

Totalt lost in translation.....Hvilket SLR kamera?! h.e.l.p

Jeg håber at der sidder en masse kyndige mennesker derude, som kan give et reelt bud på, hvilket SLR kamera jeg skal begynde at lede efter. Nikon, Canon, whatever?
Har brugt oceaner af tid på diverse hjemmesider, webshops, sammenligningsdatabaser, men bliver kun mere og mere forvirret....suk.
Jeg har en blog og det er derfor jeg er begyndt at se mig om efter et bedre kamera - har ind til videre brugt compact kameraer og har øvet mig i at bruge de manuelle funktioner. Men nu synes jeg bare at jeg godt vil have en endnu bedre billedekvalitet...jeg kunne også godt tænke mig at det kan bruges på stativ og med fjernbetjening (til at tage tøj-billeder fx)...
Jeg er ikke millionær ;) Og er som sådan ligeglad med om det er "det rigtige" navn der står på kameraet - bare det tager rigtig gode billeder, er nemt at betjene og ikke koster det hvide ud af øjnene.

Hvad mener I at jeg skal kigge efter? :)

Tusind tak på forhånd :)
Avatar billede coderdk Praktikant
11. december 2010 - 18:59 #1
Hvor meget vil du bruge? Under alle omstændigheder ville jeg vælge et OK kamerahus, og så købe noget rigtig godt glas (objektiv).

Om det er Nikon eller Canon er i sig selv ligegyldigt, da de ligge nogenlunde side om side. Personligt foretrækker jeg Canon, men jeg er egentlig begyndt at synes godt om Nikon's lidt "koldere" billeder - Men det kan jo styres på alle ;)
Avatar billede limemedia Nybegynder
11. december 2010 - 21:03 #2
Jeg har taget billeder der har vundet priser eller har vaeret udstillet med alt fra et Olympus kompakt kamera over Nikon D200 til mit nuvaerende Nikon D3s - sidstnaevnte koster som du naevnte "det hvide ud af oejnene" saa den skal du ikke kigge saa meget paa

Men pointen er, at det i langt hoejere grad er manden bag kameraet der er den begraensende faktor og ikke kameraet selv - ordentligt lys og opsaetning, saa kommer du rigtig langt uden at bruge mange penge.

Ellers er jeg enig med coderdk, objektivet er langt langt vigtigere end kamerahuset, brug ikke pengene paa et godt kamera og saa en linse fra Tamron eller lign; ordentlig linse og saa det bedste kamerahus du har raad til i budgettet
Avatar billede coderdk Praktikant
12. december 2010 - 00:31 #3
Helt enig med limemedia her! Hvis det var et Canon ville jeg købe et OK kamerahus og et af deres L-objektiver eller et trejdepartsobjektiv af samme kvalitet. Typisk vil det være dyrere end kamerahuset, alt efter hvad du går efter.

Du kan endog tage gode billeder med en iPhone, men det kræver sin mand eller kvinde ;)
Avatar billede mHumle Nybegynder
22. december 2010 - 09:07 #4
SLR var jo ganske vist spørgsmålet og derfor vil svarene også være derefter. Fair nok.
MEN, du har andre muligheder idag i de "crossover" produkter der er kommet frem til os, der ikke vil skifte optik konstant og som ikke nødvendigvis behøver det som SLR er skrap til. Mindre (og billigere) kan faktisk gøre i de fleste tilfælde.
Se på f.eks. Fuji Finepix s100fs. Et meget stærkt kamera med glimrende zoom og flotte farvegengivelser til ganske få penge - især i forhold til SLR. Husk du skal købe både HUS og linser (flere endda) før du er kørende. Ovenstående kamera er en glimrende overgang fra de kompakte digitalkameraer.
Men søg den på nettet. Der er også kommet andre til siden, som er særdeles gode.
Jeg vil lade SLR freaks om at fortælle om "alle" svaghederne ;-)