Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 15:25 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg IP adresse

Jeg har en NAS server tilslutten min PC via kablet Ethernet. PC'en kører Win7. Jeg kan ikke komme i kontakt med min NAS, da jeg ikke kan huske dens IP adresse. Hvordan finder jeg IP adressen ?
Avatar billede jacla Nybegynder
11. december 2010 - 15:33 #1
http://www.ehow.com/how_6810806_ip-address-nas-device.html

Ellers kan du vel finde den med en ip-scanner

/Jan
11. december 2010 - 15:41 #2
Kan du huske navnet på din NAS server, hvis ja så trykker du på start søger efter RUN/KØR kommer an på om det er engelsk eller dansk version. så skriver du ping serversnavn -t så gir den dig IP'en

hvis ikke du kan huske det, så gå ind undernetværk og se om den står som online der inde, der burde være sårn du kan højre klikke på den, og komme ind dens webinterface :)
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 15:42 #3
I det link du har sendt står der ".....
The screen that appears will have the IP address of your computer, which is also the IP address of your NAS device."

Kan to enheder have samme IP ?

Jeg har prøvet med en IP scanner, men den skanner kun i et begrænset område (netscan).
11. december 2010 - 15:46 #4
har du sat den til at køre med fast IP adresse ?:)
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 15:52 #5
Jeg har sat den til:
- obtain an IP address automatically
- obtain DNS server address automatically
11. december 2010 - 15:53 #6
ja okay.
- køre din computer på Fast ip?:)
Avatar billede jacla Nybegynder
11. december 2010 - 15:54 #7
Umiddelbart nej til at de kan ha samme ip-adresse. Men Gatewayen er den samme. Der vil normalt komme ip adresse konflikt på din pc hvis to enheder har samme ip-adresse.  Men hvad siger din IPCONFIG /ALL (dosprompten) Prøv at lave en ipconfig /release og en ipconfig /renew

Se også de mange guider der til opsætning af NAS

http://www.google.dk/#hl=da&biw=1264&bih=573&q=nas+ip+address+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=123555c5d880801

Og hvis du bruger denne scanner http://download.cnet.com/Advanced-IP-Scanner/3000-2085_4-10115592.html

skulle du gerne selv kunne vælge det område du vil scanne.
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 15:57 #8
Jeg regner med at hvis jeg sætter PC'en til "obtain an IP address automatically" så kører den ikke med fast ip. Men måske jeg har misforstået dette ?
Avatar billede ksoren Nybegynder
11. december 2010 - 16:01 #9
Routeren plejer at flink til at fortælle hvilke pcere der har fået tildelt en ip. Så prøv at kig i routeren.
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 16:01 #10
Der står intet ud for Gateway - måske dette er problemet ?
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 16:02 #11
Ingen router, NAS'en er sat direkte i PC'ens ethernet stik for at forenkle fejlfindingen.
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 16:03 #12
Problemet er måske at NAS'en har fast IP ? eller at PC'en ikke tildeler NAS'en en IP ? Jeg kender desværre ikke indstillingen på NAS'en.
11. december 2010 - 16:05 #13
først, find ud af hvad din IP er :) derefter sætter du din pc på fast ip med en anden, så er der ikke IP Adresse konfilk mere, derefter kan du så sætte din router op sårn at den ikke tager de 2 IP'er med som NAS'en har og PC'en har :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
11. december 2010 - 16:06 #14
Din pc uddeler ingen ipadresser, medmindre du har installeret en dhcp-server.
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 16:11 #15
øhhh, det er jeg ikke med på kristoffer.

Opgaven går ud på at finde IP'en på min NAS, da jeg ikke kender den.

Jeg er med på at PC'ens IP skal være i samme område som NAS'ens, men jeg kender ikke NAS'ens IP.
11. december 2010 - 16:16 #16
ja det jeg med på, men siger du ikke at du tror både din NAS og Computer har samme IP adresse ?:) så bliver du jo nød til at sikre dig, det ikke sker igen..

ka osse være jeg har misforstået det, og så undskylder jeg meget :)
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 16:19 #17
Det er helt ok :-) nej, jeg tror ikke pc og NAS har samme IP
11. december 2010 - 16:20 #18
okay, sårn forstår jeg det på den ene besked :)
Avatar billede japping Nybegynder
11. december 2010 - 16:30 #19
Jeg har sat min PC til en router og her vil den heller ikke netforbindelse.

Jeg tror min PC's netforbindelse er forkert.

Jeg prøver lige med ipconfig /release
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 20:46 #20
er din router sat op til dhcp.
din nas får ikke en automatisk ip ved at være til sluttet din computer, den skal være tilsluttet din router evt. gennem en swits, så burde du kunne gå ind i din router og se hvilken ip din nas har i routeren.
Avatar billede japping Nybegynder
12. december 2010 - 09:12 #21
gupe - det var også hvad jeg kom frem til og så virkede det. Jeg gættede på de sædvanlige områder og satte routeren til følgende områder 192.168.0.X, 192.168.1.X,192.168.2.X,10.10.6.X,10.0.0.X. Og bingo, så kunne min skanner finde NAS'en.

Nu har jeg skrevet NAS'ens IP uden på den, så det problem forhåbentligt ikke opstår igen.

Tak for indsatsen alle sammen.

Gupe, læg et svar.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 10:51 #22
Glad for at kunne hjælpe
Avatar billede Nicolai96DK Nybegynder
25. december 2010 - 19:41 #23
-Start-run/kør-cmd-ipconfig