Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 14:33 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Kan man starte winXP installationsprogrammet med en defekt harddisk?

Hej

Som der står i titlen, kan man starte winXP installationen med en defekt harddisk?

Jeg har en defekt harddisk i min bærbar og min bærbar har intet CD drev. Har lavet en USB winXP stick, men den vil ikke starte. Har prøvet at lave en bootdisk på USB'en og den kan den godt starte.

Sidder og overvejer om et USB-CD-drev ville virke, med den originale XP cd i, men jeg har min tvivl og da jeg ikke har sådan et drev, så ville USB stik-versionen være smart.

USB stik-versionen er lavet med USB_multiboot_10 og den virker fint i min stationær, så tror absolut ikke det er den der er problemet.

/Jacob
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2010 - 14:46 #1
Prøv microsofts opskrift.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd535816.aspx
Og bios på den bærbare skal være sat til at boote fra usb før harddisk
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 14:55 #2
Ville helst installere Win XP, men synes du at jeg skal prøve at installere win 7 og se om det virker? Har win 7 til min stationær, så det kunne jeg godt prøve.

USB support er enabled i bios og kan sagtens starte dos/bootdisken via en USB stik.

Men vil man overhovedet kunne starte installationsprogrammet med en defekt harddisk?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 15:13 #3
Du kan da udmærket installere XP fra en USB.
Men nok så vigtigt, du kan ikke bruge den samme win7, som er på din stationære, for den kan ikke valideres igen, og så får du problemer med microsoft.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 15:16 #4
det burde den ikke kunne da den jo bruger harddisken som lager uanset hvad man laver
så nej
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 15:18 #5
Jamen spørgsmålet er mere om man kan starte win XP (som er det der ligger på den ødelagte harddisk nu) installationen med en ødelagt harddisk?

For problemet er, at hvis jeg bestiller en SSD harddisk og jeg så ikke kan installere windows XP med den USB stik som jeg har lavet, så er jeg jo ligevidt og derfor ville jeg gerne få USB stikken til at virke inden jeg bestilte.

Stikken virker fin i min stationær, men den booter ikke ordentligt op på min bærbar og jeg kommer ikke ind til den blå skærm med informationer hvor man kan trykker F8 eller hvad det nu er man kan.

Der kommer lys i USB stik LEDen lige et par sekunder og så går den ud igen og computeren står bare og blinker med underscore.

Er det fordi at det ikke er muilgt at starte installationsprogrammet med en ødelagt harddisk, eller burde installationsprogrammet starte ligemeget hvad?
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 15:18 #6
Okay, så jeg skal altså have fat i den nye SSD før jeg kan se om det virker? Er der evt. en anden måde at teste det på? Måsek med et kort i kortlæseren eller en ekstern-harddisk?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2010 - 15:23 #7
microsofts opskrift - bare læg xp på i stedet for w7.
test på en fungerende maskine, om du kan komme ind på xp-installationen - så bare afbryd og luk.
husk at du muligvis skal have en scsi-driver til harddisk med - se på driver-siden til din bærbare.
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 16:36 #8
Jeg får en fejl efter jeg prøver den opskrift, som siger at jeg kan trykke på en taste og så genstarter den.

Men hvis vi alle kan blive enige om, at hvis der er en harddisk i som virker, så vil den første usb-stik jeg lavede og som fungerede i andre maskiner også virke i min bærbar?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2010 - 17:21 #9
det skal den gøre.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 17:42 #10
"Jamen spørgsmålet er mere om man kan starte win XP (som er det der ligger på den ødelagte harddisk nu) installationen med en ødelagt harddisk?" Det kan man selvfølgelig ikke.
Men din USB stik skal virke alligevel. Har du været i bios og slå alt med USB til? Også den som hedder "Legacy" ?
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 17:46 #11
Jamen USB stikken virker i alle computere jeg har testet med, som har harddiske der virker.

Men i min hvor harddisken er defekt, der vil den altså ikke, men det er sådan det skal være mener du Oldgammel?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 18:28 #12
Det hjælper jo ikke at alle USB enheder er slået til på andre computere. Spørgsmålet er, om alt USB er slået til på din. Og det kan du kun finde ud af ved at gå i bios og se efter.
Hvis der i din bios er noget som hedder "Advanced" ligger den formodenlig der for neden.
Men altså du kan ikke installere windows hvis din harddisk virkelig er ødelagt. Hvordan har du forøvrigt konstateret at den er ødelagt?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2010 - 18:39 #13
alt andet lige, så skal du kunne udtage din harddisk (så fejler maskinen ikke noget) og så starte på usb - hvis den så ikke vil, så er det noget andet galt.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 18:47 #14
Ja enig, hvis HDD er ødelagt, så er det en god ide at pille den ud før der eksperimenteres med USB.
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 19:31 #15
Jeg har prøvet at pille den ud og så prøve at starte windows XP installationen og det virker ikke. Kan sagtens starte dos/bootdisk fra USB stikket, så regner med at USB supporten er iorden.

Men mit store spørgsmål er bare om win XP installationen kan starte uden en harddisk i eller med en ødelagt harddisk i maskinen?

Harddisken er konstateret død, først ved mærkelige lyde, herefter ved en 0x000000F4 og nogle andre Blue screen of death fejlmeldinger. Har i de sidste to ugers tid kunne banke lidt forsigtigt på harddisken, når jeg har kunne høre at den ikke gik som den skulle. Efter lidt banken, så var det som om at den fik fat og spandt op i ordentlige omdrejninger igen.

Alt med USB i bios er slået til også den der hedder USB bios support, hvor der står at denne skal slåes til, hvis man vil starte noget som helst via USB, f.eks. CD drev og lign.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 19:55 #16
Ja jeg mener at bios skal opdage en USB stick, ligesom bios opdager en windows CD, selv om der ikke er nogen HDD. Der skulle komme en besked om; No hard drive detected.
Avatar billede swordfish Nybegynder
11. december 2010 - 20:01 #17
Jamen USB sticken kan sagtens ses på computeren med ødelagt harddisk, det er kun herefter at det ikke går længere, da den ikke kommer ind i selve win XP installationsprogrammet. Den bliver bare hængende med en blinkende underscore i øverste venstre hjørne.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 21:33 #18
Jeg kan desværre ikke sige andet, end hvis USB stikken er loadet rigtigt med XP, så burde den starte op.
Med loadet rigtigt mener jeg, med en bootfil, som ikke bare er den, som virker fra en CD. Fidusen med at lave en speciel boot.USB stick er, at den kan boote windows exefil. Har du set den gøre det på en anden PC?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 07:20 #19
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 10:12 #20
Jeg har set USB sticken virke i en anden PC. Den starter installationsprogrammet helt fint og man kan trykke videre og installere windows. Så USB sticken virker.

Det må altså være fordi harddisken er ødelagt og at installationen ikke kan gemme på harddisken, som den gør normalt.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 10:35 #21
Nå ja, så er der jo ikke andet at gøre, end at vente på en HDD, og så se hvad der så sker.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 11:07 #22
jeg  har denne her i min pc som er en stationær
den er på 128 mb - de kan købes større

jeg har kun win 7 og prgrammer på den og den er hurtig selv om det endnu er en SATA 2

http://www.fcomputer.dk/Harddisk/128GB_Kingston_SSDNow_V_Desk.Bundle

ssd haddisken er c
2 tb almindlig harddisk delt op i d og e

men problemet med bærbare er hvor skal den sidde - der er jo ikke plads til 2

m.v.h
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 11:54 #23
Hmm jeg tror jeg bestiller en SSD harddisk imorgen og så må jeg se om det virker. Den koster alligevel kun 600kr. for 32gb og det er længe nok til mit brug. Tror også jeg bestiller 2gb ram ekstra med, for har læst noget om, at man kan lave noget SSD friendly tweaks med noget ramdisk eller hvad det hed. Nogen der kender det?

At skifte ram i en bærbar er vel bare at pille den gamle blok ud og sætte en ny en i, ikke sandt`?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 12:15 #24
jo du skal have en lille lem af bag på.

et eksempel

http://www.youtube.com/watch?v=FmL41XATRHk

m.v.h
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2010 - 12:25 #25
du skal også vænne dig til ikke at køre diskdefragmentering - det giver det intet, udover ekstra slid.
med 4gb og kun få aktive programmer ad gangen (dvs du kun har 3-4 åbne programmer på en gang), så kan du slå 'virtuel hukommelse' helt fra i xp.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 12:30 #26
Lige 2 ting. Før du køber, så se efter, om der er plads til en ramblok mere. Og hvis der er, køb en magen til, for man kan opleve, at forskellige ram ikke kører godt sammen. Og husk, at DDR3 ram ikke
kan sættes i en DDR2 rille.

Noget helt andet er - og det ved jeg heller ikke selv - hvis du har en Sata HDD, passer en SSD så til stikkene?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 12:32 #27
#25
"du skal også vænne dig til ikke at køre diskdefragmentering"
Er det noget som gælder for SSD diske?
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 12:52 #28
Min bærbar bruger 1.8" diske, så derfor skal jeg have en speciel SSD disk. Den passer i og skulle efter sigende køre fint.

Der er kun en ram slot i min bærbar og derfor så køber jeg en 2gb DDR2 SO-DIMM PC-4200.

Der er 512mb ram integreret i maskinen og jeg ved ikke om man kunne lave noget smart med disse ram, f.eks. sådan en ramdisk eller noget.

Det vil jeg notere mig med diskfragmenteringen!

Men er det ikke generelt sådan med SSD diske at man skal prøve at begrænse de hyppige skrivninger til disken?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 13:09 #29
der er så mange teorier med ssd harddiske

http://bc.pcworld.dk/art/101109?page=8

nej brug din ssdd harddisk som en almindelig harddisk
misbrug den - kan den ikke holde er der jo kun en vej og sådan er det med en almindlig også
der skal ikke bruges nogen driver til den.

der findes også en til stationær pc der er mega hurtig

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=4202773

m.v.h
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 17:45 #30
Hmm nu har jeg prøvet at lave en USB stik med win 7 og den kommer længere, indtil Starting Windows og der er et windows logo som pulsere, så jeg tror sgu det er harddisken der sætter en stopper for at installation ikke kommer videre med XP.

Er det smartest at installere win 7 eller win xp på en x41 bærbar`? Jeg smider 2gb ekstra ram i, så 1,6gz, 2,5gb ram, 32gb SSD, er det godt nok til win 7 32bit?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 19:04 #31
du bør bruge win 7 da den er meget mere sikker end win xp der er udfaset og microsoft helst ikke ser man bruger den mere.

jeg har 4 gb ram i min stationære hvorfra skal trækkes omkring 768 mb fra graffikkortet og den kører glimrende
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 19:26 #32
Okay, jamen så siger jeg mange tak for jeres svar. Hvis I svare så får I points.

Se evt. min anden tråd om partitioner på en USB stik, det kan være i kan hjælpe mig der også`?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2010 - 00:16 #33
Ingen point til mig tak:)
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2010 - 07:29 #34
hvis jeg er er en af dem ellers se bort fra den

m.v.h
Avatar billede swordfish Nybegynder
13. december 2010 - 09:21 #35
Claes57 der er også points til dig..