Avatar billede tommy_robredo Nybegynder
09. december 2010 - 10:34 Der er 3 kommentarer

Biluheld - forsikring ?

Hej,

En af mine venner (har i min bil) kørt op i en bus. Hele fronten på bilen er blevet smadret mens bussen har fået nogle skrammer på bagenden. Buschaufføren tog billeder af skaderne og han registrerede nummerpladen. Det er sådan at bilen er registreret i min mors navn og den er ikke kasko forsikret.

Hvem dækker skaderne på bil og bus i denne situation ?
Avatar billede noltus Novice
09. december 2010 - 10:39 #1
Hvis det er din vens skyld dækker jeres forsikring kun sladerne på bussen
Avatar billede -mundi- Nybegynder
09. december 2010 - 10:46 #2
I sager hvor en bil kører op i en anden bil/bus, bagfra, er det altid den bagfrakommendes skyld. Han har ikke holdt afstand til bilen/bussen efter kørselsforholdene. Så er det lige meget hvor meget sne/is eller andre undskyldninger.
Da du kun har kasko, dækkes der som noltus skriver, kun skader på bussen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2010 - 11:32 #3
Men du tænker nok på "erstatningsansvaret" fra din vens side af.

1. Eneste forsikring der punger ud, er ansvarsforsikringen, der dækker skaderne på bussen, som begge ovenstående svar siger.
2. Skaderne på din bil, dækkes ikke af nogen forsikring.
3. Afhængig af aftalen med din ven, da han lånte bilen, dækkes skaden på din bil af ham eller dig selv.

Sidstnævnte er jo lidt speget, da man som regel (desværre) ikke aftaler nærmere, når man låner sin bil ud. Juridisk kan du gøre krav på erstatning overfor ham - men nægter han at betale, kommer I en tur forbi retten...

Husk iøvrigt, at der også kan være noget gældende overfor ansvarsforsikringen - det kan jo tænkes at præmien hæves, efter uheldet.