Avatar billede spliid88 Nybegynder
08. december 2010 - 16:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bedste setup mellem Excel,Access og Sql server!

Hey Folks!

Er det bedst at benytte Access som front-end og så have data liggende på en Sql server?

Data skal importeres/exporteres fra Excel til en database.

Pt. benyttes udelukkende Access, og der benyttes vba kode til at importere/eksportere fra Excel.

Håber der er nogle der kan hjælpe!
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2010 - 19:44 #1
Du har fat i den rigtige ende!

access har en kanon front-end/Client og kan mobilisere data fra en SQL server.
excel har også denne egenskab, på tabel niveau.

Forskellen er dog begrænset hvis det hele ligger på samme PC?

hvis du har rigtig mange forespørgelse/brugere er det klart at en SQL server forbedre situationen, på en anden PC. Ellers er det ligegyldigt.
Avatar billede spliid88 Nybegynder
09. december 2010 - 11:27 #2
Både exceldokumentet og Accessdatabasen ligger på en fællesdrev som kan tilgås. Altså ikke på selve computeren. Vi er ca. 5-10 der skal tilgå data, og muligvis på samme tid.

Jeg er meget i tvivl om setuppet, da det skal være fremtidssikret og nemmest, da jeg aldrig har arbejdet med SQL server før. Kun Access og excel.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2010 - 13:56 #3
Jamen så er det jo lige til.

På access klienten tilknytter tabelerne fra SQL server og så køre det bare som det plejer, du skal ikke tænke så meget over SQL serveren, til at starte med.

Det vil være lidt for omfattende at beskrive det hele her
Avatar billede spliid88 Nybegynder
09. december 2010 - 15:24 #4
Access filtypen er nu .accdb. Jeg troede jeg skulle oprette en .adp?
Det er altså muligt, at oprette/rette i tabellerne i access og så ændrer de sig på sql-serveren også?

Det der hidtil har kørt, er vba kode i excel med sql select. Disse select virker nu ikke mere.
Avatar billede spliid88 Nybegynder
23. marts 2011 - 17:39 #5
luk
Avatar billede spliid88 Nybegynder
23. marts 2011 - 17:39 #6
luk