Avatar billede KHHP Juniormester
05. december 2010 - 15:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bootloader

Hej
Jeg har overvejet at installere Ubuntu 10.10 på min bærbare, så det kører side om side med mit Windows 7.
Jeg vil gerne vide om jeg hvis jeg nu før elller senere vil slette ubuntu, om jeg så kan slette GRUB-bootloaderen sammen med systemet, så jeg får Windows Bootloader tilbage.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
05. december 2010 - 15:20 #1
jeg vil forslå du installer ubuntu via. wubi.. så kan du i windows afinstall wubi.. og wupti så er det hele som det var før..

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
Avatar billede KHHP Juniormester
05. december 2010 - 15:36 #2
Ja. Det var det jeg gjorde på min gamle PC, men jeg vil gerne have adgang til alt mit musik, billeder, dokumenter osv. Det kan jeg ikke med WUBI, hvis jeg installerer den på samme HDD som Windows, da jeg så ikke kan se mine Windows partitioner i Ubuntu
Avatar billede bmpi Nybegynder
06. december 2010 - 10:32 #3
Hvis du sletter Ubuntu igen, kan du sagtens fjerne Grub og geninstallere den gamle bootloader.

Det er lidt mere besværligt end den omvendte vej, men kan sagtens lade sig gøre. Det kræver dog, at du har en Windows-CD, du kan bruge.

Det er en forskellige procedure afhængig af, om det drejer sig om Windows XP eller Vista/7.

Her kan du se sværhedsgraden i det (så sværere er det ikke):

http://saysprasad.wordpress.com/2008/07/15/how-to-remove-grub-and-restore-the-windows-bootloader/

Men kommer du dertil, at du vil slette Ubuntu genetablere Windows bootloader, så tag en Windows CD i hånden og gå evt ind på http://ubuntudanmark.dk/forum og få nogen til at hjælpe dig igennem ;-)

Og husk altid at tage backup når du installere/afinstallere styresystemer. Ulykker sker for selv de bedste :-)