Avatar billede jero Nybegynder
30. november 2010 - 14:47 Der er 7 kommentarer

Hjælp til valg af scanner til store dias

Vi har en scanner (Canon 9950F), som udmærker sig ved, at man kan pille 'beklædningen' af undersiden af låget, og dermed oplyse negativer i alle formater, op til  A4-størrelse.

På nyere Canon-modeller, har man ikke samme mulighed, men er i stedet bundet af de dias-holdere, der følger med printeren. Disse er standard-størrelser, og de er små.

Vi skal scanne ektachrom-dias, så hvis jeg vidste, at scanneren kunne klare disse, så ville det naturligvis også være acceptabelt, men jeg leder efter en ny scanner, der kan løse opgaven med at scanne store dias'er.

Jeg har naturligvis talt med Canon, som kunne fortælle mig, at det ikke længere er en mulighed at benytte en af deres scannere til opgaven, da de kun benytter sig af dias-holdere til små standard-størrelser.

Nogle forslag?
Avatar billede bakgerding Nybegynder
30. november 2010 - 16:39 #1
Hej

Har duh prøvet at kigge på Canon CanoScan 9000F

Den er blandt de bedste i klassen..

Hilsen Kasper
Avatar billede milter Ekspert
30. november 2010 - 22:08 #2
Hvilket format er de Ektachrome i?

Med min egen 9950F fulgte 4 forskellige indsatse til flere forskellige filmformater, og det burde din/jeres også have. Har du prøvet dem, eller er de blevet væk?
Avatar billede jero Nybegynder
01. december 2010 - 09:09 #3
Ja, den er blandt de scannere, som jeg har fået Canon til at kigge på, og de meldte tilbage, at hverken den eller andre af deres kunne tage andet end standard-størrelser
Avatar billede jero Nybegynder
01. december 2010 - 09:13 #4
Ektachrome er ca. 6x10 cm. Det gode ved 9950F er, at man bare piller beklædningen af undersiden af låget, og så lyser den hele pladen op, så man potentielt kan scanne i A4-størrelse.

Det er altså på inge måde utilfredshed med 9950eren, der er tilfældet, tværtimod, så ville vi købe en til, hvis de var til salg. Det er de ikke, og da vi har behov for en til scanner, så leder vi efter alternativer...
Avatar billede milter Ekspert
01. december 2010 - 10:35 #5
#4.

Er #4 henvendt til mig. Du svarer ikke på, om der er nogen af dem, der fulgte med jeres 9950F, der passer, eller hvorfor I ikke kan bruge dem.
Avatar billede jero Nybegynder
07. december 2010 - 09:13 #6
@Milter: Ja #4 var henvendt til dig :) Den korte (og måske mere præcise version) er, at vi ikke kan bruge dem der følger med, da Ektachrome ikke er en af de størrelser, der følger med, men at vi fjerner beklædningen, så vi kan scanne alle størrelser op til A4.
Avatar billede milter Ekspert
07. december 2010 - 18:26 #7
#6.

Jeg har selv en enkelt gang  skåret en skabelon ud i kraftig pap og malet den i en mat, sort farve til et diapositiv, som ikke passede i nogle af hullerne. Det virkede faktisk :-)