Avatar billede zahi Nybegynder
29. november 2010 - 11:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

2 domain controller på samme netværk

Hej

Vi har i dag i alt 4 servere der kører win 2003. Vi har planlægt at næste år skifter vi vores økonomi system og i den forbindelse skal vi have en ny aplication server der vil køre win 2008. Derfor har jeg tænkt at det vil være en god ide at udskifte alle servere så  alle kører win 2008.

Derfor vil jeg spørge om man kan på vores nuværende netværk installere en nu domain controler (win 2008) som vil køre ved siden af vores nuværende domin. Jeg har tænkt at oprette en ny domaine med det 4 servere men de vil får ip adresse fra nuværende ip range.

Kan jeg gøre det på denne måde?
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
29. november 2010 - 11:52 #1
Du kan godt gøre som du skriver. Men, brugere, grupper osv vil jo ikke følge med over på det nye domain, og skal oprettes manuelt. Når den enkelte bruger logger på, vil de få en mulighed for at logge på gammelt eller nyt domain.

Men hvorfor vil du lave en helt ny installation af et domain, og ikke bare opgradere det eksisterende domain?
Avatar billede zahi Nybegynder
29. november 2010 - 12:08 #2
hmmm jeg troede at det ville være nemmere med installtion af ny domain. jeg tænker at hvis jeg opretter ny domain så kan vi når dagen kommer til at skifte , kan brugere "bare" vælge ny domain og så er det på den ny system.

Hvis jeg vælger at opgradere ville brugere ikke kunne bruge systemet i nogle dage.
Men jeg går ud fra at det ville være billigere at opdatere alle servere eller?
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
29. november 2010 - 12:51 #3
Jeg ville nok vælge at installere en ny server (Win2008), og melde den ind som domain controller.
Herefter fjerne de gamle domain controllere en efter en.

Efterhånden som en gammel domain controller bliver fjernet, vil
jeg så installere en ny indtil jeg har 4 nye.

Når alle de gamle er slukket, kan du "løfte" dit domain til at være fuld win 2008 funktionel. Alt dette vil du kunne gøre Online, uden at brugerne bliver belastet. (med mindre du direkte har softwaren kørende på dine domain controllere)

Dog skal du nok påregne lidt timeouts, når du skifter DNS/DHCP.
Avatar billede zahi Nybegynder
29. november 2010 - 13:01 #4
jeg har ikke 4 domain controllere det har vi misforstået hinanden :-)
jeg har en domain controller og resten er citrix, aplication server og exchange.

ny aplication server skal køre win 2008 og derfor har jeg tænkt at jeg skal også have en ny domain controller.
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
29. november 2010 - 13:14 #5
Okay, på den måde ;)

Jamen, så ville jeg installere en ny Win2008 og melde den ind som domain controller i dit eksiterende domain.

Når den kører, vil jeg fjerne den gamle, og løfte funktionalitet til Win2008.

Husk at tage backup Før, Under og Efter opgraderingen!. Benyt den indbyggede i Windows, det gør det nemmere at følge recover guides fra Microsoft hvis noget skulle gå galt.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at have 2 domain controllere hvis det er muligt for dig, og Undgå VMWARE til dine domain controllere, efter som et forkret restore fra SnapShot, kan ødelægge dit domain.
Avatar billede zahi Nybegynder
30. november 2010 - 10:03 #6
Hej

Dvs. jeg kan køre med 2 win 2008 servere (application og domai) og 2 win 2003 servere?
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
30. november 2010 - 12:19 #7
Ja, det kan du.
Avatar billede zahi Nybegynder
30. november 2010 - 12:47 #8
hej

enndu en lille spørgsmål:
hvis jeg vælger at beholde nuværende servere og tilføje kun den nye aplication server med win 2008
dvs. domain win 2003
citrix win 2003
exchange win 2003

application win 2008
Vil det skabe problemer hvis det jeg kører på denne måde?
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
30. november 2010 - 12:54 #9
Nej det vil ikke skabe problemer.

Du kan godt tilføje en Windows 2008 til dit 2003 domain.