Avatar billede weblance Nybegynder
27. november 2010 - 11:01 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Konvertere hel webside til pdf

Jeg har lavet et link på min hjemmeside der hedder "Udskriv", som åbner en ny printervenlig side. Kan det lade sig gøre at have et link som hedder "PDF", som så konverterer den printervenlige side om til en pdf?
Avatar billede webweaver Praktikant
27. november 2010 - 11:30 #1
Jeg ved ihvertfald man kan via programmer på computeren. I acrobat fx. Dernæst kan du så smide filen op på serveren og linke til den. Jeg tror ikke at du kan generere pdf filen idet du trykker på linket. Der findes dog nogle service's på nettet der genererer en pdf ud fra en indtastet URL, så helt umuligt kan det vel ikke være. Men tror det kræver noget software af en art.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
27. november 2010 - 11:51 #2
Der findes nogle forskellige løsninger, men de kræver at du programmer en løsning på serveren. Desuden er det strengt taget lidt kunstigt at prøve at presse en webside over på en server, da der er tale om to forskellige medier (skræm vs. papir). Personligt ville jeg kun lave en pdf-fil på en hjemmeside, hvis der er tale om et beregnet resultat der skal udskrives på papir som f.eks. en faktura.

Ellers er webweavers forslag en god idé, men resultat bliver hvordan en hjemmeside bliver vist på din computer.
Derudover, vil jeg anbefale dig at du laver et typografiark (CSS) til udskrivning. Hvis du ikke anvender typografiark på din hjemmeside, stopper du det her med PDF'er og går i gang med at anvende typografiark.
Når du anvender typografiark, er der en attribut der hedder "media". Hvis du går ind på denne hjemmeside (www.sebc.dk) og kigger på kildekoden, er der to link-tags, med hhv. en media="screen" og media="print". Se forskellen på siden vist i browseren og i Vis udskrift. Det er udelukkede opnået med to forskellige typografiark til hhv. visning på skærm og papir.
Avatar billede bmpi Nybegynder
27. november 2010 - 12:11 #3
Du kan bruge Printfriendly, som kan lave en side om til PDF. De har endda en gratis knap, du bare kan indsætte på din side:

http://www.printfriendly.com/

http://www.printfriendly.com/button
Avatar billede weblance Nybegynder
27. november 2010 - 12:14 #4
Det med CSS har jeg styr på. Grunden til at jeg har lavet en side til udskrivning, er at jeg bruger et par grafer som er lavet i flash. de vises ikke i en udskrift. Derfor laver jeg en anden type grafer i udskriftssiden, som kan udskrives.

Jeg har googlet noget om emnet, og der findes decideret server-side løsninger til pdf generering som fx. denne her: http://www.rustyparts.com/pdf.php - så vidt jeg kan se skal der installeres en pakke på serveren, og dte kan jeg ikke da det er et hosted webhotel.
Avatar billede weblance Nybegynder
27. november 2010 - 12:26 #5
Printfriendly virker ikke da indholdet på den side der skal konverteres er dynamisk genereret.
Avatar billede weblance Nybegynder
14. januar 2011 - 20:49 #6
Desværre har jeg ikke fundet en brugbar løsning endnu, men i skal have tak for indsatsen.