Avatar billede TheCrank Nybegynder
25. november 2010 - 15:06 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Ny CPU - Skal bundkortet skiftes?

Hej eksperter!

Jeg vil gerne have skiftet min CPU ud jeg har i øjeblikket en AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+, 2800 Mhz, 2 Kerne(r), 2 Logisk(e) processor(er) & et ASUS M3A78 bundkort.

Jeg vil gerne ud og have fat i denne processor, http://midtdata.dk/hardware_1000143114_AMD-Phenom-II-X4-965---3-4-GHz---AM3---BOX.html

Men kræver det jeg skifter bundkortet også?
Avatar billede Selas Nybegynder
25. november 2010 - 15:49 #1
Hvis PCB er 1.03G eller højere kan du godt, du kan se det direkte på bundkortet et sted.
BIOS skal være 1805 eller nyere (bare hent nyeste på nedenstående link).

Fandt CPU listen her:
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=M3A78-EM&product=1
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2010 - 16:14 #2
Det korte svar er : Ja, det gør.
Den længere udgave er :  Din 5600+ processor er til en AM2-sokkel og dit bundkort er med AM2+ -sokkel, men X4-965 processoren er til AM3-sokkel, så den kan IKKE køre i dit gamle bundkort.

Men omvendt vil det også være tosset at skifte til den ønskede X4-processor, for det vil kun være i HELT SPECIELLE omstændigheder at du vil kunne få en MÆRKBAR extraydelse ud af den, og det vil i alle tilfælde kræve at resten af PC'en & Windows + spillene er absolut high-end.
Hvis du bare sidder og spiller WOW, CS eller tilsvarende DX-9 & DX-10 spil, så er det rent spild af penge.
Spar istedet op og skift hele molevitten om 1-1½ år, og køb dig så noget grej, hvor processor og grafikkort ligger 2-3 trin under toppen, og resten ligger 2-3 trin over bunden (eller hvor dit temperament og pengepung siger stop). De 2-3 største modeller af processor og grafikkort er typisk op til dobbelt så dyre som dem jeg foreslår, men du får typisk kun 5-10% merydelse ud af dem, så du får langt mere ydelse for pengene i de modeller der kun er halvt så dyre. På den måde kan du så opgrader dobbelt så tit.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2010 - 16:22 #3
Er dit bundkort en ASUS M3A78 eller en M3A78-(diverse bogstaver)???,
for i så fald er det bogstaverne, der fortæller hvad du kan.