Avatar billede morsus Nybegynder
23. november 2010 - 14:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Stationær død

Min kun 2 år gamle stationære gik lige pludselig ud igår og virker helt død. Power knappen blinker meget langsomt, men den reagere kun ganske kort når jeg har haft stikket ude og prøver at tænde for den (virker et kort øjeblik til den vil starte op, men så intet) har lagt mærke til en af harddiskene har klikket i et stykke tid, så er det mon et harddisk crash? Og hvis ja, hvordan tjekker jeg det? Håber på lidt gode råd.

Mvh.
Morsus
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2010 - 14:52 #1
Pil strømstikket fra på en harddisk. Start så - bios skal nu gerne kunne teste og starte - hvis ikke må du frakoble en anden disk, og tilslutte den første. Når bios har accepteret hardware, så sats på, at din disk med windows stadig er blandt de fungerende, så maskinen kan starte helt op.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. november 2010 - 14:52 #2
Du kan gøre følgende.

Tage harddisken ud og sætte den over i en anden maskine, evt via et ekstern harddisk kabinet. Hvis den anden maskine ikke kan se disken, er den crached. Dette er den letteste måde at gøre det på. Du kan ikke kontrollerer det fra den døde maskine og du kan heller ikke genskabe data herfra
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2010 - 15:05 #3
Brug udelukkelses metoden, som beskrevet ovenfor.

Fjern alt hvad der kan fjernes, og hvis du har en BIOS med et skærmbilled, kan du begynde derfra.
Avatar billede morsus Nybegynder
23. november 2010 - 16:03 #4
Tak for hjælpen. Har lige prøvet det du skrev claes57, men den er bare helt død og skærmen er helt sort.
Jeg har kun denne stationære og en bærbar, så  kan ikke teste harddiskene i en anden.
Så jeg bliver vel nok nød til at købe en ny harddisk og kun starte op med den eller købe en ny psu, hvis det nu er den det er galt med. Er det normalt at en pc virker helt død og slet ikke kan tænde når en harddisk crasher?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2010 - 16:07 #5
Defekt strømforsyning? (ustabil) (kold lodning)
Vil diskene ikke klikke hvis de får for lidt strøm?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2010 - 16:27 #6
jeg tror også mere på strømforsyningen, når der nu ikke kan startes uden disk(e).

Jeg har en gang spoleret min egen stationære ved at trykke for hård på tænd/sluk knappen - den kom så lige ind og rørte ved kabinet-plade bag tasten, og var permanent stel-forbundet. Knappen kun bare trykkes frem til standard-pladsen indefra kabinettet, og alt virkede igen. Jeg er lidt mere nænsom med tænd/sluk knappen nu. ;)
Avatar billede morsus Nybegynder
29. december 2010 - 16:08 #7
Nu har jeg langt om længe fået købt mig en ny strømforsyning, men den opfører sig på præsic samme måde stadigvæk :( Blæseren kører lige i et par sekunder og så står den ellers bare og blinker meget langsomt. Nogen ideer til hvad jeg skal gøre nu?

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2010 - 16:26 #8
start med 150kr til
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
så kan du tilslutte dine diske til den bærbare, og trække data ud (lave backup, hvis nødvendigt).
Du skal ellers nok til at skifte motherboard på den stationære - hvis du kan få et af samme type, så kan du genbruge cpu og ram.
Avatar billede morsus Nybegynder
29. december 2010 - 17:50 #9
Tak for linket til den adapter, den må jeg have :) Jeg vil prøve at lede efter et nyt bundkort, det jeg har nu er et msi k9vgm-v. Er det en fordel hvis jeg køber nyere model eller skal det helst være den samme? Og kan det ikke være cpu'en det er galt med eller hvad for dg til at tro det er bundkortet?

Igen, tak for hjælpen og du må gerne smide et svar :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2010 - 20:00 #10
Skal du have en nyere model skal du være 100% sikker på cpu og ram passer til. Ellers får du en ekstraudgift på dette.
Yder din pc nok til det som den har skullet lave er det billigste for dig at købe et magen til det gamle du har.
Er det dette kort?
http://www.shopbyen.dk/pc-concept/?p=productMore&iProduct=2
Ps Jeg kender ikke den leverandør her.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2010 - 20:04 #11
bare behold point for min skyld - men, hvis du køber et motherboard magen til, så kan du genbruge cpu og ram uden problemer. Hvis du køber et andet mobo, så skal du have ny cpu/ram/køler - og så ved du ikke hvor fejlen ligger.
Så enten skrotter du alt gammelt (pånær den nye strømforsyning), eller også skal du reparere et trin ad gangen. Hvis fejlen ligger i cpu, og du først skifter mobo, så er dit gamle mobo sikkert ok.

Prøv at se på en ny udsalgs-pc - den er sikkert billigere end to reparationer på din nuværende, og selv de billigste i dag er nok bedre end en standard-pc fra 2008.
Avatar billede morsus Nybegynder
30. december 2010 - 08:46 #12
Ok ved ikke rigtig hvad jeg vil gøre, måske er det en bedre ide at opgradere den lidt med nyt bundkort og cpu.

Men tak for hjælpen og godt nytår til jer alle.

En af jer må gerne smide et svar for at få point for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2010 - 09:58 #13
Du har svar i #2 du kan lukke med.