Avatar billede rico92 Novice
18. november 2010 - 12:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Returner dato tættest på dags dato

Hej kan nogen hjælpe?

Jeg har en række datoer i excel fra denne række skal jeg bruge en formel som returnerer den dato som er tættest på dags dato, men ikke før dags dato.
Avatar billede x-lars Novice
18. november 2010 - 13:35 #1
Hvad menes der med "men ikke før dags dato"? Betyder det, at hvis dags dato er listen, skal den vises dags dato som den nærmeste?
Avatar billede x-lars Novice
18. november 2010 - 13:38 #2
I så fald burde denne kunne gøre det, hvis dine datoer findes i A-kolonnen:

=MIN(NU();MAKS(A:A))

Husk at ændre visningen af cellen til dato.
Avatar billede natkatten Mester
18. november 2010 - 15:12 #3
Hmm, som jeg læser dit spørgsmål, så kan du benytte følgende:

{=MIN(HVIS(A1:A100>IDAG();A1:A100))}

Brug Ctrl, Shíft og Enter for at få tuborg-paranteserne med (matrixformel).

Datoerne står i eksemplet i kolonne A1:A100

Som x-lars skriver, så skal cellen som formlen står i, formatteres som en dato.
Avatar billede natkatten Mester
18. november 2010 - 15:27 #4
Der bør naturligvis stå:

{=MIN(HVIS(A1:A100>=IDAG();A1:A100))}

for at få dags dato med.
Avatar billede rico92 Novice
18. november 2010 - 15:39 #5
natkatten, din løsning ser korrekt ud, som giver mig mindste værdi som er størrer end i dag. Men jeg får fejl #NAME?
Avatar billede natkatten Mester
18. november 2010 - 15:47 #6
Hmm har du engelsk Excel
Avatar billede rico92 Novice
18. november 2010 - 15:52 #7
Haha du har ret, nu virker det. Mange tak for hjælpen!
Avatar billede natkatten Mester
18. november 2010 - 15:56 #8
Fint - her er et svar til points