Avatar billede maqhem Nybegynder
17. november 2010 - 20:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad hedder denne tegnestil?

Hej eksperter!

Ja, det er så første gang, jeg poster i Photoshop-kategorien - men det er en irrelevant detalje.

Jeg har hele mit liv elsket at tegne, så det er ikke fordi, jeg er helt uden evner, men jeg har ikke mine termer på plads, så jeg håber, I kan hjælpe mig.

Jeg fandt et billede [1] på nettet, som har inspireret mig ret meget, og jeg kunne uden tvivl tegne det på papir med blyant og viskelæder, men jeg vil så gerne lære at tegne i samme stil i Photoshop. Men jeg har ikke vildt god styr på, hvordan man griber det an.

Jeg har en Wacom Bamboo-tegneplade, og jeg kan godt bruge den. Jeg har sat mig ind i, hvordan jeg ændrer indstillingerne for det, så jeg får det frem, jeg gerne vil have frem, men af en eller anden grund finder jeg det til min overraskelse ret svært at komme derfra og til en pæn tegning.

Så her er de reelle spørgsmål:
Hvad hedder tegnestilen? Ud fra dette håber jeg lidt på, jeg kan finde nogle tutorials, der kan hjælpe mig. Jeg giver 100 point til den, der kan besvare dette spørgsmål alene. De resterende 100 point giver jeg til vedkommende, der kan komme med nogle tutorials dertil, uden at jeg selv skal til at lede alt for længe. I har garanteret nogle foretrukne steder at lede efter sådan noget, og hvis ikke har I nok stadig bedre muligheder end jeg har, for jeg bruger trods alt kun Photoshop, når jeg designer logoer og hjemmesider, som stort set altid ender med at blive en blanding af markeringer og bucket-farvelægninger samt en hulens masse layers med passende opacity, mode og blending options. Jeg søger altså en tutorial, der kan introducere mig til denne bestemte tegnestil (som jeg ser det: en blanding af manga grundet blandingen af bløde og hårde farveovergange og realisme), men uden at det bliver for meget for begyndere (jeg ved godt lidt i forvejen jo). Eventuelt kan det være to eller flere tutorials, der dækker, hvordan man går til værks (opløsning, antal layers med mere) og nogen om denne konkrete tegnestil.

På forhånd mange tak! Og så beklager jeg, mit spørgsmål blev så langt, som det blev, når der nu kun var så få spørgsmål.

Referencer:
[1] http://dark.pozadia.org/images/wallpapers/Dark_Angel_by_LordHannu-72619.jpeg
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2010 - 21:16 #1
Ref duer ikke, for de tillader ikke hotlink: http://dark.pozadia.org/images/nohotlink.gif
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2010 - 21:18 #2
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/maqhem

Der er noget der du lige mangler at følge op på :)
Avatar billede prodic Mester
17. november 2010 - 21:20 #3
Med det forbehold at jeg ikke selv kan tegne en tændstik-mand i frihånd, så er her et par nyttige råd indtil de rigtige illustratorer melder sig på banen.

Først har du startet i den rigtige ende med at købe en Wacom. Desværre kun den billige model.
For en erfaren tegner som dig selv, så bør du kunne udnytte den øgede trykfølsomhed i en af de dyrere plader. F.eks. en Intous4.

Selve tilgangen til det at lære at tegne i Photoshop har jeg ikke nogle deciderede links til, men f.eks. psdtuts.com er ofte nyttig dog er deres indhold ikke specifikt til tegning/illustrationer.

Endeligt så bør du vedr. opløsning altid starte ud som du normalt ville. Start med f.eks. et A4/A3-dokument i en opløsning på 300dpi.
Så har du fået startet i den fornuftige ende.

Til sidst så vil jeg umiddelbart råde dig til at kigge nærmere på programmet Painter. Af mine bekendte med evner ud i håndtegning, så bliver det ofte nævnt som værende det man skal bruge.
Photoshop CS5 skulle med nye Brush-funktioner også være brugbart når man lærer at tæmme dem.

Så et langt svar uden rigtigt at svare...
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. november 2010 - 21:30 #4
@john_stigers
Angående hotlink: følgende link burde du.
http://dark.pozadia.org/wallpaper/Dark-Angel-Lord/
Ja, jeg ved godt, jeg hænger med gamle spørgsmål. Har det på min liste over ting, jeg skal have gjort noget ved snart.

@prodic
Tak for informationerne. Jeg vil prøve det med opløsningen, når jeg har fået lidt flere detaljer om diverse ting, jeg godt kunne bruge. Men du tror altså ikke, A4 eller A3 ved 300 dpi er alt for meget? Det er godt til print, ja, men her i starten forbliver tegningerne nu på computeren ;)
Avatar billede prodic Mester
17. november 2010 - 21:46 #5
@maqhem
Desto flere detaljer du kan tegne desto "bedre" tegning vil du formodentligt få.
Her forestiller jeg mig da at du langt hellere vil arbejde i 300dpi end f.eks. 72. Alt andet virker ulogisk.
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2010 - 11:38 #6
Jeg lukker bare her.