Avatar billede bang16 Nybegynder
17. november 2010 - 09:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Banklån - renteudgift efter skat.

Hej.

Min kæreste og jeg har netop købt hus. I den forbindelse havde min kæreste kr. 220.000,- som opsparing, mens jeg havde nul og niks. Vi har optaget realkreditlån (4% fast) på ca. 1.800.000,- og banklån (5% var.) på ca. 400.000,-

Vi har så valgt at skyde hendes 220.000 ind på banklånet for at slippe for lidt renter. Pengene er stadig øremærket hende ved et evt. salg eller hvis hun en dag står og mangler penge.

Spørgsmålet er så:
Hvor meget skal jeg betale hende hver måned for at det går lige op? Jeg ser det som halvdelen af renteudgiften af de 220.000,- fratrukket skat. Er dette korrekt antaget? Og hvad bliver beløbet i så fald?
Avatar billede martin_moth Mester
17. november 2010 - 10:08 #1
Havde hun beholdt pengene i sin bank, ville hun jo få renter af dem, som hun i øvrigt skal betale skat af. Dem vil jeg mene at du skylder hende.

Dernæst er der en besparelse på renterne på jeres fælles banklån, som nu bliver reduceret med 220.000,-. Den besparelse skal I finde ud af om I skal dele, eller om hun skal have det ehel af eller hvordan. Mon ikke I deler den.

Slutteligt skal I huske, at jeres fradrag bliver mindre, når I skylder 220.000 mindre, da I mister rentefradraget for de 220.000. Jeg mener at huske, at 1/3 af renteudgifterne er fradragsberettigede.

Hvis man siger, at hun får 1% i rente i banken i dag for hendes penge, giver det 2200 kr.

I sparer renteudgifter svarende til 5% af 220.000 = 11000 kr

I mister til gengæld rentefradrag til en værdi af (med 50% træk-%): 1/3 * 11.000 * 50% = 1833,-

Summa sumarum:

besparelse: 11000-1833-2200 = 6967,-

hvordan I så deler det er op til jer.

Skift selv diverse %-satser ud så det hele passer bedre, fx. hendes rente på lønkontoen og skatte-%
Avatar billede martin_moth Mester
17. november 2010 - 10:11 #2
Ups - havde glemt at medregne skatten af hendes renter af de 220.000, hvis hun havde beholdt dem i banken:

Hvis man siger, at hun får 1% i rente i banken i dag for hendes penge, giver det 2200 kr, minus skat = 1100,- (med 50% træk-%)

I sparer renteudgifter svarende til 5% af 220.000 = 11000 kr

I mister til gengæld rentefradrag til en værdi af (med 50% træk-%): 1/3 * 11.000 * 50% = 1833,-

Summa sumarum:

besparelse: 11000-1833-1100 = 8067,-

hvordan I så deler det er op til jer.

Skift selv diverse %-satser ud så det hele passer bedre, fx. hendes rente på lønkontoen og skatte-%
Avatar billede bang16 Nybegynder
22. november 2010 - 09:43 #3
Hej Martin.

Tak for et godt fyldestgørende svar - vi går efter din beregning, dog med mindre justeringer, så det passer lige på os :)