Avatar billede ms-o Nybegynder
15. november 2010 - 17:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Program til sortering og omdøbning af billeder

Jeg savner et program der kan sortere billede-filer og omdøbe dem (001, 002, 003 osv) i forhold til hvornår billedet er taget.

Hvis man fra en ferie skal samle billeder kronologisk fra to kameraer er det et helvedes arbejde at gøre det manuelt, og benytter man windows, omdøbes de første filer med ét ciffer, sådan at billede "11 kommer før billede "2".
15. november 2010 - 17:49 #1
... under hvilket system ->
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

http://www.eksperten.dk/guide/180
Avatar billede ms-o Nybegynder
15. november 2010 - 18:03 #2
Jeg bruger Vista. Men tak for link. Jeg kendte ikke til Batch før :)
15. november 2010 - 22:39 #3
I Stifinder (Vista/WIN7) er der mulighed for at få en kollone med eksempelvis
* Optagelsestidspunkt
* Kameramodel/producent
*

Og så kan du (kun stifindervisningen altså) sortere ifølge netop DEN kollone...
Derefter Makér alle [Ctrl][A]
HøjreKlik på den FØRSTE blandt de makerede
I popup menuen vælg [Omdøb]
Gi' et passende navn - > ENTER
Derefter bliver alle de makerede filer/foto omdøbt til netop det 'passende' navn efterfuldt af et nummer i den række følge de netop har i DEN stifindervisning; eksempelvis Optagelsestidspunkt.
Og dette uanset om der er blevet redigeret ell. lign.

Forudsat at EDIX data ikke er blevet fjerne at evt. billedredigeringsprogram
Og at dato/tid på de brugte kamera er korrekt/ens
(Har oplevet ét eksempel hvis den ikke var stillet om til Sommertid... -> 1 time 'skævt' ...)

Prøv det lige ...
Avatar billede ms-o Nybegynder
16. november 2010 - 13:56 #4
Tak. Problemet med XP var at den gav nummerering 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 (så hvis man bagefter sorterer efter navn, så kom 11 før nummer 2). Det kan man undgå ved at kalde filerne 01, 02 osv, men jeg har ikke ku få det til at virke med vista. Det må jeg lige hjem og prøve.
Avatar billede ms-o Nybegynder
17. november 2010 - 09:27 #5
Jeg synes ikke det virker helt optimalt med Windows eftersom man ikke kan få den til at lave formatet "001".
Men stik mig et svar, så får du pointene alligevel.
17. november 2010 - 12:09 #6
Men det kan du godt få http://www.eksperten.dk/guide/180 til at gøre ...
17. november 2010 - 12:10 #7
Ping...

(Dette er så et [svar] fra mig...)

PS: Som standard skal du ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning) ...