Avatar billede kongen72 Nybegynder
12. november 2010 - 11:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ændre domæne-navn

Hej

Har en hjemmeside med bogstavet (Ø) i. Har et problem med, at i f.eks. mine mest-besøgte sider på browseren. Laver mit domæne om, til f.eks:

Søndergård.dk bliver til xn--sndergrd-f0a8p.dk.

Kan man lave dette om, på én eller anden måde ??? -og hvordan ?

Tak på forhånd
Avatar billede bkp Nybegynder
12. november 2010 - 12:25 #1
Det er af den enkle grund at specialtegn som f.eks. Æ Ø og Å ikke er brugbare på nettet, men der er lavet en workaround så det virker i de fleste browsere i dag, men bag ved det hele så hedder dit domæne: xn--sndergrd-f0a8p.dk

Det kan der ikke ændres ved.

Af samme grund bør man have købt domænet med soendergaard.dk og her tilkøbe søndergård.dk som peger på soendergaard.dk.

Du kan forsøge at tale med dit webhotel om dette, det er kun dem der kan hjælpe dig her.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
12. november 2010 - 12:40 #2
Hej

Du har misforstået mig.

Jeg ved godt at mit f.eks hedder xn--sndergrd-f0a8p.dk.

Det eneste problem der er ved mit æøå-domæne er, at i nogle browserer gemmer domænet under mine-mest-besøgte steder på nettet, som xn--sndergrd-f0a8p.dk og ikke søndergård.

Kan man ikke igennem noget global.asax fil, ændre navnet til f.eks: søndergård. Så det står pæn, når brugerne har gemt min hjemmeside på deres browser ???

Hvis det gav lidt mere mening ?? ;-)
Avatar billede bkp Nybegynder
12. november 2010 - 12:55 #3
Mener du når det gemmes i favoritter?

har du ikke en <title>Søndergård</title> i din header, det bør være det der kommer som tittel.
Avatar billede bkp Nybegynder
12. november 2010 - 12:57 #4
Kan se du ikke har en side der endnu på http://www.søndergard.dk, så det er nok grunden til du får den sjove titel ;-)

Siden der ligge der nu har denne titel:

<title>Domain xn--sndergrd-f0a8p.dk hosted by DanDomain - www.dandomain.dk</title>

Så det er hvad du får :-)
Avatar billede Syska Mester
12. november 2010 - 12:57 #5
Hvis browseren ikke kan vise det kan du ikke gøre noget ... sig de skal gå væk fra den gamle browser de bruger.

Alle browsere med respekt for sig selv virker med ÆØÅ i dag ... ellers drop den browser og redirect brugeren til en side hvor de kan hente en moderne browser.

Btw, hvad browsere er problemet ?

mvh
Avatar billede bkp Nybegynder
12. november 2010 - 12:58 #6
Buzzz > det er vist ikke problem at de ikke kan åbne hans side, men mere han mangler en ordentlig <title>
;-)
Avatar billede Syska Mester
12. november 2010 - 13:04 #7
Han skriver jo:
Det eneste problem der er ved mit æøå-domæne er, at i nogle browserer gemmer domænet under mine-mest-besøgte steder på nettet, som xn--sndergrd-f0a8p.dk og ikke søndergård.

Og giver browseren skylden ... derfor min antagelse :-)
Avatar billede kongen72 Nybegynder
12. november 2010 - 13:04 #8
Hej

Søndergård.dk domænet var bare et eksempel. Jeg ejer ikke dette domæne!

Det er Google Chrome's startside -mest besøgte side. Hvor den IKKE gemmer med titelnavn.

virkelig ikke noget man kan gøre ved det ?
Avatar billede Syska Mester
12. november 2010 - 13:04 #9
Han er heller ikke kommet ind på hvad for nogle browsere som giver problemet ... bare at det virker i nogen og ikke andre.
Avatar billede Rene_Reinholdt Nybegynder
15. november 2010 - 09:10 #10
Med hensyn til IDN domæner (som ÆØÅ domæner hedder) så er der en del udfordring med dem, nemlig deres måde at håndterer email på, deres dårlige understøttelse fra google adwords/analytics (samt andre internet apps) og browseres håndtering af dem.

mail problemerne kan løses ret let med et alias og et domæne extra. Dette vil din udbyder kunne hjælpe dig med. Men ganske kort fortalt: Dette trick kræver at du ahr domænet med og uden ÆØÅ f.eks mitdomæne.dk og mitdomaene.dk man anvender så domænet uden IDN som hoved-domæne (altså det domæne hvor ens side og mail er hosted på.) og peger IDN domænet på dette, med et alias.
Dette vil bevirke at folk der kommer ind på IDN domænet vil blive videre stillet til domænet uden IDN og det samme med mail.

oven stående er klart den letteste løsning og klarer alle eventuelle udfordringer.
Avatar billede Syska Mester
15. november 2010 - 09:23 #11
ja, udover URL ikke længere er med ÆØÅ som jeg lige forstår din guide, men jeg er bestemt enig, jeg ville heller ikke benytte ÆØÅ som det ser ud i dag. Der er helt sikkert en masse edge cases hvor det vil gå galt.

Ligesom med html5, der går også mange år endnu ... øv for det.

mvh
Avatar billede Rene_Reinholdt Nybegynder
13. april 2011 - 14:14 #12
Hej

Der er ikke rigtig noget kort svar men jeg har skrevet en artikel serie om emnet (i 3 afsnit) som du kan læse lige her:

http://www.cyklopuniverse.dk/blog/seo/idn-dom%C3%A6ner-%C3%A6%C3%B8a-og-seo-del-1/

du finder links til de to øvrige artikler i bunden af artikel 1.