Avatar billede kawaki Nybegynder
26. juli 2001 - 11:27 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Drev C: som read only.

God dag allesammen, jeg ville lige spørge om nogle af jer ved hvordan men evt. får en win95/98/me til at være read only på nær c:\\windows\\temp osv.
så man bliver fri for at dumme brugere hele tiden gemmer ting lokalt i stedet for på filserverne....

Vi får snart licencer til win 2k så evt. ider vil være dejligt.
(P.s. ja hvis det var linux ville det være nemt, men win XX don\'t know)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. juli 2001 - 11:34 #1
Du kan faktisk ikke gøre det.

Du kan natturligvis sætte read only manuelt på filer og mapper. Men brugerne kan til enhver tid fjerne attributten igen.

Kørte du Win2K på arbejdsstationerne kunne du klare det med policies. Men det er jo ikke tilfældet.

Et godt trick ville være at mappe My Documents til et drev på serveren (Folder redirection). Det kan du gøre så snart du får Win2K server op og køre. Men det umuliggør ikke at brugere gemmer ting andre steder på C:

NanoQ
Avatar billede kawaki Nybegynder
26. juli 2001 - 11:38 #2
Hmmm det lyder ikke godt... jeg ved at det kan gøres med WinNT 4 workstation & server.

Hvad nu hvis man laver en win98 eller 95 installation, og så laver et share over netværket til swap filen og temp directorys, også går ind i biosen og setter drev c til read only???
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. juli 2001 - 11:41 #3
duer stadig ikke. Der er mange filer i c:\\windows og nedefter der løbende skrives til.

Desuden skriver Office pakken løbende til filer under c:\\program files osv.

Prøv selv at lav en søgning på hele C: efter filer der er ændret inden for det seneste døgn. Det er mange.

I NT4 styres det ligesom Win2K vha. policies. Derfor virker det også der.

Sikkerheden ER ikke den samme i et win9x/me miljø.

NanoQ
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
26. juli 2001 - 11:48 #4
Jeg ved at man kan købe nogle indstikskort, som admin kan sætte op til at kun at give adgang til at gemme på netværk etc.

Lentorn Reborn Card, hedder det vist!

- Rasmus!
Avatar billede petzenwork Nybegynder
26. juli 2001 - 11:49 #5
win9x/me sutter mht. sikkerhed
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
26. juli 2001 - 11:51 #6
Du kan læse lidt om kortet her:

http://www.lenten.com.tw/English/index.htm

Også hed det faktisk Lenten Reborn Card!!!

- Rasmus
Avatar billede noerrevang Nybegynder
26. juli 2001 - 12:16 #7
Hvis du sætter de enkelte maskiner til at pege på fil serveren i my documents (I egenskaberne på my documents folderen på skrivebordet) og sørge for at det slår igennem i de programmer som brugeren bruger så er brugerne normalt ikke \"kvikke\" nok til at forstå at de ikke arbejder på deres egen maskine. Sådan gør vi her og det virker. Jeg har ca. 3000 arbejdsstationer.