Avatar billede ng-km Nybegynder
10. november 2010 - 08:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Drevadgang i Win7

Jeg har lavet en klient-server applikation til et netværk med 18 forskellige klienter. 15 computere med WinXP, 1 computer med WinVista og 2 nye med Win7. Serveren kører på en WinXP.

Programmet bruges til at følge nogle produktionsnumre på  stregkodekort igennem en produktion. Disse numre er fra starten aktive og bliver guided igennem produktionen vha. serveren efterhånden som de forskellige stationer scanner nummrene. Ved sidste station bliver nummeret "termineret" fra serveren ved at fjerne det fra serverens oversigt og læse det ind i en csv-fil i en offentlig mappe på serverens harddisk. Nummeret er herefter ikke aktivt i produktionen.

Når jeg skal finde ud af hvor langt et bestemt nummer er kommet i produktionen søger jeg på nummeret fra en klient. Klienten laver så 2 forskellige søgninger. Dels sender jeg en forespørgsel til serveren for at høre om nummeret findes der og dels kopierer jeg csv-filen over i klienten og laver en søgning i terminerede numre.

Alt har fungeret perfekt i ca 6 mdr på de 16 "gamle" maskiner, men på de 2 nye Win7 maskiner får jeg ikke kopieret min csv-fil over til klienten. Den smider en FileNotFoundException og jeg kan derfor ikke søge i de "gamle" numre. Det underlige er dog at når jeg kører klienten via NetBeans6.9 er der ingen problemer og jeg får uden problemer kopieret filen over og det hele fungerer perfekt.

Er der nogen der har en forklaring på hvorfor jeg ikke kan kopiere fra en XP til en Win7 uden for udviklingsmiljøet?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
10. november 2010 - 09:36 #1
Du mangler lidt information.

Hvordan peger du på filen? via \\servernavn\mappe\fil ?
For i dette tilfælde skal du kigge på din firewall lokal på win7 maskinerne og se om du har adgang som almindelig bruger (for det er en almindelig bruger der kører java.exe).

Er alle computere i samme domæne eller er det workgroups?
For hvis det er workgroup, så skal du formodentligt ændre opsætningen i Win7 til at bruge workgroup i stedet for dens nye fancy homegroup ting.
Avatar billede ng-km Nybegynder
18. november 2010 - 10:17 #2
Adgangen er via det drev der er oprettet på computeren, drev\fil.
Drevet på alle pc'er er direkte ned i mappen med filen.

Alle computere sidder i det samme domæne der administreres af en Small Business Server.

Hvis java afvikles som standardbruger hvorfor virker det så igennem NetBeans. Det kan vel ikke afvikle java anderledes?
Avatar billede ng-km Nybegynder
25. november 2010 - 17:17 #3
Fik selv løst problemet.

Det var ikke pga. af XP-maskinens drev det gik galt. Det var fordi jeg ikke måtte kopiere csv-filen til den mappe hvor jeg afvikler programmet(Program files). Jeg ændrede rettighederne på mappen, og så var jeg kørende igen. Win7 er åbenbart meeeget restriktivt ift. de andre Win's.

Men tak for hælpen alligevel.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
26. november 2010 - 08:29 #4
fra Vista og frem har du ikke haft skriveadgang til noget som helst på C drevet som hovedregel (kun private mapper).

Jeg vil anbefale dig at bruge %temp% som mappe til kopiering, da det er en mappe du altid kan skrive i.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2010 - 21:34 #5
File.createTempFile må være den portable placering