Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 07:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tælle sidste 5 celler

Hej med jer.

Jeg er ny her i forum, men håber der er nogle der kan hjælpe med følgende som jeg ikke har kunnet finde svar på.

I mit regneark er der beregnet tal i kolonne B4 til og med B35.
Der tilføjes flere og flere data i kolonnen, løbende, efter B35.

Hvad gør jer for at få excel til at kunne regne på de sidste 5 tal i kolonnen (værdier >0), altså her celle B35, B34, B33, B32 og B31. Lad og sige at jeg gerne vil have summen af disse sidste 5 udfyldte celler?

Kan man ligeledes få de sidste celle numre frem i en anden celle og hvordan?

Benytter excel 2003.
Håber hjælpen er derude.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 07:49 #1
Kan der forekomme blanke, eksempelvis at B34 er blank? Skal de sidste 5 tal lægges sammen eller hvad?
Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 08:02 #2
Hej.

Nej. B34 kan ikke være blank (mindre end nul). Men B36 og frem (ned) er blanke (nul) lige nu.
Tallene skal lægges sammen og divederes med 5. (Gns af sidste 5 værdier)
Den skulle gerne være selvopdaterende med sidste 5 celler med værdier større end nul.

Hjælper det?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 10:21 #3
=MIDDEL(FORSKYDNING($B$4;TÆLV($B$4:$B$1000)-5;0;5))

Skulle du bruge 2010 versionen mener jeg MIDDEL er ændret til GENNEMSNIT.
Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 15:10 #4
Hej og tak for dit svar.

Jeg kan se at din formel virker. (med rene tal indtastet)
Blot ikke til mit brug.

Jeg har en tid i format [dd-mm-yy xx:xx] i kolonne A3 og ned.
Min udregning i celle B4 er =HVIS(A4>0;(A4-A3)*24;"") og denne er kopieret ned. Beregner antal timer imellem de to tidspunkter.

Når jeg bruger din formel, skriver den #division/0!
Hvad går galt?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 16:16 #5
Det kan jeg ikke gennemskue, men hvis du vil kan du sende filen til:
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
så kigger jeg på det.
Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 17:12 #6
Hej.

Er hermed sendt.
Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 19:05 #7
Hej Hans.

Tak for det tilsendte.
Det virker jo perfekt nu.
Viste ikke at "" betragtes som tekst.
Som du nok kan se har jeg meget at lære endnu.

Tusind tak for hjælpen. :)
Send et svar, du har fortjent dine point

Tak igen.
MVH Henrik.
Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 19:08 #8
Hej Hans.

Prøver lige igen...

Tak for det tilsendte.
Det virker jo perfekt nu.
Viste ikke at "" betragtes som tekst.
Som du nok kan se har jeg meget at lære endnu.

Tusind tak for hjælpen. :)
Send et svar, du har fortjent dine point

Tak igen.
MVH Henrik.
Avatar billede HBorg Juniormester
09. november 2010 - 19:10 #9
Ja, jeg lære det nok engang.
Det er jo dig som skal sende et svar.
Nu fatter jeg det, håber jeg.

TAK
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 19:23 #10
OK
Hans
Avatar billede HBorg Juniormester
11. november 2010 - 07:23 #11
Jeg skylder vist lige at give svar på mit problem som dkhanknu løste til perfektion. Det er jo et bruger forum for svar.
Formelen er
=MIDDEL(FORSKYDNING($B$4;SUMPRODUKT(--($B$4:$B$100>0))-5;0;5))

Endnu engang tak til eksperten Hans for svar.