Avatar billede aventic Nybegynder
08. november 2010 - 10:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Internet langsomt/disconnect

Hallo folkens

Jeg har haft det samme problem med min internet forbindelse i godt 3 ugers tid nu, jeg har prøvet på at fikse det ved, AntiVirus scans, Malware og adware scans på hele min computer. Jeg har formateret 10 gange, prøvet med drivers og uden drivers, uden AntiVirus, jamen alt hvad jeg lige har kunne komme på. Jeg kan ikke rigtig kategorisere mit problem, så har smidt den her under Netværk > Router, så må vi tage den derfra.

Jeg vil prøve at beskrive mit problem:

» Mit internet er langsomt, jeg har en 4/512 forbindelse. Når jeg browser google og/eller søger på google er den 15-20 sekunder om at finde siden. Når jeg downloader kan jeg sagtens hente med 400k/bs, hvilket jo ca. er cappen for min forbindelse.

» Når jeg snakker over ventrilo bliver jeg ofte disconnected og/eller lagger, så folk på ventrilo får min besked lige fra 10 sekunder til 2 minutter efter jeg har sagt noget. Hvilket jo giver en useriøs samtale :).. Her mistænker jeg lidt min upload for at være dårlig i og med jeg sagtens kan høre folk snakke uden lag, selvom jeg intet kan sige pga. lag og disconnect. Jeg deler så internettet med en kammerat, han har ingen problemer what so ever, ingen disconnects, ingen lag, hans browsing går 10 gange hurtigere end mit, alt er fint hos ham. Vi sidder på samme internet.

Vi har en router i huset, netgear, jeg bruger en netgear wpn111 (trådløs) usb-adapter til at connecte til routeren. Det har virket fint, til for 3 uger siden. Jeg er helt clueless fra nu af. - Det eneste jeg kan tænke på er at min kammerats computer har en form for "virus" som blokere nettet for mig, da der ikke ser ud til at være de store problemer når jeg selv sidder på nettet. Men så er det lidt underligt han selv kan sidde på uden problemer?

Håber jeg er til at hjælpe og vil se frem og håbe på lidt hjælp.

På forhånd mange tak,
Kasper (aventic)

- Sig endelig til hvis jeg skal uddybe dette mere :)
Avatar billede 2Mida Praktikant
08. november 2010 - 10:28 #1
Er der forskel i jeres DNS opsætning?

Prøv denne http://www.nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html på begge og se på forskellen.

..O
Avatar billede aventic Nybegynder
08. november 2010 - 10:42 #2
Tak for svar, er netop lige på arbejde.. Skal gøre et forsøg når jeg kommer hjem. Svarer tilbage senere :))
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
08. november 2010 - 11:19 #3
DNS bliver cach'et, så det vil kun være langsomt første gang der bliver slået en adresse op!

Det lyder helt klart til at dit trådløse kører dårligt. Lav evt. en "ping <din default gateway> -t" og se om ikke ping-tiderne svinger og evt. timeouts osv...

Kvaliteten på det trådløse net, afhænger af utrolig mange ting. F.eks. kan et spejl eller et metalskab totalt blokere for signalet. En uheldig refleksion, kan også ødelægge det... Der er også MANGE 2,4GHz dimser, som kan forpurre kanalen du har valgt.

Btw. der er kun 3 ikke overlappende kanaler på 2,4GHz. 1, 6 og 11 prøv evt. at skifte lidt mellem dem??

/Klaus
Avatar billede bramming Nybegynder
08. november 2010 - 11:22 #4
Hej aventic,

Jeg tror ikke det har noget med vira at gøre på hans maskine - og dog, så skal det være en virus som gør at han henter / oploader noget konstant som gør forbindelsen er langsom. Men som du selv siger, han sidder uden disse problemer - så tror ikke det er der problemet ligger.

Hvordan er din "søgetid" hvis du beder din ven om at lukke hans pc ned og sørger for der ikke er forbindelse mellem hans USB og routeren?
- Hvordan bliver din søgetid så?

Hvis du f.eks. prøver på din pc, og gå i kommandoprompten
1. Start
2. Kør
3. Indtast "CMD" (Uden "")
4. Tast: ping google.dk
- Hvad får du så af svartid der?
Avatar billede aventic Nybegynder
08. november 2010 - 12:47 #5
Hej igen, betvivler også lidt min teori omkring min kammerats "virus".. Men har prøvet at pinge google.dk lidt, og min ms ligger ret solid på de 50-60ms her er et lille udsnit, kørte ping i 4 mins, der var ikke rigtig noget udfald.. Vil prøve igen når hans computer er kommet på nettet, for at se om noget bliver overbelastet eller ustabilt igen..

Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=60ms TTL=57
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=59ms TTL=57
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=58ms TTL=57

Men som Klaus skriver så, Ja der er rimelig mange objekter mellem min computers wireless usb adapter også til routeren. Da routeren står i et kontor, godt 6 meter her fra.. Men det har bare altid virket, skal ikke kunne sige om der er blevet installeret noget nyt i lejligheden som gør at signalet bliver ustabilt på nogen måde..
Avatar billede aventic Nybegynder
08. november 2010 - 13:04 #6
Men hvis jeg derimod pinger min default gateway; 192.168.1.1 så får jeg en timeout rimelig ofte, her er et udsnit:

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
Request timed out.
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
Request timed out.
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

:-/
Avatar billede bramming Nybegynder
08. november 2010 - 13:06 #7
Det kan der jo sagtens være!
Og helt enig med Klaus - og hvis der er andre i nærheden som bruger samme kanal på det trådløse som dig kan det interferere en hel del og sænke hastigheden mneget. Og det kan sagtens være på den side af routeren og ind mod hvor du sidder.

Jeg havde engang en router som stod i midten af to setup.
På "venstre" side af routeren kunne jeg opfange naboebs trådløse.. og på "højre" intet.

Hvergang jeg sad på den "venstre" side, oplevede jeg markante udsving på søgetiden / indlæsning af siderne og sågar i spil.
Så der kunne da nemt være noget der...!
Avatar billede 2Mida Praktikant
08. november 2010 - 13:11 #8
med wireless_netview fra #1 kan du se om andre trådløse netværk ligger på samme kanal som din, hvilket vil reducere din adgang.
Avatar billede aventic Nybegynder
08. november 2010 - 13:14 #9
Tak 2Mida, har netop prøvet det.. fandt ud af der var et andet netværk i nærheden som havde channel 11 som jeg også havde, så prøver netop channel 06 som #6 foreslog..
Avatar billede aventic Nybegynder
08. november 2010 - 13:19 #10
Fair nok bramming. Jeg vil prøve at rokerer lidt rundt på vores setup her i lejligheden og ser om det giver fordel.. vender tilbage senere :)
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
08. november 2010 - 13:55 #11
2Mida: Du skal dog være klar over at 2,4GHz er et åbent bånd, så både bluetooth, trådløse mus, headset, de der DVI trådløse dimser(Er vist ret slemme), næsten alt der er trådløst, kører 2,4GHz og med alle de værktøjer, som f.eks. wireless_netview, netstumbler osv.. viser kun 802.11b og g og ikke alt det andet skrammel, der er på båndet, dertil skal man have en "spectrum analyzer"! 2,4Ghz er også ret tæt på vands resonansfrekvens, så mikroovne forstyrrer også meget!

Derfor udeluk at det er et trådløst problem, ved at bruge et kabel!

Derefter, hvis det er noget med det trådløse, så prøv hhv. kanal 1, 6 eller 11 og hjælper det ikke, så køb noget 802.11a/na, og brug 5GHz!!

/Klaus
Avatar billede aventic Nybegynder
09. november 2010 - 00:25 #12
Nu har jeg efter en bøvlet dag med at prøve forskellige ting af på netværket kommet frem til at skiftet til channel 06, flyttet om på diverse møbler, lamper og telefoner,og rykket min usb adapter til en ny og bedre placering, at det har hjulpet præcis som Klaus sagde, så de 60 point går til ham.. tak for alle som hjalp til.. og endelig virker mit internet igen, ordentlig! :)