Avatar billede funkylaundry Nybegynder
07. november 2010 - 23:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

To routere på samme netværk med samme default ip til webinterface

Jeg har en lille udfordring hér. Jeg forsøger at hjælpe min søster med at opsætte hendes trådløse netværk. Hun er imidlertid flyttet til Tyskland og derfor er jeg begrænset til at hjælpe hende over Teamviewer/Skype.

Hun har en eller anden skraldet gennem-brandet siemens-router fra den tyske ISP "Alice". Den er uden trådløs og for at være sikker på at det skulle være nemt at sætte op, valgte jeg at anskaffe en Linksys WRT54G, som jeg satte op hjemmefra, med kode på routeren WPA-kryptering og hele balladen og som hun derefter fik med hjem da hun var i DK.

Problemet er imidlertid, at den har "glemt" koden og nu kører ukrypteret. Jeg får hende så til at slutte den på netværket og med teamviewer forsøger jeg at få adgang til administrationsinterfacet ved at skrive 192.168.1.1 i browseren... men op kommer administrationsinterfacet til routeren fra Alice i stedet!

Jeg prøver derefter alle nærliggende IP: 192.168.1.2, 192.168.1.3 osv.

Kan se en oversigt over tilsluttede IP i alice-routerens interface, men kan udelukke mig frem til at Linksys'en ikke optræder. Der er tildelt ip til 192.168.1.100, 192.168.1.102 og 192.168.1.104. Der er ingen af dem der giver mig adgang til webinterfacet, så jeg prøver også de nærliggende ip - .101, .103 osv. uden held.

Nu har jeg fået hende til at slutte computeren direkte til linksys'en med et kabel og på den måde kan hun få adgang til administrationen på 192.168.1.1, men hun kan jo så ikke rigtigt kommunikere med mig, da hun ikke kan være online på samme tid. Jeg har prøvet at finde en youtube-video der viser hvordan man indstiller koden, som hun kan tjekke ud, men hun har stadig svært ved at finde rundt og det besværer processen rigtig meget at vi ikke kan kommunikere samtidigt med.

Er der nogen herinde der har en idé om hvad der sker med Linksys'ens ip, hvis den bliver sluttet til et netværk med en konfliktende router? Jeg skulle mene at den blot tildeles den næste ip i rækken, men det synes ikke at være tilfældet? Hvordan får man adgang til begge routeres administrationspanel på samme netværk?
Avatar billede coderdk Praktikant
07. november 2010 - 23:46 #1
En løsning er, at sætte WRT-54G op, så dens interne IP'er er i 10.0.0.0-netværket. I setup-admin-billedet bare skriv local IP 10.0.0.1 og 255.255.255.0 som subnet. Save settings + continue.
Alt andet skal være som før, bortset fra, at hun jo skal sætte en kode på netværket ;) Det gør hun ved at klikke på "Wireless"-tab'en i admininterfacet. Wireless security skal sættes til WPA2 (PSK) og der kan hun skrive koden. Save settings + continue.

Nu sætter hun blot Alice-routeren i WRT-54G'ens WAN-port og voilá, alt skal virke.
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
08. november 2010 - 11:08 #2
"Er der nogen herinde der har en idé om hvad der sker med Linksys'ens ip, hvis den bliver sluttet til et netværk med en konfliktende router? Jeg skulle mene at den blot tildeles den næste ip i rækken, men det synes ikke at være tilfældet? Hvordan får man adgang til begge routeres administrationspanel på samme netværk?"

Ja, jeg ved godt hvad der sker :-)

1. PC laver ARP på 192.168.1.1

2. Begge routere svarer tilbage med at de har IP'en.

3. PC'en vælger den der svare sidst, eller den vælger faktisk dem begge, men den sidste overskriver jo den første.

Hvis Linksys-routeren har en fast ip på LAN(og det har den, for andet giver ikke mening) så vil den ikke bare "få den næste i rækken", for den har jo 192.168.1.1.

Nu tror jeg dog at det er lige så svært at få hende til at skifte IP, som at få hende til at konfigurere det trådløse, men ellers er det jo løsningen. Du skulle nok heller ikke have købt en router, hvis du ikke har tænkt dig at bruge router-delen, men kun AP'et.

Men hvis du/hun skal kunne nå begge enheder, og det kun er meningen at linksys-routeren skal bruges som AP, så skal du/hun skifte IP, på linksys-routeren. Jeg vil foreslå at hun skifter Linksys-routerens IP til 192.168.1.5/24(255.255.255.0) og disabler DHCP(Vigtigt)!

/Klaus