Avatar billede olai Juniormester
07. november 2010 - 22:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Tikkende harddisk

Hej eksperter.

Jeg har en harddisk der tikker.

Jeg har uploadet et klip, hvor man kan høre lyden
http://www.jnweb.dk/hd.avi

Kan jeg redde data på disken ?

Mvh
Olai
Avatar billede funkylaundry Nybegynder
07. november 2010 - 23:05 #1
Det lyder slemt desværre... Der findes nogle programmer der kan forsøge at stykke noget sammen ud fra hvad der nu kan læses, afhængigt af diskens stand. Jeg har brugt DiskWarrior på mac med held, men den disk lød ikke så medtaget som din.

Hvis du virkelig er desperat og har is i maven og er mere end almindeligt fingernem, så kan du forsøge at flytte skiverne i disken over i en tilsvarende rask disk - det har jeg en bekendt der en enkelt gang har gjort med held - men det var vist mere held end forstand. Succes-chancerne er ikke store.

Ellers står den på prof datarecovery, hvilket er DYRT!
Avatar billede Mik2000 Professor
07. november 2010 - 23:08 #2
Bemærk: Forsøg ikke selv at flytte skiverne hvis det er vigtig data, og du bagefter vil have det recoveret af et firma.

Hvis disken ikke har været åbnet er chancen for det lykkes at få det meste data ud typisk 98% - har den været åbnet af dig selv er chancen faldet til ca 20%

Chancen for du selv kan flytte skiverne med succes er noget der ligner 1%, da det skal være et sterilt område mv.

Prof recovery koster ca 3000-8000 kr
Avatar billede olai Juniormester
07. november 2010 - 23:17 #3
Hmm tænkte jeg nok. Det der undrer mig, er bare at computeren ikke kan se disken, hverken i bios, dos eller windows.. Heller ikke via USB.

er det umuligt at det kunne løses på denne måde:

http://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA&feature=fvw
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2010 - 23:20 #4
1% er endda højt sat - et enkelt molekyle fra tobaksrøg er over 5 gange så stort som afstanden mellem læse-/skrivehoved og skiver, så der skal ikke meget til for at ødelægge alt.

Hvis prisen ligger på 3-8000 kr. inkluderer det som regel IKKE at harddisken bliver skilt ad. Der er flere amatører i branchen, som gør mere skade end gavn, så vi bruger udelukkende Ibas. Her skal du til gengæld være glad, hvis du slipper med 50.000 kr.
Avatar billede funkylaundry Nybegynder
07. november 2010 - 23:34 #5
Ja, jeg skulle da lige til at sige, at 3-8000 lyder urealistisk billigt. Sidst jeg tjekkede fik jeg at vide at den slags starter ved 8000 (plus moms), men lynhurtigt stiger til det mangedobbelte.

Men det er i øvrigt en vigtigt pointe, at du sandsynligvis ikke kan få lavet recovery prof, hvis først du selv har kastet dig ud i det.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 00:14 #6
Enig i, at du har ikke en chance for at reparere disken selv.
Det er formodenlig læsearmen som står og klikker. prøv at se her:
http://www.youtube.com/watch?v=HMhdEp3SM_w&feature=related
Men du skal selvfølgelig ikke tage låget af for at kikke.
Avatar billede olai Juniormester
08. november 2010 - 06:43 #7
Men kunne det mon være kredsløbet (printet) der driller ?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 13:12 #8
Jeg ved ikke hvad der foresager, at læsearmen opfører sig sådan.
Man kan godt skifte printet, MEN det det forudsætter, at man kan finde et print, der er nøjagtig magen til. D.v.s. man er nød til at købe en harddisk magen til, og så tage printet derfra.
Her ser du hvordan:
http://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA&NR=1
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2010 - 14:17 #9
Man kan købe løse print på nettet har jeg set. Man skal bare vide 100 % hvilken disk det er.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2010 - 14:18 #10
Ja præsis dette link jornx. Ved dog ikke om der kan købes nogle herfra DK.
Avatar billede olai Juniormester
08. november 2010 - 15:07 #11
grunden til jeg mistænker printet er, at disken pludseligt forsvandt fra stifinder og bios...  Nu må vi se, jeg har fundet et par Barracuda 7200.7 i den blå avis, men kunne ikke se om modellen er nøjagtig den samme.. Det er ihvertfald et forsøg værd...
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2010 - 15:50 #12
Et forsøg værd, tjah hvis du er spiller;) Jeg ville nu undersøge model nr. før jeg købte. Men hvis man som 220661 skriver, kan købe print på nettet må det jo være billigere.
Jeg troede Den blå avis var for private? Hvis det er tilfældet, kan man undre sig over hvorfor man sælger HDD der. Og er der nogen garanti for f.eks. klosterfejl? Eller er det "Katten i sækken"

Jeg har haft en genbo, som solgte brugte biler i Den blå avis, og han ligefrem pralede af de numre han lavede, for at få solgt dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2010 - 17:02 #13
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2010 - 17:08 #14
Ps der vises link til deres hjemmeside til sidst i video, til løse print.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2010 - 17:09 #15
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2010 - 17:14 #16
Ups jeg har kommet til at lægge de samme link som Olai kan jeg se.
Avatar billede olai Juniormester
09. november 2010 - 07:30 #17
Jeg skrev til http://onepcbsolution.com/ og syntes da lige I skal se hvad de svarede. Iøvrigt sender de internationalt for blot 3$.. SÅ DET SKAL PRØVES!!!

Her er deres svar, efter at have set videoen:

Hi Jacob,
Thank you very much for your message.
The video's sound quality is very good, I can hear perfectly.
We occasionally get circuit boards that produce this sound, so I would say there is a chance of success. If this happened suddenly, I would say it is maybe a 50/50 chance of success.
If however, this happened gradually, (ie. The drive worked, but was very slow), it is much more likely to be an internal disk problem.
I hope this helped and please let me know if you have any other questions.

Best Regards,
Kevin

PCB Solution - Hard Drive Circuit Board Specialists

------------------------------------------------------
JEG KØRTE DET OGSÅ IGENNEM translate.google.dk
Hej Jacob,
Mange tak for din besked.
Videoens lyd kvalitet er meget god, kan jeg høre perfekt.
Vi lejlighedsvis få kredsløb, der producerer denne lyd, så jeg vil sige, at der er en chance for succes. Hvis dette skete pludseligt, ville jeg sige det er måske en 50/50 chance for succes.
Hvis derimod, skete dette gradvist, (dvs. Drevet virkede, men var meget langsom), er det meget mere sandsynligt, at en intern disk problem.
Jeg håber dette hjalp, og lad mig vide, hvis du har andre spørgsmål.

Venlig hilsen,
Kevin

PCB Solution - Hard Drive Circuit Board Specialister
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 12:06 #18
Nu er det jo selvfølgelig ikke printet men læsearmen. som giver selve lyden, men HVIS årsagen grundlæggende skyldes fejl på printet, ja så er der, lige så selvfølgelig, mulighed for succes med et nyt print. Det kræver forøvrigt en speciel skruetrækker til de print skruer.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 14:06 #19
Jeg har efterhånden skiftet print på adskillige harddiske - nogle gange med succes, andre gange ikke. Jeg har dog aldrig været udsat for, at printet var skyld i den klikkende lyd, så det skal du altså ikke satse for mange penge på. Hvis du alligevel vælger at gøre det, så husk at harddisken du tager printet fra, skal være produceret i samme land som din egen. Ellers risikerer du, at printene ligner hinanden på en prik, men at + og - er byttet om, og det kommer der ikke noget godt ud af.....:-)
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2010 - 14:14 #20
I denne video demonstreres, at en klikkende lyd kan skyldes fejl i printet.
http://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA&NR=1
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2010 - 22:03 #21
Sker der noget?
Avatar billede olai Juniormester
12. november 2010 - 22:55 #22
Afventer nyt print med posten...
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2010 - 23:08 #23
OK!
Avatar billede olai Juniormester
07. oktober 2022 - 19:16 #24
Jeg skrev med producenten af printet, der oplyste at det nok ikke kunne løse problemet alligevel.

Jeg opgav at redde harddisken.