Avatar billede morknu Nybegynder
07. november 2010 - 12:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

udskiftning af strømforsyning

Hej
jeg har en hp pavillion m8141 sc fra 2007 med AMD Athlon 4800 og 3 GB DDR2 RAM. Jeg har lige installeret et msi 450 gts cyclone grafikkort til erstatning for det originale Geforce 8500 GT og i den forbindelse ligeledes skiftet strømforsyning da den originale på 300 Watt ikke var kraftig nok. Under udskiftningen af sidstnævnte smuttede mine fingre og jeg tror nok jeg kom til at rykke nogle stik nederst i PC'en løs, to små stik et hvidt og et gult. De sidder på nogle grå sammenrullede kabler der ligger forneden. Problemet er at der ingen lyd er på pc længere. Hvis jeg kører en hardwaretest, får jeg at vide at lydkortet fungerer men ikke kører, er der nogen der ved hvordan de stik skal placeres da jeg er næsten sikker på  at alt andet sidder rigtigt. Mon ikke det betyder at jeg har fjernet strømmen fra lydkortet, jeg tør ikke eksperimentere yderligere da jeg er nervøs for at brænde noget af.
Jeg har windows Vista men, hvis yderligere oplysninger er nødvendige så skriv det venligst. Jeg håber at nogen kan hjælpe mig.
Avatar billede beguze Nybegynder
07. november 2010 - 13:21 #1
Hvis du kan finde din motherbord (bundkort) manual, fra da du fik pcén, vil du kunne finde en oversigt over stik på din pc (bundkortet)og her kan du se hvordan dine lydkort stik skal side. jeg kunne se bundkortet her. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01080282&tmp_task=prodinfoCategory&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=3462899#N288
De skal side i den nederste aflange (gule stik) i nederste venstre hjørne. hvor der står (F audio,)også må du prøve dig frem, da jeg ikke kan se stikkende.
Avatar billede morknu Nybegynder
08. november 2010 - 00:14 #2
Hej Beguze
Tak for svaret stikket er nu anbragt i den rette sokkel, takket være dit råd fandt jeg et diagram og fulgte din beskrivelse. Men men men der er stadig ikke lyd og det forstår jeg ikke, så nu er jeg på herrens mark. Så vidt jeg kan se er alle stik anbragt som de skal.
Avatar billede morknu Nybegynder
08. november 2010 - 00:20 #3
Hej Beguze
Jeg glemte at fortælle at hvis jeg kører en hardwaretest får jeg at vide at kortet realtek high definition audio ikke kører.  "not running". Hvorfor gør det ikke det.
Avatar billede morknu Nybegynder
08. november 2010 - 01:09 #4
Hej igen Beguze
Når pc kører og jeg kører musen henover højtaler ikonet nede i højre hjørne fortæller den at det er Realtek HDMI output
Realtek High Definition Audio. Er det rigtigt, jeg synes ikke det er det der plejer at stå. Er jeg kommet til at ændre noget. Jeg plejer at kunne få et stort kontrolvindue hvor jeg indstiller hvor mange højtalere jeg anvender, hvor store de er om det er suround, om der er subwoofer og om det er digital lyd og en masse andre ting, f.eks. hvilken slags rumklang man ønsker. Problemet er at jeg ikke kan finde den mere.
En anden ting. På bundkortet gik der et lille stik med en sort og en hvid ledning op til kanten af Geforce 8500 kortet. På bundkortet står der udfor stikket SPDIF_OUT hvad er det der findes ingen tilslutningsmulighed på 450GTS kortet.
Jeg er ked af at ulejlige dig så meget, men jeg er en kende desperat. Ang. det gule stik som jeg har fået anbragt nu. På soklen på bundkortet var nogle af benene bøjet da jeg jo ved et uheld fik flået stikket af. De er rettet med kan det tænkes at der er ødelagt noget. - Håber det ikke for så har jeg vist for alvor problemer.
Avatar billede beguze Nybegynder
08. november 2010 - 08:00 #5
Jeg vil tro du er kommet til at ændre på afspillings enheden, HDMI er ikke din afspiller, der må være en anden. men prøv at køre en system gendannelse, så dit system finder sig selv, og er som før du ændrede noget. http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/What-is-System-Restore
Avatar billede morknu Nybegynder
09. november 2010 - 08:53 #6
hej Beguze
Jeg har gjort som du sagde kørte en systemgendannelse til et tidspunkt før jeg udskiftede grafikkortet og hvor jeg ved at lyden virkede som den skulle.
Jeg skylder at sige at jeg har et hdmi stik i brug, da jeg af og til bruger mit tv til udvidet skrivebord.
Men under systemgendannelsen igår fjernede jeg det stik. Desværre har det ingen forskel gjort, jeg har stadíg den hdmi lyd og har ikke nogen muligheder for at vælge noget andet. F.eks. inde fra kontrolpanelet lyd.
Er jeg kommet til at forbinde noget inde i computeren forkert. Jeg har lyden fra min computer på TVet, men det er jo ligesom ikke så fedt. Har du et godt råd. Jeg har virkelig været glad for din hjælp, tak for det.

Hilsen morknu
Avatar billede morknu Nybegynder
09. november 2010 - 17:55 #7
Hej Beguze
Jeg vil lige fortælle dig og andre interesserede at jeg endelig har fået løst problemet.
Da jeg første gang installerede driverne til det nye grafikkort var det gule stik til lydkortet ikke sat i. Det betød da kortet understøtter HD og dermed og HD audio og dermed skal bruge HDMI at Bios blev ændret. under advanced er der et punkt der hedder "onboard audio". Det stod på auto. Jeg ændrede det til værdien enabled og så løste problemet sig.
Det skal retfærdigvis siges at det ikke var mig selv der kom med løsningen, men computercitys supportafdeling. Under en af mine gendannelsesforsøg fik jeg en fejlmeddelse at der var forsøgt installeret en HDMI realtek driver, og det var det afgørende spor tror.
Dette var vist historien om hvor mange problemer man kan få når man som fummelfingret amatør piller ved PCens indre uden rigtig at vide hvad man gør - lærerigt, bestemt men frustrerende ja.