Avatar billede Hvader Nybegynder
06. november 2010 - 00:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

System cmos/realtidsur

Hejsa

System cmos/realtidsur

Enheden kan ikke finde tilstrækkeligt ledige ressourcer. (Kode 12)
Hvis du vil bruge denne enhed, er du nødt til at deaktivere en anden af systemets enheder.

IRQ 0x00000008 (08) bruges af:
  Hændelsestimer med høj præcision

Hvad er så lige det helt rigtige at gøre ved dette?

Mvh
Hvader
06. november 2010 - 08:17 #1
Velkommen til E. ...

Under hvilket system:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---
Avatar billede Hvader Nybegynder
06. november 2010 - 11:02 #2
Win_7
06. november 2010 - 13:20 #3
... er det en besked du får smidt i hovedet ved Styresystem opstart ? Eller hyr ?

Og virker PC'en så iøvrigt ?

Er det sket 'pludseligt' ?
Avatar billede Hvader Nybegynder
06. november 2010 - 13:52 #4
Lige efter installation af system gik jeg ind i enhedshåndtering for at tjekke at alt var som det skulle være. Der var så dette her cmos. (Og uret gik forkert). Nå men jeg tog hele vejen igen med format og install og det samme skete så igen.

Pc fungerer fint, også ur. Får ingen beskeder.
Avatar billede Hvader Nybegynder
09. november 2010 - 17:17 #5
Spørgsmålet er hvorfor er der en irq konflikt og kan der gøres noget og hvad?

At pc virker fint nu er ikke ensbetydende med at jeg ikke senere får problemer med den efter at være kommet godt igang efter installation af diverse programmer.
Avatar billede solarian Nybegynder
09. november 2010 - 17:42 #6
Kode 12
Enheden kan ikke finde tilstrækkeligt ledige ressourcer. Hvis du vil bruge denne enhed, er du nødt til at deaktivere en anden af systemets enheder. (Kode 12)
Årsag

Fejlen kan opstå, hvis to enheder, der er installeret på computeren, er blevet tildelt de samme I/O-porte, den samme interrupt eller den samme DMA-kanal (Direct Memory Access) i BIOS eller operativsystemet eller begge steder. Fejlmeddelelsen kan også vises, hvis BIOS ikke har tildelt tilstrækkelige ressourcer til enheden.

Anbefalet løsning

Du kan undersøge, hvor konflikten findes, ved hjælp af guiden Fejlfinding i Enhedshåndtering og derefter deaktivere den enhed, der er konflikt med.

Deaktiver den enhed, der er konflikt med.
Klik på fanen Generelt i dialogboksen Egenskaber.
Klik på Fejlfinding for at starte guiden Fejlfinding. Du bliver bedt om at besvare nogle enkle spørgsmål i guiden, hvorefter der vises en løsning på problemet baseret på de svar, du har angivet.
Følg trinnene i guiden for at løse problemet.
Avatar billede Hvader Nybegynder
09. november 2010 - 19:01 #7
Hej Solarian har prøvet det nu og indtastet "System cmos/realtidsur" i søgefeltet i fejlfinding, fik nogle forslag på løsninger men de har ikke fået gang i det. Vil checke bundkortets tilslutninger senere men foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede Vandreren Novice
09. november 2010 - 19:21 #8
Hvis du er heldig, kan det være tilstrækkeligt at vælge "Clear ESCD" eller "Force update ESCD" i BIOS for at løse adressekonflikten.

Derved nulstilles PnP-enhedernes IRQ-adresser.
Avatar billede Hvader Nybegynder
10. november 2010 - 01:25 #9
Hej Vandrer. Lod OS selv finde de pnp enheder det har brug for under opstart men resultatet er det samme.
Bagefter tog jeg driverten fra "Hændelsestimer med høj præcision" som bruger irq8, (som der er brug for til at løse problemet) men det er også det samme problem stadigvæk underligt nok.:( Har genstartet hver gang.
Tjekker snart bundkort de nærmeste dage.
Avatar billede Vandreren Novice
10. november 2010 - 13:33 #10
Det er BIOS, ikke OS, der står for at tildele IRQ-adresser til PnP-enheder. OS overtager bare adresserne fra BIOS.

Hvis du ikke sætter BIOS til at tildele IRQ-adresser om igen -  som jeg beskrev i #8 - så kan du genstarte lige så mange gange du har lyst til, det vil ikke ændre noget.
Avatar billede Hvader Nybegynder
10. november 2010 - 14:03 #11
Hej Vandrer
Skriver osse bare at OS selv skulle finde de PNP enheder som det har BRUG for under opstart. Når man nu har muligheden med et plug and play OS. Genstart er for at se effekten af hver ting jeg piller ved:0)
Avatar billede Vandreren Novice
10. november 2010 - 18:02 #12
Fair nok, Hvader, men du kan formentlig ikke løse en adressekonflikt fra dit OS.
Avatar billede Hvader Nybegynder
10. november 2010 - 18:30 #13
Du har ret Vandrer men jeg prøver lidt af hvert, det kunne have været den undlod en enhed for at give plads til irq8 (#indlægget) og så var det rart at se hvilken en det var den undlod.

Men må se om jeg kan finde ud af at gå ind i BIOS og som du skriver i #8 "Clear ESCD" eller "Force update ESCD"
Avatar billede Hvader Nybegynder
23. november 2010 - 12:42 #14
Fandt ingen løsning:o) (endnu):o)