Avatar billede Sorenelbek Nybegynder
05. november 2010 - 13:07 Der er 1 kommentar

Restore af win7 image fra NAS

Hej,

Jeg har 10 laptops (bruges til performance testing). Jeg har taget et fuld win7 image af hver af dem og lagt dem på en NAS.

NAS´en sidder på det lokale netværk og det er så meningen at det skal være muligt at kunne genoprette til det image der så ligger på NAS´en. Så den bærbare kan gives videre til en ny person og så videre...

Hvordan ville du/I gøre det? Er det muligt at gøre selv om man nuker pcen og derved ikke har nogle drivers på pcen..

Hvad ville være lettest at gøre?

Lidt info:
10 bærbare er Lenovo T510
NAS er WD MyBook.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
13. november 2010 - 21:44 #1
Hejsa

Huha det er længe siden jeg har prøvet dette her. Sidst jeg prøvede det var hos Telenor i Oslo, og der var hele infrastrukturen på plads for os!

Klart kan det lade sig gør, men det kræver noget benarbejde.

Jeg ville nok vælge at sysprep'e maskinerne. Hvis alle pc'er er identiske 100%? Her tænker jeg på chipset, GPU, RAM osv. Altså al hardwaren MÅ være identisk, så vil du kunne nøjes med at sysprep'e een maskine. Vælge at lægge det image op på din NAS. Ved opstart af pc'en skal man så i BIOS og at lave en network boot. Og nu er det så jeg kommer til kors, for hos Telenor kan jeg ikke huske hvordan det skulle sættes op, at når der blev valgt network boot, så vidste netkortet hvor det skulle "kigge" hen, efter den image-fil, og så gik installationen simpelthen i gang. Og efter små 40 min. havde man en ny-installeret pc.

Det eneste man så skulle var at sætte user osv. op og evt. melde den ind domænet.

Denne er nok den forkromede løsning. For med Win 7 kan jo sysprep'e sin Windows installation og lægge den ud på en USB nøgle som man kan sætte i pc'en og boote op på USB nøglen og så går den igang med at installere Windows.

Faktisk har jeg lige gjort dette med en Win XP Pro på en Acer Aspire Netbook. Jeg kunne ikke gøre det på en Win7 maskine, men det gik fint på en XP maskine. Så i princippet bude man kunne lave samme øvelse på en XP maskine, men med en Win7 DVD.

Jeg gjorde efter en guide på denne side:

http://www.car-pc.dk/forum_indlaeg_vis.php?fid=15&fiid=67

Baksede en del med det på Win7 maskinen, og fik det ikke til at virke, da jeg så prøvede det på en XP maskine spillede det bare max.!

Håber dette kan hjælpe dig lidt...:-)

/Ulrik