Avatar billede cyberman29 Nybegynder
04. november 2010 - 22:33 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Et spørgsmål om cvr/moms registrering ( om ikke at være det)

Hej alle.

Nu har jeg læst adskellige tråde herinde om cvr/ moms reg. Jeg er blevet en del klogere men jeg har stadig nogen ubesvarede spørgsmål

1. Hvis man ikke er reg., så skal man stadig føre regnskab og indberette overskud via b-skatten? Eller fungerer det ikke sådan?

2. Hvem er man, når man ikke er reg.? Jeg har lidt oplevelsen af, at man ikke bliver taget seriøst, når man ikke er reg.! Har du ikke et cvr nummer, så er produktet nok ikke godt nok og folk tror at firmaet er orange..

3. Hvis jeg nu bliver registreret og der ikke sker en dyt i firmaet salgsmæssigt, hvad så? Altså der er jo altid udgifter forbundet med opstart, men hvis nu kunderne er længe om, at komme - kan man få Skat på nakken, fordi de tror man udnytter momsen?

Håber I gider svare mig :0)

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 23:03 #1
1. Du skal altid føre regnskab, men du må tjene op til 50.000 på et år uden at registrere dig. Hvis du kan dokumentere dette, via et regnskab.

2. Du er dig selv og personlig ansvarlig. Du kan altid udstede en regning uden et CVR nummer.

3. Et CVR nummer er forbundet med omkostninger til staten (tro mig!) men i princippet skal du ikke betale noget, hvis du ikke tjener noget. I praksis skal du så lige kunne dokumentere at du ikke tjener noget.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
04. november 2010 - 23:13 #2
okay, men skal man være 18 for at: "Du skal altid føre regnskab, men du må tjene op til 50.000 på et år uden at registrere dig. Hvis du kan dokumentere dette, via et regnskab." og at sende regninger

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 23:14 #3
Prøv at forestille dig et CVR nummer som et CPR nummer.

Altså en Juridisk person som står til ansvar for dens handlinger. Lige som at have en dobbeltgænger, eller at have 2 CPR numre.

Det giver nogle interessante muligheder som man kan drage fordel af, men det er dig, personligt, som skal tage ansvar for 2 juridiske personer.

Dette kan man undgå ved at tegne et Aps med begrænset ansvar. d.v.s at du her adskiller de 2 CPR numre med dit privatliv. Så hvis CVR nummeret ryger på røven, har du et begrænset ansvar. (til staten)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 23:18 #4
Du skal være 18 for at få et CVR nummer, men en på 10 år må gerne drive virksomhed under de gældene regler og ja... du skal notere i en selvstændig bog, hvilke indkomster og udgifter du har
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
04. november 2010 - 23:28 #5
Så hvis jeg har lyst til at sælge f.eks hosting til folk og jeg kun er f.eks 10 år gammel og ikke har et cvr så må jeg gerne det, jeg skal bare skrive et regnskab hvert år for hvad jeg har tjent, og for en sikkerheds skyld skrive noter i en selvstændig bog, hvilke omkostninger og udgifter jeg har, og så skal jeg skrive en faktura for hver ordre jeg modtager egos?... men forstår ikke det med b-indkomst

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 23:40 #6
B-indkomst er Bi-indkomst og beskattes med 50% for nemhedens skyld. Alle borgere har ret til at have et Bi erhverv. A-indkomst er dit "forsørgelsesgrundlag" eller sagt på en anden måde - dit arbejde.

Du må tjene op til de 50.000 kr, hvad enten det er din hobby eller fordi du udføre andet arbejde.

Du må gerne drive virksomhed som 17 årig, men over de 50.000 skal der en gyldig underskrift på bordet hos SKAT
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
04. november 2010 - 23:48 #7
så hvis jeg forstod det rigtigt: hvis jeg har lyst til at sælge f.eks hosting til folk og jeg kun er f.eks 10 år gammel og ikke har et cvr så må jeg gerne det, jeg skal bare skrive et regnskab hvert år for hvad jeg har tjent, og for en sikkerheds skyld skrive noter i en selvstændig bog, hvilke omkostninger og udgifter jeg har, og så skal jeg skrive en faktura for hver ordre jeg modtager - er det rigtig forstået?

Og jeg har fattet det med b-indkomst, men hvordan skal jeg registrere b-indkomst?

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 01:21 #8
B-indkomst skal du selv opgive en gang om året, med mindre du du har et Bi-job og en arbejdsgiver som i sig selv angiver din indkomst.

Ja du må gerne starte egen virksomhed.

Du må gerne starte med at sælge hosting til private og andre firmaer, men du kan ikke udlevere en Faktura, som skal have et CVR nummer. Men du kan udstede en Regning - til hver en tid.

HVIS du overskrider, de 50.000 skal der en over 17 år til at tage det juridiske ansvar.

Så bare gå igang ;-)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 01:35 #9
På Amino.dk sider der en flok mennesker som har meget mere forstand end jeg har
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 07:34 #10
He, jeg ved godt de er meget kloger der inde, men der er næsten ikke noget aktivitet på siden, og jeeg har stadig ikke fået svar fra dem da jeg oprettede mit spørgsmål omkring lige netop det vi snakker om nu.

Ellers tak for din forklaring...men hvor skal jeg registrere b-indkomst henne?

Cyberman29
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 14:40 #11
Og er der måske nogen der kan forklare en lille guide som viser hvad man skal gøre fra man har fået sin ordre og til slut, alså med hensyn til regnskab registrere b-indkomst o.s.v

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 17:06 #12
Du skal oplyse dine indtægter, hvad enten det a-indkomst eller b-indkomst, på din årlige selvangivelse. I "gamle" dage fik alle borgere et skattekort, men idag er det elektronisk. Jeg ved ikke hvordan det fungere i dag når man er under 18, så der bliver jeg dig et svar skyldig.

I en boghandel, kan du købe regnskabs bøger, Regnings blokke og hvad man ellers bruger i en virksomhed. Men det er jo den gode gamle manuelle metode og sikkert ikke aktuelt for dig da du lige så godt kan bruge din computer.

En kunde afgiver en ordre.
Du sender en ordrebekræftigelse.
Kunden betaler.
Du leverer varen/servicen.
Du modtager pengene og bogføre dette beløb.

Her opstår problemerne...

De udgifter du har i din virksomhed kan du trække fra som en udgift. Altså du har 2 koloner, evt i et regneark, en med indtægter og en anden med udgifter. Indtægter er plus og udgifter er minus og i bunden har du et samlet beløb som du skal betale skat af. De første 50.000 kr er skattefri.

En tryllekunstner, som optræder til børnefødselsdage og holder sig under de 50.000 om året, skal ikke moms-registres men betale personlig indkomstskat (B-indtægt) og dermed opgive sin B-indkomst

Grunden til at SKAT har disse 50.000 kr som en bagatelgrænse, er at det fremmer iværksættere og fjerner det administrative bøvl fra de mange "hobbyister"

For at opkræve moms (Merværdi afgift, som det heder) på 25% af din vare/service skal du have et CVR nummer. Men da du ikke har dette kan du ikke opkræver moms. Hvilket også er lige meget for dit vedkommende, indtil du overskrider grænsen på 50.000.

Hvis jeg var dig, ville jeg bare gå i gang og modtage de penge du tjener og når du kan se at nu rykker det!, så gå op til SKAT og snak med dem om det.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 17:23 #13
Ej hvor er jeg glad for det svar:)!!!!!!!! nu ved jeg lige hvad jeg skal gøre, og har sådan set fået svar på alle mine spørgsmål:) jeg er virkelig glad for der er nogen(inklusiv mig selv) her inde som gider sig tage sid den tid, for at hjælpe folk...mange tusind tak alle sammen;)

Men...jeg har lige et sidste spørgsmål, skal jeg betale skat hvis jeg ikke overskrider de 50.000kr og indberetter det som B-indkomst:)?
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 17:25 #14
læg også gerne et svar tak;)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 18:14 #15
Ja du skal betale (svare) b-indkomst af det. De er kun skattefri i den forstand at du ikke har en registreret virksomhed. Når man har en registreret virksomhed med et CVR nummer, gælder der andre skatteregler. På den måde kan du adskille din økonomi som privat og erhverv. Med andre ord. Dit CPR nummer bliver beskattet som alle andre lønmodtager og et CVR nummer bliver beskattet som en virksomhed.

Hvilket så betyder at hvis du som ejer af en virksomhed, selv tager af kassen, skal du opgive det som personlig indkomst. De penge som er i virksomheden, beskattes på en helt anden måde eller slet ikke.

Det er derfor at du skal føre et bogholderi i din virksomhed allerede fra dag et, for at adskille tingende.

Du skal ikke være bange for SKAT, de er naturligvis meget hjælpsomme, og yder en god service. Efterhånden!
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 18:22 #16
Tak for din forklaring men forstod den ikke rigtig(eller det tror jeg ikke) så hvis du kan forklare det lidt mere enkelt, som hvis det var til en helt!! nybegynder, og give nogle eksempler, så er jeg nemlig mere sikker på jeg forstår det;)

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 19:06 #17
Ja det kan hurtigt blive indviklet :-)

Hvis jeg nu ville starte en internet baseret virksomhed som dig, ville jeg bare gå i gang med en hjemmeside og produktudvikle min service - uden et CVR nummer. På den måde kan jeg finde ud af om det overhovedet er en god idé, uden at registrere mig hos SKAT.

Det er kun hvis du sælger direkte til andre virksomheder at de vil have en faktura og et CVR nummer fra dig.

Ellers kan du lovmæssig nøjes med at udskrive en regning uden et CVR nummer.

Nu vil jeg lige høre - hvor gammel er du?
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 19:19 #18
Jeg er 14(bliver 15 i denne måned) år, men jeg laver min service med en ven(samme alder) men mine forældre er fuldt indforstået med vores ide, og det er hans forældre også, de syntes også det lyder spænende;)... Og tak for dit svar det gav da lidt mere indblik...men hehe, skal jeg betale nogen form for skat når jeg ikke er moms registreret(har et firma), det var lidt det med b-indkomst(vedt. skat) jeg ikke forstod

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2010 - 19:35 #19
Reglen er det same som for et avisbud. Jeg mener at grænsen er 12 år for at undgå børnearbejde. Men det er ikke tilfældet her.

Hvis man, får et arbejde, skal arbejdsgiveren oplyse din indkomst til SKAT og så får du løn herefter.

Der er masser af eksempler på at, unge under den lovmæssige alder, starter egen virksomhed. F.eks http://da.wikipedia.org/wiki/Mark_Zuckerberg

Du er først juridisk ansvarlig efter de 18 år, derfor skal du have en juridisk person med på banen, hvis du skal momsregistreres med et CVR nummer.

Ingen vil løfte en pegefinger, hvis du tjener nogle penge. Det er kun hvis du begynder at tjene *rigtig* mange penge, at myndighederne vil se noget dokumentation.

Så... Bare ud over markerne og skab din egen virksomhed
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 20:47 #20
okay, det lyder jo super:)...men du skriver " Hvis man, får et arbejde, skal arbejdsgiveren oplyse din indkomst til SKAT og så får du løn herefter." og mener du at man skal oplyse b-indkomsten(virksomhedens indkomst) til skat og så trækker skat fra, eller...blev bare forvirret af ordet herefter, mener du derefter, hvis du ved hvad jeg mener:)

Cyberman29
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
05. november 2010 - 22:13 #21
jeg vil meget gerne have svar idag:) jape44;) tak

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 14:39 #22
Hvis du har et arbejde, behøver du ikke at gøre noget. Det sørger arbejdsgiveren for og du får en lønseddel med alle oplysningerne omkring hvad der er betalt til SKAT. Hvis man er selvstændig, skal man selv gøre det, for så er du jo ansat hos dig selv.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
06. november 2010 - 15:13 #23
jeg har et arbejde, men jeg bliver jo også nød til at registrere min indkomst for det jeg sælger...det var mere det jeg mente, så hvis nu der er en af mine kunder som vælger en af mine løsninger så er processen bare:

En kunde afgiver en ordre.
Du sender en ordrebekræftigelse.
Kunden betaler.
Du leverer varen/servicen.
Du modtager pengene og bogføre dette beløb.

og så skal jeg bare bede min komune om en selvangivelse...og så indberette hvad jeg tjener(b-indkomst) og jeg skal ikke betale noget skat eller noget.

er det rigtigt forstået?:)

Cyberman29
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 16:00 #24
Ja, du har forstået det rigtigt :-)

Bortset fra, du skal selvfølgelig betale skat som b-indkomst.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
06. november 2010 - 16:10 #25
hvad hvis jeg har et fri kort?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 16:22 #26
Alle har et fradrag pr. måned - nogen har mere end andre ca 3-4000kr. Dette beløb er helt skattefrit.

og hvis man nu ved på forhånd at man ikke kommer til at tjene mere en dette fradrag, i løbet af et år (3000 x 12) har man mulighed for at få et frikort. Hvis du så tjener mere en det, eller op-bruger dit frikort, skal du betale skat af den fulde indkomst uden fradrag. typisk 50%
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
06. november 2010 - 16:45 #27
Et eksempel, tak;) det fremmer min forståelse:)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 17:02 #28
Ja ok! nu skal vi heller ikke stramme elastikken for langt ud!

Du løber med aviser og tjener mindre end dit fradrag, så er der jo ingen grund at betale skat af disse penge. Fradrag er skattefrit. Derfor kan du med fordel få et Frikort.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
06. november 2010 - 17:43 #29
okay, så hvis jeg har frikort, kan jeg tjene over de ca 3-A4000kr men hvis ikke er min grænse 3-4000kr, og når nu jeg har et frikort har jeg vel kun den grænse på 50.000..... eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 17:48 #30
Øhh!!! forfra :-)

de 50.000 må du angive som en b-indtægt på din selvangivelse, uden at være forpligtiget til at have et CVR nummer. Det er det!

Men ja, du skal stadig svare skat af dem.
Avatar billede Supenno Nybegynder
09. februar 2012 - 18:17 #31
Jape, jeg kunne godt tænke mig hvis du havde en paragraf eller noget til at understøtte det med de 50.000 i b-indtægt inden du behøver et CVR nummer? :)

Derudover cyberman, kan jeg tilføje at i værgelovens §43 står at man kan få tilladelse til at starte virksomhed uden at være myndig (18 år).. du kan søge det på statsforvaltningens hjemmeside, ring til dem på dit nærmeste statsamt :)
Avatar billede ibwca Nybegynder
23. juni 2013 - 18:47 #32
og hvis man omsætter for under 50000 skal man så betale moms, eller er det først når man omsætter for over 50000 eller fortjenesten er
50000