Avatar billede bentturkiana Nybegynder
04. november 2010 - 22:05 Der er 7 kommentarer

Lokalnet - Bolignet:Internetopkobling

Mit internetopkobling bliver meget langsom når naboen logger på altså, der går fra en hastighed på 4mbit i sekundet ned til 100kb,

Findes der et program som gør at min pc for den største del af en netforbindelse?
04. november 2010 - 22:07 #1
... er det mon fordi 'naboen' har en aktiv Download/upload igang hele tiden  - mere eller mindre frivilligt ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
05. november 2010 - 08:06 #2
TCP deler selv forbindelsen mellem alle, så hvis i er 100 mennesker på en 10 mbit forbindelse, så får i hver især 0.1 mbit.

Hvis du derimod bruger bit-torrent, så åbner du 100 forbindelser, og dine naboer bruger måske kun 1 hver.
Så har du ca. halvdelen af forbindelsen.

Og der er ikke noget at gøre ved det.
05. november 2010 - 20:35 #3
Der bliver delt DYNAMISK!

Svarende til en stor tønde med vand, og 100 vandhaner (placeret i ens højde!)
Afhængig af hvor meget en given vandhane er åbnet fordeles vandmængden lige...
06. november 2010 - 22:07 #4
Dette problem skal løses centralt, idag bruges nette som beskrevet at de andre i tråden, hvor bittorrent osv. bruge en større del af forbindelsen end andre i boligforeningen.

Derfor får du en meget lille andel, når naboen starter sådan programmer. Hvis i får en router som centralt fordeler trafikke kan i løse problemet. De mest forkromet løsninger (dyrest) er eks. SmartShare FairRouter, billige løsninger er mOnOwall det kræver dog en vis teknisk indsigt.

Med venlig hilsen
Martin Lohse
Avatar billede bentturkiana Nybegynder
08. november 2010 - 21:08 #5
mange tak for jeres svar, har ikke noget at bruge bittorent til, må nok få mig en snak med naboen :/
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
09. november 2010 - 08:56 #6
så lad alle svare og få tildelt point efter hvad du mener er fair, så vi kan lukke tråden.
09. november 2010 - 18:41 #7
Ping...
(Dette er så et [svar]...)