Avatar billede jind Nybegynder
02. november 2010 - 13:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Maxtor Raid 0 gendannelse

Gæve folk!
Jeg har en NAS (maxtor shared storage II) som pludselig ikke kunne tilgåes længere. Den stod og forsøgte at starte og kom ikke længere.

Jeg har nu forsøgt at flytte diskene over i en ny NAS (QNAP) men uden held.
Ifølge MAxtor support så vil de heller ikke kunne komme i en ny MSS II da hver MSS har unik identifikation.
Hun dagde sat det kunne være filsystem Raisor FS og kunne muligvis køres fra SuSE.

Jeg har nu købt en PC, installeret og SuSE. Jeg kan fint se diskene med de meldes som ukendt/ingen filsystem.

Nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre for at få mine data igen?

tak for den hjælp jeg kan få.

Vh
jind
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2010 - 15:17 #1
Nu kan det jo være, at filsystemet rent faktisk ER ødelagt, så det ikke kan læses, men prøv lige at tjekke, om du har pakken reiserfsprogs installeret. Den er nødvendig for at læse reiserFS. Hvis filsystemet stadig ikke kan læses, er det enten ødelagt eller et andet system end reiser.
Avatar billede jind Nybegynder
03. november 2010 - 08:29 #2
hej Morten,
hvordan tjekker jeg om pakken reiserfsprogs er installeret?
(Jeg er newbie i Linux)...
Smid det gerne som et svar.
Avatar billede jind Nybegynder
03. november 2010 - 08:38 #3
Det er den nyeste version af suse 64 bit jeg har installeret. Burde den ikke være med?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 09:49 #4
Jeg bruger selv Ubuntu, så jeg er ikke sikker. OpenSuSE brugte tidligere reiserFS som default, men de er forlængst skiftet til ext, så jeg ved faktisk ikke, om de har droppet det helt. Tjek din Packet Manager (søg på pakkens navn og se om den er markeret som installeret). Du kan også hente GParted eller et andet partitioneringsværktøj og se, om du kan få lov til at formatere disken i ReiserFS. Du skal selvølgelig ikke foretage selve formateringen, men blot tjekke, om det kan lade sig gøre. Hvis det kan, er reiserfsprogs installeret.

Hvis du skal have det mere præcist, må du lige vente, til jeg er hjemme iaften, hvor jeg kan komme i nærheden af en PC med OpenSuSE installeret.
Avatar billede serverservice Praktikant
04. november 2010 - 00:14 #5
Jeg mener ikke det er så simpelt.

Hvis det ikke er samme type raid interface og filsystem vil jeg tro du får svært ved at indlæse diskene - men kan du ikke finde samme type Nas et sted og proppe dine diske deri ?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2010 - 08:58 #6
Så længe der ikke er brugt proprietære filsystemer som f.eks på Netgears ReadyNAS, burde det faktisk være så simpelt. Jeg ved ikke alverden om OpenSuSE, men i Ubuntu har jeg ingen problemer med at "samle" et RAID, der lavet i en anden maskine eller en NAS. Under alle omstændigheder er det i hvert fald en forudsætning, at styresystemet, der anvendes - om det så er OpenSuSE, Ubuntu eller noget tredje - kan læse filsystemet på diskene.
Avatar billede jind Nybegynder
12. november 2010 - 16:02 #7
Jeg valgte den dyre løsning - sende dem til en prof. hvilket resulterede i, at jeg fik 20% af mine data. Og ingen mulighed for at få mine disks igen - da "de nu er splittet ad".
Jeg kan på det kraftigste advare alle imod raid0 og i det heletaget NAS med proprietær raid controller. Hvad hjælper en RAID 1 hvis det er hardwaren der fejler og ikke kan skiftes ud.... :o(.

Tk for jeres tid. Hvis I vil have point så smid et svar.

Vh
jind
Avatar billede serverservice Praktikant
12. november 2010 - 18:39 #8
Ja det vidste jeg godt som jeg svarede tidligere og det alle raids som ikke har identiske raid controllere/teknologi .
Du advarer imod raid0 som er gammeldags og ikke giver fault tolerance og skriver "Hvad hjælper en RAID 1 hvis det er hardwaren der fejler og ikke kan skiftes ud.... :o(."->

Raid 1 -> Jo det hjælper hvis der er overvågning at du har et spejl af dine diske - det er ret sjældent at 2 diske fejler samtidig .

Jeg gætter der er valgt raid0 for at "spare" på hardware og det er hvad nogle firmaer for at lave noget "billigt".

Jeg håber at du og andre vil kunne se at det ikke kan betale sig at undvære et spejl af diske eller tilsvarende.

Forskellen på den her løsning og så vælge noget gennemtænkt kvalitet det er at sp ville du haft 100% data lige nu ..men du har vel backup som alle kloge ITfolk råder til ?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2010 - 09:58 #9
Hej jind.

Snup dine points selv - det hjalp dig jo ikke rigtig....