Avatar billede visto Professor
31. oktober 2010 - 21:20 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Billede med runde hjørner og farvet kant

Kan man i Paint Shop Pro 8 fremstillet et billede med følgende egenskaber:
1) given farve (A)
2) runde hjørner
3) en 1px kant omkring billedet med anden farve (B)
?

Hvordan?
Avatar billede aero Nybegynder
31. oktober 2010 - 22:13 #1
Ja det kan du, der findes et hav af tutorials på det, men fandt en der har svar på begge dine spm.
http://www.paintshopblog.com/2009/09/22/how-to-create-round-corners-in-corel-paint-shop-pro-x2-and-how-to-create-soft-edges/
Avatar billede visto Professor
01. november 2010 - 10:40 #2
Tak for svar.
Den første del med at lave runde hjørner går fint. Den anden del kan jeg ikke finde ud af. Og så vidt jeg kan se drejer tutorialen om at lave en fade effekt omkring billedet. Er du sikker på at denne tutorial kan bruges til at skabe en 1px tyk kant med fx farven blå rundt om det afrundede billede?

Ved du om man kan justere "radius" af de rundede hjørner, altså hvor stor rundingen skal være?
Avatar billede aero Nybegynder
01. november 2010 - 21:39 #3
Avatar billede visto Professor
02. november 2010 - 18:06 #4
Så vidt jeg kan se handler den tutorial om at komme en ramme om et firkantet billede, så kanten vil ikke følge de runde kanter.
Avatar billede visto Professor
04. november 2010 - 22:04 #5
Vi nåede jo halvvejs, så hermed halvdelen af point. Tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2012 - 12:08 #6
en træls omvej:
lav en firkant 2px større end dit billede, giv den farven B og runde hjørner
lav runde hjørner på dit billede, og placer det ovenpå den første.
Avatar billede visto Professor
08. april 2012 - 16:32 #7
Tak for ideen.

Jeg havde nær glemt, hvad jeg i sin tid skulle bruge det til. Men det var til web, hvor der jo siden mit spørgsmål er kommet valide css-standarder for runder hjørner på en div. Så opgaven blev løst på den måde i stedet frem for at bruge et billede.