Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2010 - 15:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Undertekster

Hvor finder jeg et program som kan lave undertekster og underlægningsmusik til mine videoer?
Avatar billede usepc Praktikant
01. november 2010 - 02:20 #1
Med "Windows Moviemaker" kan man vist lave lidt undertekster. Ved ikke om man med programmet selv kan komponere musik. Men med programmet burde man kunne tilføje musik (f.eks. fra en CD). Læs evt. om programmet her: http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/moviemaker/default.mspx (programmet kan vist også hentes fra denne side).

Og så er der andre programmer, som kan en god del mht. tekster, undertekster, tilføjelse af musik, effekt-overgange mv. Eksempelvis:

- "Pinnacle Studio 14 Ultimate Collection"

- "Pinnacle Studio 14 HD"

- "Pinnacle Studio version 10"

Ting, som er værd at være opmærksomme på i forbindelse med, hvilket redigeringsprogram, man skal vælge:

- Når man overvejer, hvilket videoredigeringsprogram, man vil vælge, er det vigtigt at være opmærksom på, hvilken version af Windows, man har (om man har "Windows Home" eller "Windows 7" eller en helt tredje version), for det er ikke alle redigeringsprogrammer, som er tilpasset alle styre-systemer/Windows-versioner.

- Det er også vigtigt at se på, hvad ens computer har af harddisk-plads, grafikkort, MHZ, Ram mv., da de allerfleste redigeringsprogrammer kun kan gå i spænd med en computer, som har et vist antal MHZ, Ram mv.

- Også god idé at tjekke, hvilke optagelser det er, man skal redigere (om optagelserne kommer fra kamera, dv-kamera, videoafspiller, dvd-disk mv.), for dermed at se, om det redigeringsprogram, man ønsker, overhovedet kan håndtere det format, hvorpå man har sine optagelser. For er det optagelser, man har på et dv-kamera, som kører med bånd og har Firewire-stik, kan det være en udmærket idé med Firewire-stik i computeren (har ens computer ikke Firewire-stik, kan man købe et sådan et, som man kan indsætte i computeren, såfremt der er plads i computeren til sådan et). I denne forbindelse er det vist pgså noget med, at man kan købe forskellige stik/adaptere, så man kan få optagelser fra et sted til et andet (f.eks. optagelser på et vhs-bånd ind i computeren).
Avatar billede usepc Praktikant
01. november 2010 - 02:37 #2
Forresten:

På nettet findes der hjemmesiden "davk.dk", som drhandler om videoredigering. Derpå er der et forum - http://www.davk.dk/forum/index.php - hvor man kan spørge om ting angående videoredigering. Du kan evt. spørge dér. Man kan tilmelde sig sig forumet/hjemmesiden her: http://www.davk.dk/register.php
Avatar billede usepc Praktikant
01. november 2010 - 02:38 #3
På Internettet er der hjemmesiden "davk.dk", som drejer sig om videoredigering. Herpå er der et forum - http://www.davk.dk/forum/index.php - hvor man kan spørge om ting vedrørende videoredigering. Du kan evt. spørge dér. Man kan tilmelde sig sig forumet/hjemmesiden her: http://www.davk.dk/register.php
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2010 - 02:42 #4
Hold da op ;-) smid lige et svar
Avatar billede usepc Praktikant
01. november 2010 - 02:58 #5
På Internettet er der hjemmesiden "davk.dk", som drejer sig om videoredigering. Herpå er der et forum - http://www.davk.dk/forum/index.php - hvor man kan spørge om ting vedrørende videoredigering. Du kan evt. spørge dér. Man kan tilmelde sig sig forumet/hjemmesiden her: http://www.davk.dk/register.php

Ved at kigge lidt i forumet kan du evt. få idéer til, hvilke videoredigeringsprogrammer, som findes.

Fx. findes følgende programmer:

- Windows Moviemaker - http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/moviemaker/default.mspx - eksemple på film - lavet med Windows Moviemaker kan ses her: http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/moviemaker/videos/samples/default.mspx

- Pinnacle Studio Ultimate (Komplet pakke)

- Pinnacle Studio HD 14

- Pinnacle Studio 10.

De kan hver især lidt forskelligt mht. undertekster og musik.

Når man overvejer køb af redigeringsprogram er det værd at være opmærksom på:

- Hvad ens pc har af MHZ, Ram, grafikkort mv, da de allerfleste redigeringsprogrammer kun går godt i spænd med pc'er, der har et vist antal MHZ, Ram mv.

- Hvilket styresystem / hvilken Windows-version ens pc har (om man fx. har "Windows XP" eller "Windows 7" eller en helt tredje version). For de fleste redigeringsprogrammer er kun tilpasset bestemte / et bestemt styresystem(er)/Windows-version(er).

- Desuden er det af betydning, hvilke optagelser, man vil redigere (om det er optagelser fra videobånd, dvd-disk, dvd-kamera-bånd, videokamera med Firewire-stik). Forskellige optagelser kræver forskellige kabler/adaptere/stik/indgange etc. På http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/moviemaker/downloads/moviemaker2.mspx står noget om optagelser på forskellige formater.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2010 - 03:01 #6
Et svar min kære ven, ikke en gentagelse
Avatar billede usepc Praktikant
01. november 2010 - 03:03 #7
Hmm, tror vist lige jeg fik postet nogenlunde ens svar, noget gik vist galt.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2010 - 10:56 #8
du skal lige klikke på "Svar (til løsninger og pointgivning)" næste gang :-)
Avatar billede usepc Praktikant
02. november 2010 - 12:43 #9
Ok :-)