Avatar billede fjeld Praktikant
30. oktober 2010 - 09:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådløst netværk på trådløst netværk?

Hej

Jeg ved at overskriften kan lyde lidt mærkelig, men det er reelt det jeg ønsker.

Jeg har en bærbar pc med trådløst netværkskort, og herudover har jeg en usb n dongle til trådløst netværk.

Det jeg nu ønsker er, at via den ene at få internet via routeren, og nærmere bestemt en vpn adgang, dernæst vil jeg gerne dele den adgang med min USB dongle.

Kan dette lade sig gøre?

Mvh. Fjeldgaard
Avatar billede nolan1337 Nybegynder
30. oktober 2010 - 09:52 #1
Det kan godt lade sig gøre. Hvordan du gør det kommer an på hvilket styresystem (windows/linux/mac) du bruger og hvilken VPN software du bruger.

//Andreas
Avatar billede fjeld Praktikant
30. oktober 2010 - 10:04 #2
Hej

Det er på windows 7, og vpn adgangen er gennem Strongvpn.com
Avatar billede nolan1337 Nybegynder
30. oktober 2010 - 12:56 #3
Så skal du have fat i Internet Connection Sharing. Der er en guide her http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Using-ICS-Internet-Connection-Sharing

Den forbindelse du skal dele er din VPN-forbindelse. Den burde dukke op blandt dine andre forbindelser (ethernet, wifi, etc.)
Avatar billede fjeld Praktikant
30. oktober 2010 - 16:36 #4
Hej

Ja - VPN adgangen kommer godt frem, og jeg har mulighed for dele den. Men jeg kan fx. ikke vælge den på min Iphone bagefter.

Ved du hvad dette skyldes, og hvad det er jeg gør galt?
Avatar billede nolan1337 Nybegynder
30. oktober 2010 - 19:32 #5
Jeg tror du skal starte med at oprette et ad-hoc netværk på dit trådløse kort, og checke at din iPhone kan forbinde til det. Prøv at kigge på denne guide: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Set-up-a-computer-to-computer-ad-hoc-network

Når du har det kørende kan du dele din VPN-forbindelse med ad-hoc netværket.

Du skal være opmærksom på at ad-hoc netværk ikke skalerer særligt godt. Hvis du skal have mange klienter på netværket er det bedst at bruge et access point.

//Andreas
Avatar billede fjeld Praktikant
31. oktober 2010 - 06:42 #6
Det vil jeg lige prøve. Synes at jeg har haft gang i noget lignende, men vil prøve det igen. Det der vist gik galt var at jeg ikke kunne dele vpn med ad-hoc nettet.

Jeg snakkede med en i går som foreslå at jeg via routeren gik direkte på VPN adgangen. Det vil jeg også prøve og se om det kan lade sig gøre.

Du hører lige hvis det går godt:o)