Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
29. oktober 2010 - 16:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

initialisering og redning af data

Hej, jeg har en gammel disk med en masse vigtig data på, jeg har sat den til min computer (direkte på bundkortet med et SATA kabal.
Jeg kan godt se den i dishåndtering, men der står "ikke initialiseret"
Jeg har to andre harddiske sat til, som køre fint, men de blev sat til ved "føselen" af min computer.

Hvad gør jeg ?
Mister jeg data ved initialisering?
Avatar billede coderdk Praktikant
29. oktober 2010 - 16:10 #1
Hvis dit drev er E: så åbn en command prompt (i Win 7 skal du starte den som administrator) og skrive:

convert e: /fs:ntfs

Ellers skal du have fat i et recoveryværktøj som f.eks. UFS Explorer: http://www.ufsexplorer.com/

Men du burde kunne konvertere filsystemet uden tab af data.
Avatar billede coderdk Praktikant
29. oktober 2010 - 16:10 #2
Med andre ord: Du skal IKKE initialisere - Så mister du al data.
Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
29. oktober 2010 - 16:28 #3
Hvis dit drev er E: så åbn en command prompt (i Win 7 skal du starte den som administrator) og skrive:

convert e: /fs:ntfs

Det drev som virker eller hvad ?
For hvis det er det som ikke virker, så kan jeg ikke sp noget drevbogstav der står bare(i diskhåndtering):
Disk 1
Ukendt
Ikke initialiseret.
Avatar billede coderdk Praktikant
29. oktober 2010 - 16:30 #4
Kan du ikke assigne et drevbogstav uden at initialisere?
Avatar billede coderdk Praktikant
29. oktober 2010 - 16:31 #5
Og ja, det er det drev du gerne vil have data fra, jeg mener :)
Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
29. oktober 2010 - 16:43 #6
Nej, det kan jeg ikke, skal jeg sende et screenshot ?
Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
29. oktober 2010 - 16:46 #7
Avatar billede coderdk Praktikant
29. oktober 2010 - 16:49 #8
Hvis du ikke kan tilføje et drevbogstav til den, uden at initialisere, så må du prøve med et program som UFS Explorer for at redde dine data.
Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
29. oktober 2010 - 16:57 #9
Okay, så må jeg jo prøve det.
Kender du til det program ?
Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
29. oktober 2010 - 16:59 #10
Jeg kan ikke se diske i UFS Explorer heller ?
Avatar billede Andreas_forslev Nybegynder
30. oktober 2010 - 07:36 #11
Jeg fiksede det ved at sætte en anden printplade på harddisken, selvmon der manglede et ben til strømmen.
Ellers mange tak for hjælpen :D
Avatar billede coderdk Praktikant
30. oktober 2010 - 14:34 #12
Nice :D