Avatar billede Bjarne Novice
27. oktober 2010 - 16:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Default vhost

Hej,
Jeg har en LAMP-server med apache2 på debian. Jeg vil gerne have oprettet en default vhost, fordi jeg har nogle domænenavne som peger på serveren, som udelukkende bliver brugt til email. Når man så besøger de domæner, så vises den første vhost jeg har oprettet og det er jeg ikke så glad for. Optimalt set ville jeg gerne have disse domænenavne til at returnere en 404-error eller i den stil.
Jeg har fundet frem til: http://httpd.apache.org/docs/2.1/vhosts/examples.html#default

jeg har forsøgt med med at indsætte vhosts i apache2.conf og i sites-enabled(og efterfølgende genstartet apache2):

<VirtualHost *:80>
  ServerName default
  Redirect 404 /
</VirtualHost>

<VirtualHost _default_:*>
  Redirect 404 /
</VirtualHost>

<VirtualHost _default_:*>
DocumentRoot /var/www/default
</VirtualHost>

Desværre er der ikke rigtig noget af det der virker.
Avatar billede leif Seniormester
27. oktober 2010 - 21:16 #1
Hvorfor ikke bare lave den første vhost ala:
<VirtualHost *:80>
ServerName notfound.domain.tld
DocumentRoot /var/www/notfound
</VirtualHost>

Og i notfound laver en fil med fx:
Siden du leder efter findes ikke
Avatar billede Bjarne Novice
27. oktober 2010 - 22:53 #2
Det har jeg prøvet, men jeg kan ikke få det til at virke.. den loader stadig den samme side.
Avatar billede leif Seniormester
28. oktober 2010 - 08:53 #3
Og du har husket at genstarte Apache serveren ?
Avatar billede Bjarne Novice
28. oktober 2010 - 09:02 #4
ja
Avatar billede leif Seniormester
28. oktober 2010 - 09:12 #5
Hvad hedder din:
NameVirtualHost

Hvis din NameVirtualHost hedder *:80 og:
<VirtualHost *:80>
ServerName notfound.domain.tld
DocumentRoot /var/www/notfound
</VirtualHost>

Står som den første i konfigurationen så bør det også virke.

Ellers er det nød til at poste følgende filer: ports.conf, sites-enabled/* samt apache2.conf
Avatar billede Bjarne Novice
28. oktober 2010 - 23:34 #6
Tak for din hjælp. Jeg er ikke sikker på jeg indsætter det, det rigtige sted. Normalt opretter jeg vhosts gennem et kontrolpanel, og det er selvfølgelig både godt og skidt. Jeg har en del filer i sites-enabled, så jeg starter lige med dem jeg vurderer er relevante:

ports.conf: http://pastebin.com/B9jQwKS2
apache2.conf: http://pastebin.com/svpe6fKM
sites-enabled/000-default: http://pastebin.com/bbdS5M40 (ikke en fil jeg har oprettet)
sites-enabled/ab.domain.dk.vhost: http://pastebin.com/3LcNpana (det er hjemmesiden til denne vhost der bliver vist for mine mail-domæner)
Avatar billede leif Seniormester
29. oktober 2010 - 08:34 #7
Sorry, men for mig virker det som om at Æbler og Bananer bliver samlet.

Ports.conf:
NameVirtualHost *:80

000-default:
Bruges: <VirtualHost *:80>

ab.domain.dk.vhost:
Bruges: <VirtualHost 82.xxx.xxx.230:80>

Har du 1 eller flere IPadresser til den server ?

000-default dvs. det indhold som ligger i /var/www/ er det ikke det som vises hvis jeg blot tilgår serveren på: http://IPadresse ?
Avatar billede leif Seniormester
29. oktober 2010 - 08:35 #8
Og nu snakker du om Kontrolpanel ? Hvad for noget Kontrolpanel ?
Avatar billede Bjarne Novice
29. oktober 2010 - 17:32 #9
Der faldt 10-øren for mig ;) Jo, serveren har to ip-adresser. Når jeg i kontrolpanelet opretter en webside, kan jeg vælge mellem de to ip-adresser og "*". Og jeg har valgt 82.xxx.xxx.230 hver gang jeg har oprettet en website. Jeg har nu forsøgt at ændre det til "*" for alle websiderne og nu skriver den "It works!", hvis man tilgår de email-domæner jeg ikke har oprettet vhosts til. Så problem løst.

Tanken med den ene af ip-adresserne er, at den skal bruges til en webside med ssl, hvor det som jeg har forstået det kun er muligt at have et certifikat pr. ip. Pt. er det sat op sådan, at alle domænenavnene peger(DNS) på 82.xxx.xxx.230 og jeg vil så bruge 82.xxx.xxx.231 til ssl-domænet. For at få det til at virke, skal jeg så ændre "*" til 82.xxx.xxx.230 i ports.conf, 000-default + alle vhosts for ikke at løbe ind i samme problem igen?
Avatar billede Bjarne Novice
29. oktober 2010 - 17:32 #10
Ps. smid endelig et svar, mange tak for hjælpen
Avatar billede leif Seniormester
30. oktober 2010 - 12:18 #11
Hvis du vil bruge 82.xxx.xxx.231 til SSL skal du sandsynligvis vælge bare vælge den for den SSL vhost du laver.

:-) Jeg har primært hvor jeg lavede løsninger hvor hvis der skulle bruges forskellige certifikater så fik hvert certifikat sin egen server, dvs. jeg har faktisk aldrig lavet at samme server kørte med flere IPadresser og flere SSL certifikater.
Avatar billede leif Seniormester
30. oktober 2010 - 12:18 #12
.
Avatar billede Bjarne Novice
30. oktober 2010 - 12:32 #13
Det forsøger jeg når jeg kommer så langt. Tusind tak for hjælpen