Avatar billede MDLDK Nybegynder
26. oktober 2010 - 15:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Savner kommando til at returnere kvartiler

Hej,

jeg har 3 kolonner: En med mængde, en med en dato, en med en akkumuleret procentvis del af den samlede mængde (sum af alt i mængde kolonnen).

Jeg vil gerne have returneret den dato, hvor den akkumulerede mængde krydser 25%, 50%, 75% og 100%.

Er der nogen som har nogen idéer om hvordan det kan lade sig gøre.

Ville gerne bruge et LOPSLAG, men mængderne rammer ikke præcis disse procentsatser, dvs. mængderne kan i den akkumulerede kolonne springe fra 23% til 78%. Har dog stadig brug for at få returneret dato for alle kvartiler.

Hvis løsningen skal laves i VBA, så har jeg snuset lidt til det og kan forsøge mig her.
Avatar billede anlu Nybegynder
26. oktober 2010 - 16:51 #1
Kan du ikke bruge KVARTIL-funktionen til at finde kvartilen og derefter et LOPSLAG til at finde datoen?
Avatar billede MDLDK Nybegynder
27. oktober 2010 - 11:30 #2
Hej,

jeg fandt selv ud af at bruge slå.op funktionen, hvilket virkede perfekt til dette.

Kvartil-funktionen fik jeg ikke brugt i denne omgang.

Lukker tråden
Avatar billede anlu Nybegynder
27. oktober 2010 - 13:49 #3
Du har ret - det er faktisk en bedre løsning :o)
Avatar billede MDLDK Nybegynder
28. november 2010 - 14:47 #4
Lukker