Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 17:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm, var det farvel?

Hej gutter

Jeg har lige købt mig en spritny lækker Lenovo Ideapad. Det gjorde jeg for 14 dage siden. Faktisk lidt under.

Men da jeg i dag sad og spillede poker - med Kim Larsen i baggrunden fra Youtube - gik skærmen pludselig i sort. Kim Larsen sang stadig, indtil der pludselig kom en lyd ala når computeren fryser, og der kommer blå error-skærm og alle programmer lukkes.

Jeg slukkede dyret og forsøgte at starte op igen. Computeren starter - kan man se og høre - men skærmen er sort.

Hvad siger I med forstand på det? Er skærmen kaput? Nu bor jeg pt i Asien, så kan ikke nå ned til forhandleren med den i dag, hvorfor jeg da lige vil høre herinde?

Mvh

En trist, trist Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2010 - 17:32 #1
prøv at sætte en ekstern skærm på.
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 17:39 #2
Det kan jeg ikke. Jeg sidder på et kinesisk kollegieværelse, hvor der dårligt er plads til en seng.

Er der noget som helst håb for, at det er noget, der kan fixes insta i butikken? Måske en løs forbindelse eller lignende? Som studerende er jeg max afhængig af min bærbar.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2010 - 18:08 #3
se på skærm når den er startet - er der et meget svagt billede på - eller er den 100% sort.
Et svagt billede, så er det baggrundslyset på skærm, der er gået. Ellers er det sandsynligvis grafik/motherboard.
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 18:11 #4
Skærmen er HELT kulsort, men tastaturet reagerer, som det skal med lys og det hele. Hvordan hulen kan grafik/motherboardet ryge på 11 dage?:-s
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2010 - 18:30 #5
Dårlig hardware. Se at få den byttet. Har man ikke 14 dage???
Ved du det Claes57?
Er det skærmen der er gået kan du bruge extern skaærm så du får billede igen, så du kan tage det ud som du skal passe på.
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 18:44 #6
Der er tale om denne her:

Lenovo IdeaPad Y560 laptop

    * Intel® Core™ i7-740QM Processor
    * Genuine Windows® 7 Home Premium 64
    * 4GB Memory & 500GB (7200 RPM) Hard Drive
    * 6.06 lbs.+ & up to 3.5 hours battery life
    * ATI Mobility Radeon HD 5730 1GB
Avatar billede hrc Mester
25. oktober 2010 - 18:45 #7
Hvis det er bagbelysningen der er gået, så plejer man lige at kunne ane skærmbilledet. Den eksterne skærm skal man lige aktivere med et af de hemmelige tastetryk (er det ikke Fn-F7?)
Jeg tror det er bagbelysningen ensbetydende med, at skærmen skal skiftes.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2010 - 18:54 #8
#5Man har 14 dages ombytningsret, har været i Elgiganten idag ( med en defekt Acer 5553 to måneder gammel ) og der fik jeg det at vide
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 18:57 #9
Men denne her er helt sort, som jeg også skriver. Og da jeg befinder mig i Asien(hvor den er købt) tvivler jeg på, at dansk ombytningsret gælder :(!

Men vil da lige prøve fn+F7 og se, om det virker
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 19:11 #10
F7-tricket virkede ikke.. Men har via Lenovos hjemmeside fundet ud af, at jeg er dækket af garantien. Også selvom den er købt hos en forhandler.

Så bliver det spændende at se, hvor længe de vil beholde den. Hvor hurtigt bør de kunne fixe maskinen - nogle kvalificerede bud?

_____________________________________

Warranty Information
Serial Number :     xxx
Machine Information :     IdeaPad Y560
Manufacture Date :     2010-07-13
Receipt/Invoice Date :
Expiration Date :     2011-08-13

Service offering registered with this machine
Service offering name     HK/TW IdeaPad Warranty
Service offering description     Hong Kong/Taiwan IdeaPad warranty service
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 19:12 #11
Eller måske jeg kan/skal bede om en splinterny bærbar af samme mærke og model?
Avatar billede lars_s Nybegynder
25. oktober 2010 - 19:12 #12
Eller måske jeg kan/skal bede om en splinterny bærbar af samme mærke og model?
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2010 - 19:26 #13
#10Jeg fik at vide at der går mindst to uger:-(
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2010 - 19:52 #14
i dk kan der gå lidt tid - men i udlandet kan du faktisk få en ny fra dag til dag - alt efter hvad den enkelte forhandler har af muligheder. Hvis du ikke har en rep maskine (da den er meget ny) inden en uge, så ville jeg skrive til deres internationale support-afdeling.
Avatar billede lars_s Nybegynder
29. oktober 2010 - 21:58 #15
Det var motherboardet :(!

Tak for hjælpen, guys!
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2010 - 07:55 #16
Selv tak :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2010 - 00:04 #17
velbekomme