Avatar billede amagersvend Novice
23. oktober 2010 - 10:09 Der er 5 kommentarer

Problem med at aktivere HDMI på pc, når jeg vil forbinde til TV.

Hej. Jeg har set nogle tilsvarende indlæg på sitet, men ikke et, der er helt magen til mit.

Jeg har en bærbar HP Pavilion dv9700 Notebook pc med skærmkort NVDIA GeForce8400M GS. Styresystem er Windows Vista Home Premium, servicepack 2. Der er HDMI udgang på pc´en.

Når jeg forbinder pc´en med et HDMIkable til mit SONY Bravia fladskærmstv, HDMI indgang, får jeg sort skærm. Jeg er klar over, at jeg skal gøre noget ved min 'skærm 2' (som nu er tv´et), men kan ikke finde ud af det. Når kablet er forbundet, kan jeg i Kontrolpanel -> Enhedshåndtering -> Skærme se to linier, hvor der i begge står Standard PnP-skærm. Dem kan jeg højreklikke på - og her går jeg så i stå.

Kan nogen hjælpe ?
Avatar billede haverslev Novice
23. oktober 2010 - 10:17 #1
Med HDMI kablet i pc/Tv.
Prøv at trykke på Windows tasten + P og se om ikke du kan skifte skærme der.

Ellers:
Højreklik på skrivebordet --> personlige indstillinger --> SKÆRM --> Skift skærmindstillinger --> så er der muligvis vist 2 skærme og så højreklikker du på den der hedder "2" og trykker akiver --> tryk anvend
Hvis ikke der er 2 skærme, så tryk på knappen "registre" når du har HDMI kablet i.

Ved evt. manglende lyd via HDMI, så skal du nok lige ind i pc`ens
lydindstillinger og vælge mellem - om lyden skal ud via højtalere, HDMI eller optisk SP-DIF
de fleste nyere pc`er skulle nemlig kunne levere lyd igennem HDMI!

Du kan også få en ekstra h-klik menu i højttaler ikonet ned ved pc`en ur, hvor du skal "udvide" lyden med de Ekstra højtallere der er i tv`et?

Jeg vil tillige mene, at du et sted i menuerne i tv`et skal/kan ændre til "PC/HDMI AUDIO IN" eller noget der hedder i den retning.
Men tv`et skulle nu selv registre at der blev sat et HDMI kabel i osv
Avatar billede amagersvend Novice
23. oktober 2010 - 10:56 #2
Hej - og tak for dit hurtige svar. Når jeg har de to skærme fremme i skærmindstillingerne, er skærm 2 'ikke aktiv'. Og det eneste jeg kan, er at markere 'udvide skrivebordet over til denne skærm'. Hvis jeg gør dette, har jeg ganske rigtigt skrivebordet på tv-skærmen, og jeg kan identificere de to skærme hver for sig. Men det er kun skrivebordet, jeg kan se på skærmen - ikke hvad jeg ellers laver på pc´en.

Jeg har også været inde i TV´ets HDMI-opsætning, og dér har jeg måske et problem, for i HDMI-enhedsliste kan jeg ikke få pc´en tilføjet, når tv´et søger efter tilsluttede enheder.  Hmmm.
Avatar billede Blitzher Nybegynder
23. oktober 2010 - 11:36 #3
Hej
Jeg har præcis samme problem, har en HP pavilion Entertainment PC, og et Sony Bravio - og de to kan ik finde hinanden, eller samarbejde hedder det vel.

Mit tv system med home theater kan ikke finde min computer, når jeg søger efter HDMI enheder...

Det er præcis som ovenstående person har beskrevet..

Håber nogen har et par gode forslag til hvad vi kan gøre..

Prøver at gendanne TV til fabriks indstillinger...
Avatar billede haverslev Novice
23. oktober 2010 - 13:45 #4
Derinde hvor du kan se skrivebordets billedet på begge skærme,  Derinde kan man normalt vælge om man vil udvide sit skrivebord, så det fylder to skærme i stedet, eller man kan vælge at de to skærme skal vise identisk indhold.

Det ene hedder Clone mode og er når billedet på din bærbar er identisk med billede på dit TV. Ulempen ved dette er at både bærbar og TV'et får samme opløsning billede.

Det andet er Extended mode, det er når dit skrivebord på den bærbare bliver udviddet med dit TV. Så hvis du bevæger musemarkøren ud i højreside af billedet på din bærbar og videre så vil den dukke op i venstre side af billedet på dit TV.
Hvis det er dettte (alt efter system/grafikkort osv) så kan du bare trække dine videoafspiller over fra skærmbilledet på den bærbare til dit TV.
Avatar billede amagersvend Novice
23. oktober 2010 - 14:39 #5
Jeg kan kun vælge mellem, om jeg vil udvide skrivebordet over til skærm 2 - eller om jeg vil markere, at dette (skærm 2) er den primære skærm.

Måske er dette ikke så avanceret i Windows Vista, som det du skriver ?