Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
21. oktober 2010 - 19:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Brugt HP Compaq dc7600. Kan ikke installere et OS

Jeg har fået en brugt arbejdscomputer, en Compaq dc7600, uden harddisk men ellers alt fungerende. Jeg har smidt en helt ny 2 TB disk i, men jeg kan ikke komme til at installere et OS på den.
Jeg har prøvet Win XP og Ubuntu, både fra CD og USB, men jeg kommer aldrig ind i setup'en for nogen af dem. Den viser bare en blinkende cursor på en sort skærm i et minuts tid, og så starter en HP PXE et-eller-andet der åbenbart kigger efter noget på nettet for når jeg piller internetstikket ud så stopper den med det samme (Ellers kører den ca et minut og så stopper med en fejlmeddelelse) og siger "non-system disk or disk error".
Jeg kan komme til en read-only udgave af BIOS'en. Der er password på, men når det bliver tastet forkert 3 gange kommer man ind alligevel, men kan ikke ændre noget. JEg kan se at boot rækkefølgen er CD-ROM -> USB -> HDD. Jeg har prøvet at pille CMOS batteriet ud i en halv time, og BIOS blev reset til default, men der er stadig kodeord på.

Nogle ideer?
21. oktober 2010 - 19:36 #1
Tanke: Denne 'gamle' Compaq dc7600 kan ikke håndtere 2Tb HD i BIOS !!! Kan du se den ordentlig i BIOS ? Speciel når du kun kan se/bruge BIOS i en ReadOnly status, vil det sansynligvis gå galt...
21. oktober 2010 - 19:37 #2
PS: Jeg håber du pænt vender tilbage; der har du ikke gjort her -> http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/lykkelamaen ???
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
21. oktober 2010 - 19:52 #3
Jeg kan sagtens se den i BIOS. Jeg ved ikke om det er 'ordenligt'? Jeg kan ikke få lov til at lave nogen diskanalyse eller noget i BIOS, men jeg skal først og fremmest bare have den til at boote fra CD eller USB, ikke harddisk, så om bios kan klare disken er måske underordnet?
21. oktober 2010 - 19:57 #4
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Kan du 'boote' op med KILLDISK OG slette Harddisken den vej ? Bare som prøve ...
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
22. oktober 2010 - 08:12 #5
Tak for tippet, men det virker desværre ikke. Der sker præcis det samme som når jeg smider en XP eller ubuntu CD i. Sort skærm i et minuts tid, og så "HP UNDI PXE media test" og derefter "Non-system disk or disk error"
Avatar billede lykkelamaen Nybegynder
22. oktober 2010 - 11:17 #6
Jeg har ikke løst problemet, men jeg er kommet videre ved at sætte harddisken i en anden PC og installere et OS derfra. Og derefter satte jeg harddisken tilbage i Compaq'en der var problemer med og lod den boote op, og det bootede OS'et fra harddisken uden problemer.

Hvis du lægger et svar kan du få point som tak for din tid
22. oktober 2010 - 11:43 #7
Ping...

Der er mere 'held' at den virker i en anden PC; hardwaren bør være rimelig ens for at det ka' la' sig gøre ...

Se også #2 ...