Avatar billede krosser Nybegynder
21. oktober 2010 - 15:30 Der er 3 kommentarer

Excel og check af data

Hejsa,

Jeg har i mit job en tabulator sepereret txt fil.
Det er ofte meget store data mængder. Der er typisk udtræk fra ERP systemer.

Det er en leverandør fil.

For at det kan importeres i mit system skal det overholde visse krav. F.esk nogle kolonner er mandatory og andre tekststrenge skal minimum være i længden 1-50.

Jeg vil gerne lave det sådan at man kan hive min txt fil ind i excel, hvor jeg har kodet/defineret regler på cellerne.

Dernæst vil jeg gerne kunne præsentere det pænt grafisk hvilke celler/kolonner der ikke overholder valideringsreglerne.

Jeg er frisk på at kode det i vba eller lave macro'er. Jeg er blot temmeligt grøn i excel, så jeg har ingen ide om hvordan man gør dette smartest ?

Anyone?

Mvh. Thomas.
Avatar billede supertekst Ekspert
21. oktober 2010 - 18:07 #1
Du kunne f.eks. starte med at indspille makroer..
Avatar billede finb Ekspert
22. oktober 2010 - 10:24 #2
Hiver du rådata ind vha. "import" ?
Lægger hver rå-linie sig i een celle (i kolonne A) ?
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. oktober 2010 - 22:39 #3
Jeg starter med at fortælle, at jeg ikke kan give dig koden i VBA, det er jeg langt fra god nok til.
Hvis du åbner din leverandørfil inde fra excel, så skal du fortælle excel, at filen indeholder afgrænsede felter, med tabulering som afgrænser, og evt. tekstafgrænsere, dernæst skal du køre et script, der udfører de ønskede regler og evt. kodning på specificerede celler.
Dette ikke for at spille smart, men nu har du en ledetråd.
Start med at udføre første del af øvelsen, dernæst konstruerer du de nødvendig macroer.
Når det hele virker, så vil jeg tro, at du er så langt, at du vil kunne konstruere hele handlingen i et VBA-script, som kan udføre hele handlingen for dig i et hug.
Det er i hvert fald den metode, jeg selv ville anvende
/ptj_11